Kawa 750 H2 tomgångsproblem

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
ja man får inte glömma bensin kvaliten ,med inblandning av sprit nuförtiden ,som inte var inblandad på den tiden,
så översyn o större munstycken kan vara bra
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
ja man får inte glömma bensin kvaliten ,med inblandning av sprit nuförtiden ,som inte var inblandad på den tiden,
så översyn o större munstycken kan vara bra

Kollade fuggarna igår igen. Det sitter ett snäpp större huvudmunstycken monterade, samt att mitten är ett snäpp högre än v/h cyllarna. Lågfart också ett snäpp över original på alla tre.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
ja man får inte glömma bensin kvaliten ,med inblandning av sprit nuförtiden ,som inte var inblandad på den tiden,
så översyn o större munstycken kan vara bra

Nu blev jag nyfiken. Bör man ha större munstycken nu pga spriten i bensinen?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ett alternativ är att köpa en uppsättning nya Mikuni TM34or eller ännu hellre Lectron HV 38 till din 750.
 

Bifogat

  • HV 38.jpg
    HV 38.jpg
    377.6 KB · Visningar: 43
  • 20190408_173035.jpg
    20190408_173035.jpg
    764.8 KB · Visningar: 57

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nu blev jag nyfiken. Bör man ha större munstycken nu pga spriten i bensinen?

Du lär upp i bänk för att veta, allt annat är troende - om du nu inte monterar bredbandslambda och siktar på 12:1 och fullt skaft vid varvtalet för max vridmoment. Runt varvet för maxeffekt kan du lägga dig lite klenare, närmare 12.5-13:1.

Ha i minnet att en tvi-taktare dödar sonderna på några minuter pga oljan.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Du lär upp i bänk för att veta, allt annat är troende - om du nu inte monterar bredbandslambda och siktar på 12:1 och fullt skaft vid varvtalet för max vridmoment. Runt varvet för maxeffekt kan du lägga dig lite klenare, närmare 12.5-13:1.

Ha i minnet att en tvi-taktare dödar sonderna på några minuter pga oljan.

Var bara en allmän fråga då jag blev nyfiken vad som "gäller" idag. Senast jag körde tvåtakt var på 70-talet och Dappe så var bara i rent allmänintresse frågan från min sida :)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nästa steg blir att kolla lågfartsmunstyckena . Misstänker nu att det kan sitta för små i....

Förgasarna är rengjorda av den som renoverade hojen.
Det kan ju vart en tomte.... E10 ligger inte i förgasare jättelänge innan det är dags att tvätta på nytt heller.

Har löst samma problem med en throttelsynk själv pp en fyrtaktare, men det var testat sa du?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det kan ju vart en tomte.... E10 ligger inte i förgasare jättelänge innan det är dags att tvätta på nytt heller.

Har löst samma problem med en throttelsynk själv pp en fyrtaktare, men det var testat sa du?

Fuggarna rengjorda och synkade. Idag bytte jag ena trotteln ( den hade rejäla slitmärken ) mot en som såg riktigt fin ut. Kanske att den blev något bättre. Tog en runda på 7 mil, och då blev tomgången bara riktigt hög några gånger. Sjönk mestadels ner till 1500. Dock med viss fördröjning.
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Har de gamla fuggarna på min. De bör visst bytas till nyare typ H2-4 eller H2-5.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Ett alternativ är att köpa en uppsättning nya Mikuni TM34or eller ännu hellre Lectron HV 38 till din 750.

Funkar de rakt av på en original otrimmad H2? såg ettret på ebay inkl. insugsgummin.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Ett alternativ är att köpa en uppsättning nya Mikuni TM34or eller ännu hellre Lectron HV 38 till din 750.

Funkar de rakt av på en original otrimmad H2? Såg ett set på ebay inkl. insugsgummin.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Man kanske skulle hållit sig till Yamaha.....de förstår jag mig ju på, och har fått att gå riktigt bra. :gnissla
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Idag bytte jag ena trotteln ( den hade rejäla slitmärken ) mot en som såg riktigt fin ut.

Vilken av trottlarna bytte du?
Tyvärr tror jag slitna trottlar, kanske även slitna hus är problemet. Symptomen tyder på det.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Vilken av trottlarna bytte du?
Tyvärr tror jag slitna trottlar, kanske även slitna hus är problemet. Symptomen tyder på det.

Mitten.
Har ett fint set fuggar H2-4 på väg från USA.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har du inte provat dra in luftskruvarna mer de är de första man testar dra in de i botten om så behövs. Som ex på alla skotermotorer jag skruvar i så kompenserar man slitna trottlar genom att skruva in luftskruvar eller ut bränsleskruvar tills tomg går ner de funkar alltid.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Nu börjar jag misstänka något med tändningen!
Stannade efter en tur på 15 min, tomgången går upp till 3000rpm igen :huvet står någon minut och rycker o drar i alla vajrar. Ingen skillnad. Slår av tändningen - då dör den inte direkt utan liksom glödtänder i 10 sek innan den stannar. Mittencyllen är märkbart varmare. Stiftet ljusbrunt....:va
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Har du inte provat dra in luftskruvarna mer de är de första man testar dra in de i botten om så behövs. Som ex på alla skotermotorer jag skruvar i så kompenserar man slitna trottlar genom att skruva in luftskruvar eller ut bränsleskruvar tills tomg går ner de funkar alltid.

Luftskruvar i botten gör ingen skillnad då tomgången ligger uppe på 3000rpm vid genomvarm motor.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top