Katana och GSX 1100-tråden

katana

Min medelmotorcykel är från -84
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Valbo
Hoj
Suzuki DR 800, Suzuki Katana, Yamaha SR 500
Robban_C skrev:
Nja. Om inte veven vrider sig så tror jag inte att det kan ändra sig. Vad säjer ni andra?
Men om veven vrider sig (osvetsad vev?) så märks detta. Jag loovar att det blir obalans! Been there, done that!

Domnande händer, alla fingrar eller bara vissa?
Eller har du styrhalvorna i ogynnsam ställning? Går det att vinkla om dom?

mycket obalans är det inte.
Vet ej om veven är svetsad. Om den inte är det blir den det i vinter.
Mest Höger tumme/pekfinger som domnar (är lite osäker pga att det är fyra-fem år sen jag körde den senast)
Original går det ju att vinkla om, men nu ska GSXR gaffel/styre dit och då ser det inte ut att gå.

// Roger
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
katana skrev:
... Mest Höger tumme/pekfinger som domnar ...
Då kan det vara läge att kolla det där med nerverna i handleden. Det är nämligen liknande (samma? Minns inte) symtom som jag hade.
En operation en förmiddag sen är alla problem borta!
Det som egentligen grämer mig mest är att jag inte fick titta på. Dom hängde ett stort draperi som jag fick sticka in näven under. Faan, jag hade ju velat titta på och se hur det ser ut inuti näven, det fick man ju inte! :(
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Ahh, kanon, då vet jag mer om smörjningsprylarna!
Så man får vara beredd på överraskningar också...
Mjaja, kostar det 1700:- + frakt istället för 5035 SEK + frakt hos
Motospeed så kanske man kan vara beredd på sådant då...
Hyffsat pålägg de har på sitt pris.. :3freak
 

"Wannabe"Katana

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Luleå
Hoj
GSX1100es
Bred baksvål.

Tjena grabbar.

Ser ju på era bilder att många av er kör med en bredare bakfälg än standard.
Ska själv bygga om min gsx 1100 så jag får in åtminstone ett 180/55x17 däck.
Hur har ni gått tillväga? och hurbreda däck/fälg kör ni med?
Tänkte själv köpa offset drev på 15mm fram shimsa ut bakdrevet det som går och bredda originalfälgen till 5,5-6tum.
Vad tror ni om det?
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Min var breddad då jag köpte den, så slapp jag den utgiften...
Har ett 170's bakdäck på den nu.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Min erfarenhet är att en 6" bakfälg med kedjan precis intill däcket (190-bredd) gör att kedjan passerar rakt genom de vänstra ramrören. Fälgen är då centrerad efter svingen. Dvs så att däcket har samma avstånd till svingen på båda sidor vilket för övrigt innebär i stort sett noll avstånd då hjulaxeln är längst fram i svingen.
Jag har även kontrollmätt detta genom att loda (hojen vattenpassad så att den stod rakt) från bakramen (stötdämparfästena) och mäta sidomåttet från lodet. Stämmer på millimetern.
Jag vet att nån har sagt att man inte kan mäta på svingen eftersom den är assymetrisk. Det kanske stämmer men då är det längre fram den är assymetrisk.
Min hoj är en 1100E med Katkostym. Okänt om svingen är kat eller E (är dom olika?) men det är i alla fall en alusving om det säger nåt.
Alltså går 6" inte dit utan stora förändringar.

Några kör med 5,5" (GSXR1100) och det verkar fungera men jag tror det blir trångt. Det är ju i alla fall bara 6,35 mm smalare på var sida än 6".

Jag hade tidigare en 5" bakfälg (breddad EF) monterad av förra ägaren. Den gick dit men förre ägaren hade schimsat ut bakdrevet för att få frigång men inte framdrevet med skev kedjelinje som följd. :kocko
 

"Wannabe"Katana

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Luleå
Hoj
GSX1100es
Robban_C skrev:
Min erfarenhet är att en 6" bakfälg med kedjan precis intill däcket (190-bredd) gör att kedjan passerar rakt genom de vänstra ramrören.

Låter ju inte särskilt bra men det kanske går att lösa med att ta ur lite i ramen och svetsa en förstärkning på utsidan?
5 tum är ju klart bredare än original, men det känns som att om det ska löna sig att byta så är det minst 5,5 tum som gäller.

Är det nån som vet hur jag kan kolla vilken kedjetyp jag har?
varken kedja eller drev är märkt så jag mätte mig till att den är 23mm bred över länkarna och länkarna är just över 35mm långa.
 

katana

Min medelmotorcykel är från -84
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Valbo
Hoj
Suzuki DR 800, Suzuki Katana, Yamaha SR 500
Robban_C skrev:
Det som egentligen grämer mig mest är att jag inte fick titta på. Dom hängde ett stort draperi som jag fick sticka in näven under. Faan, jag hade ju velat titta på och se hur det ser ut inuti näven, det fick man ju inte! :(

Hmmm.. då blir det nog bra med draperi i mitt fall !
För trots mitt tuffa/kärva/hårda yttre är jag en mjukis innerst inne...:rolleyes:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Både GS/GSX och Z/KZ har 630-kedja.

530 har en rulldiameter på 10.20 mm, 630 har 11.96 och 632 har 12.70 mm.
532 har 11.10 mm.

http://www.didchain.com/spec.html

[QUOTE="Wannabe"Katana]Är det nån som vet hur jag kan kolla vilken kedjetyp jag har?
varken kedja eller drev är märkt så jag mätte mig till att den är 23mm bred över länkarna och länkarna är just över 35mm långa.[/QUOTE]
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
[QUOTE="Wannabe"Katana]Låter ju inte särskilt bra men det kanske går att lösa med att ta ur lite i ramen och svetsa en förstärkning på utsidan? ...[/QUOTE]
Jag har planerat (som alla vet är det skillnader på planering och genomförande :) ) att flytta ut vänstra svingfästet så att jag kan dra kedjan innanför. Men det kräver en hel del planerande och en temporär fästpunkt ännu längre ut så att man har nåt att referera till när man ska peta ihop bitarna igen.
Så vi får väl se om det passerar planeringsstadiet nån gång. :)
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Lite dött här ?
Får väl liva upp med att förtälja att startmotorkopplingen fungerat hittills (ta i trä).
Däremot lossnade kopplingsmuttern två dagar efteråt :gnissla
Inget skadat, så jag passade på att byta innerkorg till en med bättre splines samt ny låsbricka.

En annan sak; När ska vi börja häckla Tommy ?? Inte kan han väl få bete sig hur som helst utan att lida ??
Han snackar ju om GSXR !!??!! :kocko
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Biker66 skrev:
Lite dött här ?
Får väl liva upp med att förtälja att startmotorkopplingen fungerat hittills (ta i trä).
Däremot lossnade kopplingsmuttern två dagar efteråt :gnissla
Inget skadat, så jag passade på att byta innerkorg till en med bättre splines samt ny låsbricka.

En annan sak; När ska vi börja häckla Tommy ?? Inte kan han väl få bete sig hur som helst utan att lida ??
Han snackar ju om GSXR !!??!! :kocko

Va då häckla mig ?? :(

Jag har ju gjort 3 grabbar väldigt glada ska inte avslöja namnen (än) men dom är här ibland.... :)

Nån som vill köpa mitt kompletta chassie utan motor och hjul med en massa godis på till ex Dyna 2000 med spolar och kablar, öhlinsdämpare ??
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Lite info i torkan

Nu har jag äntligen bromsat "bushojen". 192,7 hk på slangen med ett vrid på 172,2 Nm vid 7100rpm (150Nm mellan 5500-9100rpm) :)
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
RPM lover skrev:
Va då häckla mig ?? :(
Pjaa, det verkar ju populärt här på forumet,
och säljer man klenoder förtjänar man väl inte annat?? :hihi


RPM lover skrev:
Jag har ju gjort 3 grabbar väldigt glada...
Hmm...det låter som äkta kärlek :kär


Kurre: Kommer det en kurva ??
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
KatanaKurre skrev:
Nu har jag äntligen bromsat "bushojen". 192,7 hk på slangen med ett vrid på 172,2 Nm vid 7100rpm (150Nm mellan 5500-9100rpm) :)


Hvor bankade du din hoj?
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Biker66 skrev:
Pjaa, det verkar ju populärt här på forumet,
och säljer man klenoder förtjänar man väl inte annat?? :hihi


När du endå har börjat så vet du väl att klenoder tar man hand om och inte missar att underhålla eller att dra åt saker på .... :tungan
Men det tror jag du lärt dig denna sommar :hihi

Angående kärleken så är tydligen vissa andra avundsjuka....... :lol
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Joo, lite sotis e man ju allt... :rodnar

Med fräschare inre hub och ny låsbricka ska det väl f-n sitta !!
 

Robrock

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
Harris Magnum
Lite frågor?

Min startkoppling snurrar inte vad kan ha hänt (inget fel på startmotorn)? Läste lite inlägg här om bultar som kan gå av jag har även hittat bitar från fodret när jag tog av kåpan, kan det vara dessa bultar som har gått av och slagit sönder fodret?

Tänkte också höra lite vad som krävs för att få ca 140-150 hästar på hjulet av en 1100e motor(har rs 36or), och hur pass driftsäker blir en motor med sådan effekt?

Kan man borra en orginal cylinder till 1168cc? Uppskattar gärna lite almän information om trimning av dessa motorer.
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top