Katana och GSX 1100-tråden

Robban_C skrev:
Nja. Om inte veven vrider sig så tror jag inte att det kan ändra sig. Vad säjer ni andra?
Men om veven vrider sig (osvetsad vev?) så märks detta. Jag loovar att det blir obalans! Been there, done that!

Domnande händer, alla fingrar eller bara vissa?
Eller har du styrhalvorna i ogynnsam ställning? Går det att vinkla om dom?

mycket obalans är det inte.
Vet ej om veven är svetsad. Om den inte är det blir den det i vinter.
Mest Höger tumme/pekfinger som domnar (är lite osäker pga att det är fyra-fem år sen jag körde den senast)
Original går det ju att vinkla om, men nu ska GSXR gaffel/styre dit och då ser det inte ut att gå.

// Roger
 
katana skrev:
... Mest Höger tumme/pekfinger som domnar ...
Då kan det vara läge att kolla det där med nerverna i handleden. Det är nämligen liknande (samma? Minns inte) symtom som jag hade.
En operation en förmiddag sen är alla problem borta!
Det som egentligen grämer mig mest är att jag inte fick titta på. Dom hängde ett stort draperi som jag fick sticka in näven under. Faan, jag hade ju velat titta på och se hur det ser ut inuti näven, det fick man ju inte! :(
 
Ahh, kanon, då vet jag mer om smörjningsprylarna!
Så man får vara beredd på överraskningar också...
Mjaja, kostar det 1700:- + frakt istället för 5035 SEK + frakt hos
Motospeed så kanske man kan vara beredd på sådant då...
Hyffsat pålägg de har på sitt pris.. :3freak
 
Bred baksvål.

Tjena grabbar.

Ser ju på era bilder att många av er kör med en bredare bakfälg än standard.
Ska själv bygga om min gsx 1100 så jag får in åtminstone ett 180/55x17 däck.
Hur har ni gått tillväga? och hurbreda däck/fälg kör ni med?
Tänkte själv köpa offset drev på 15mm fram shimsa ut bakdrevet det som går och bredda originalfälgen till 5,5-6tum.
Vad tror ni om det?
 
Min erfarenhet är att en 6" bakfälg med kedjan precis intill däcket (190-bredd) gör att kedjan passerar rakt genom de vänstra ramrören. Fälgen är då centrerad efter svingen. Dvs så att däcket har samma avstånd till svingen på båda sidor vilket för övrigt innebär i stort sett noll avstånd då hjulaxeln är längst fram i svingen.
Jag har även kontrollmätt detta genom att loda (hojen vattenpassad så att den stod rakt) från bakramen (stötdämparfästena) och mäta sidomåttet från lodet. Stämmer på millimetern.
Jag vet att nån har sagt att man inte kan mäta på svingen eftersom den är assymetrisk. Det kanske stämmer men då är det längre fram den är assymetrisk.
Min hoj är en 1100E med Katkostym. Okänt om svingen är kat eller E (är dom olika?) men det är i alla fall en alusving om det säger nåt.
Alltså går 6" inte dit utan stora förändringar.

Några kör med 5,5" (GSXR1100) och det verkar fungera men jag tror det blir trångt. Det är ju i alla fall bara 6,35 mm smalare på var sida än 6".

Jag hade tidigare en 5" bakfälg (breddad EF) monterad av förra ägaren. Den gick dit men förre ägaren hade schimsat ut bakdrevet för att få frigång men inte framdrevet med skev kedjelinje som följd. :kocko
 
Robban_C skrev:
Min erfarenhet är att en 6" bakfälg med kedjan precis intill däcket (190-bredd) gör att kedjan passerar rakt genom de vänstra ramrören.

Låter ju inte särskilt bra men det kanske går att lösa med att ta ur lite i ramen och svetsa en förstärkning på utsidan?
5 tum är ju klart bredare än original, men det känns som att om det ska löna sig att byta så är det minst 5,5 tum som gäller.

Är det nån som vet hur jag kan kolla vilken kedjetyp jag har?
varken kedja eller drev är märkt så jag mätte mig till att den är 23mm bred över länkarna och länkarna är just över 35mm långa.
 
Robban_C skrev:
Det som egentligen grämer mig mest är att jag inte fick titta på. Dom hängde ett stort draperi som jag fick sticka in näven under. Faan, jag hade ju velat titta på och se hur det ser ut inuti näven, det fick man ju inte! :(

Hmmm.. då blir det nog bra med draperi i mitt fall !
För trots mitt tuffa/kärva/hårda yttre är jag en mjukis innerst inne...:rolleyes:
 
Både GS/GSX och Z/KZ har 630-kedja.

530 har en rulldiameter på 10.20 mm, 630 har 11.96 och 632 har 12.70 mm.
532 har 11.10 mm.

http://www.didchain.com/spec.html

[QUOTE="Wannabe"Katana]Är det nån som vet hur jag kan kolla vilken kedjetyp jag har?
varken kedja eller drev är märkt så jag mätte mig till att den är 23mm bred över länkarna och länkarna är just över 35mm långa.[/QUOTE]
 
Last edited:
[QUOTE="Wannabe"Katana]Låter ju inte särskilt bra men det kanske går att lösa med att ta ur lite i ramen och svetsa en förstärkning på utsidan? ...[/QUOTE]
Jag har planerat (som alla vet är det skillnader på planering och genomförande :) ) att flytta ut vänstra svingfästet så att jag kan dra kedjan innanför. Men det kräver en hel del planerande och en temporär fästpunkt ännu längre ut så att man har nåt att referera till när man ska peta ihop bitarna igen.
Så vi får väl se om det passerar planeringsstadiet nån gång. :)
 
Lite dött här ?
Får väl liva upp med att förtälja att startmotorkopplingen fungerat hittills (ta i trä).
Däremot lossnade kopplingsmuttern två dagar efteråt :gnissla
Inget skadat, så jag passade på att byta innerkorg till en med bättre splines samt ny låsbricka.

En annan sak; När ska vi börja häckla Tommy ?? Inte kan han väl få bete sig hur som helst utan att lida ??
Han snackar ju om GSXR !!??!! :kocko
 
Biker66 skrev:
Lite dött här ?
Får väl liva upp med att förtälja att startmotorkopplingen fungerat hittills (ta i trä).
Däremot lossnade kopplingsmuttern två dagar efteråt :gnissla
Inget skadat, så jag passade på att byta innerkorg till en med bättre splines samt ny låsbricka.

En annan sak; När ska vi börja häckla Tommy ?? Inte kan han väl få bete sig hur som helst utan att lida ??
Han snackar ju om GSXR !!??!! :kocko

Va då häckla mig ?? :(

Jag har ju gjort 3 grabbar väldigt glada ska inte avslöja namnen (än) men dom är här ibland.... :)

Nån som vill köpa mitt kompletta chassie utan motor och hjul med en massa godis på till ex Dyna 2000 med spolar och kablar, öhlinsdämpare ??
 
Lite info i torkan

Nu har jag äntligen bromsat "bushojen". 192,7 hk på slangen med ett vrid på 172,2 Nm vid 7100rpm (150Nm mellan 5500-9100rpm) :)
 
KatanaKurre skrev:
Nu har jag äntligen bromsat "bushojen". 192,7 hk på slangen med ett vrid på 172,2 Nm vid 7100rpm (150Nm mellan 5500-9100rpm) :)


Hvor bankade du din hoj?
 
Biker66 skrev:
Pjaa, det verkar ju populärt här på forumet,
och säljer man klenoder förtjänar man väl inte annat?? :hihi


När du endå har börjat så vet du väl att klenoder tar man hand om och inte missar att underhålla eller att dra åt saker på .... :tungan
Men det tror jag du lärt dig denna sommar :hihi

Angående kärleken så är tydligen vissa andra avundsjuka....... :lol
 
Last edited:
Joo, lite sotis e man ju allt... :rodnar

Med fräschare inre hub och ny låsbricka ska det väl f-n sitta !!
 
Lite frågor?

Min startkoppling snurrar inte vad kan ha hänt (inget fel på startmotorn)? Läste lite inlägg här om bultar som kan gå av jag har även hittat bitar från fodret när jag tog av kåpan, kan det vara dessa bultar som har gått av och slagit sönder fodret?

Tänkte också höra lite vad som krävs för att få ca 140-150 hästar på hjulet av en 1100e motor(har rs 36or), och hur pass driftsäker blir en motor med sådan effekt?

Kan man borra en orginal cylinder till 1168cc? Uppskattar gärna lite almän information om trimning av dessa motorer.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top