Kawasaki GPZ 550 1982.

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Uppdatering
Alla gummi sitter lika som på bild högre upp i tråden. Ska gå ut och kolla med startgas senare så fort grannen släpper taget om mig. Torra som fasen var dom också så kanske lättast att köpa nya. Hittade nya för 995kr och nya insugsgummin framåt för 400. Så kanske investerar i nytt så det blir lättare att få på. Återkommer när jag testat startgas!

Uppdatering igen!
Tomgången ändrade sig typ 2-300 varv när man både sprayade startgas på gummit fram och bak. Så jag beställer nytt tror jag.
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Kolla om du kan lossa på hela luftburken, och sen skjuta gummina helt på plats. I så fall blir det betydligt enklare. Lossa på fjäderringarna först. Minns att på min gamla härk gick det att lossa och spänna fast själva burken, och så kunde man gunga på hela burken och få in gummina sista millimetrarna.
Edit: vill minnas att man faktiskt kunde justera luftburken något i höjd- och djupled. Värt att undersöka iaf!
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Sen ett ful-tips på ful-synkning. Med förgasarna loss, lys med ficklampa genom spjällen och justera tills lika mycket ljus lyser igenom alla fyra. Knappast exakt, men när man står där med förgasarn i handen, utan verktyg, stålar, lust & ork, bättre än inget!
IMG_0520.JPG
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Uppdatering
Alla gummi sitter lika som på bild högre upp i tråden. Ska gå ut och kolla med startgas senare så fort grannen släpper taget om mig. Torra som fasen var dom också så kanske lättast att köpa nya. Hittade nya för 995kr och nya insugsgummin framåt för 400. Så kanske investerar i nytt så det blir lättare att få på. Återkommer när jag testat startgas!

Uppdatering igen!
Tomgången ändrade sig typ 2-300 varv när man både sprayade startgas på gummit fram och bak. Så jag beställer nytt tror jag.
Om alla sitter så undrar jag hur det är i andra änden, dvs sitter förgasarbryggan där den ska, lika långt inskjuten hela vägen? Lätt kollat.

Förhoppningsvis är den i sitt läge och då vet du ju var avvikelserna är. Iom att halsarna är roterbara kan det ändå vara lite pill.

Har bara vaga minnen av en GPZ900R -84 att referera till. Tycker det liknar.
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Ursäktar mig, men någon som beställt från mcdelar.one?
Dom har allt nämligen. 1475 spänn för gummi på bägge sidor
Ska prova era varianter också, men gummina är torra som fnöske så beställer nya. Måste vara ett problem att dom suger lite luft.
Frågan är om denna sida är legit? Nån som provat? Är lite anti mot allt när man blivit scammad ett par gånger
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Nåra grejer: för lättare mek under tanken, lossa på fästena strax under sadeln. Då ska du kunna vrida upp tanken ungefär som en motorhuv, behöver inte lossa några slangar eller ta loss hela tanken. Sätt nån kloss som stöd eller nåt.
Blandskruvar ska du ha fyra stycken. De ska sitta på utsugsidan, nära gummina som fäster i motorn. De är fjäderförsedda. De kan ha varsin o-ring av gummi för tätning också. Samt en liten bricka. Gummina där kan också bli kassa med tiden.
För justering utan manual, skruva in dem tills det tar stopp och räkna varven på varje. Då vet du hur de stod. Sen ut 1 till 1.5 varv, och utgå från det. Kan väl vara lämpligt att justera nån kvart i taget och se vad som händer.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Förgasare från samma tid ca, mejseln pekar på en av blandskruvarna nära motorutsugen.

IMG_20230630_193704_454.jpg
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
MC service i Östersund heter företaget alltså. Enligt reg ska de syssla med bla "Övrig uppfödning av andra djur" Ehh..?
Skumma recensioner också. Men jag vet ej. Google Maps visar iaf att liten fysisk butik finns i Östersund.
Screenshot_20230630-220048.png
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
MC service i Östersund heter företaget alltså. Enligt reg ska de syssla med bla "Övrig uppfödning av andra djur" Ehh..?
Skumma recensioner också. Men jag vet ej. Google Maps visar iaf att liten fysisk butik finns i Östersund.
View attachment 486111
Stig "stickan" Eriksson skulle kolla om han hade gummin till luftburken på hyllan skrev han. Verkar legit, men man vet ju fan inte nu för tiden
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Långebro mc och cykelcenter i kristianstad har ett rejält lager av mc-delar till ffa 80-talshojar, alla märken, som de säljer på tradera. De är dessutom återförsäljare för kawasaki. Maila Matts, brukar svata pronto. Glöm att ringa. Kan sina grejer. Vet inte om han hunnit gå igenom allt. Köpte ett stooort lager.

Ex packningssats motor till kawa 550 ligger ute för 650 kr. Kan den passa? Det var inte det du skulle ha men jag gav ett exempel. Ser förgasarsatser, halsar mm.


Kan vara bra för fler som håller på med 70, 80, 90-talshojar.

För kontakt:

 
Last edited:

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Långebro mc och cykelcenter i kristianstad har ett rejält lager av mc-delar till ffa 80-talshojar, alla märken, som de säljer på tradera. De är dessutom återförsäljare för kawasaki. Maila Matts, brukar svata pronto. Glöm att ringa. Kan sina grejer. Vet inte om han hunnit gå igenom allt. Köpte ett stooort lager.

Ex packningssats motor till kawa 550 ligger ute för 650 kr. Kan den passa? Det var inte det du skulle ha men jag gav ett exempel. Ser förgasarsatser, halsar mm.


Kan vara bra för fler som håller på med 70, 80, 90-talshojar.

För kontakt:

Skickade ett mail! Tack för tipset! Annars kunde Stickan ha hemma grejer om 2 veckor då det var import från Japan.
Så jag får vänta lite med förgasarna tills nya gummin kommer!

Meeeen, nu har jag börjat lite med hastighetsmätare och varvräknare. Måste bytas för den gamla är sprucken som fasen. Jag har listat ut hur all el ska dras, tror jag, förutom att det är jäkligt många jordkablar. Men till min förvåning så ser jag ingen vajer till varvräknaren?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Skickade ett mail! Tack för tipset! Annars kunde Stickan ha hemma grejer om 2 veckor då det var import från Japan.
Så jag får vänta lite med förgasarna tills nya gummin kommer!

Meeeen, nu har jag börjat lite med hastighetsmätare och varvräknare. Måste bytas för den gamla är sprucken som fasen. Jag har listat ut hur all el ska dras, tror jag, förutom att det är jäkligt många jordkablar. Men till min förvåning så ser jag ingen vajer till varvräknaren?
Såg en hel del förgasarrenoveringssatser till gamla kawor. Kunde inte förfina sökningen men det kanske du eller någon annan är bättre på. Sorterade bara på märket. Han kan ha mer än vad som ligger ute och koll på det.
Då har du elektronisk varvräknare för den funkar bevisligen. 80-talets experimentverkstad...
Kanske har Matts bok eller scheman också?
Bäst är att maila frågor och vad du behöver. Bifoga telnr så ringer han vid behov.
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Såg en hel del förgasarrenoveringssatser till gamla kawor. Kunde inte förfina sökningen men det kanske du eller någon annan är bättre på. Sorterade bara på märket. Han kan ha mer än vad som ligger ute och koll på det.
Då har du elektronisk varvräknare för den funkar bevisligen. 80-talets experimentverkstad...
Kanske har Matts bok eller scheman också?
Bäst är att maila frågor och vad du behöver. Bifoga telnr så ringer han vid behov.
Elektronisk på en 80-talare alltså... Suck, jag som har en mekanisk liggande. Okej då får jag kika efter elektronisk. Kanske hade varit enklare att montera en digital och digitalisera hastighetsmätaren? Hmm... Får fundera på detta... Eller kan man sätta en mekanisk sensor till varvräknare? Vet hur det fungerar när det kommer till hastighetsmätaren, men varvräknaren är jag lite mer novis på hur den fungerar.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Elektronisk på en 80-talare alltså... Suck, jag som har en mekanisk liggande. Okej då får jag kika efter elektronisk. Kanske hade varit enklare att montera en digital och digitalisera hastighetsmätaren? Hmm... Får fundera på detta... Eller kan man sätta en mekanisk sensor till varvräknare? Vet hur det fungerar när det kommer till hastighetsmätaren, men varvräknaren är jag lite mer novis på hur den fungerar.
Ett antagande från mig utifrån vad du skrev och jag inte vet.
Jag tror kanske du får kolla noggrannare för jag hittar den som reservdel, med reservation för att jag sökt tokigt...

Hittar inga bilder heller som visar.
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Ett antagande från mig utifrån vad du skrev och jag inte vet.
Jag tror kanske du får kolla noggrannare för jag hittar den som reservdel, med reservation för att jag sökt tokigt...

Hittar inga bilder heller som visar.
Mjo men att den är elektronisk verkar du ha rätt i. Trodde inte det gjordes elektroniska varvräknare på tidigt 80-tal så jag tog för givet att den var mekanisk. Men av jag har googlat mig till så verkar det som att du har rätt. Däremot verkar inte själva varvräknaren vara med i något elschema som jag hittar, så jag kanske får gå lite på uteslutningsmetoden. Hittar jag de två kablarna som styr varvräknaren (jorden vet jag är svart/gul) så är det väl 50/50 att jag kopplar rätt eller fel. Så jag får nog införskaffa mig en ny elektronisk varvräknare verkar det som, och bara våga att klippa och få ihop allt igen.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Mekanisk varvräknare på 81an och elektronisk på 82ans GPZ550.

Den mekaniska drivningen tas från avgaskammen mellan 3ans och 4ans kamlob. Syns ovanför avgaskrökarna. På 81an. Finns inte på 82an.

Man kan också se att det inte finns någon varvräknarvajer trots att nålen rör sig.
På 82an finns en voltmätarknapp. Tryck på den så visar varvräknarnålen antal volt. De inre skalan.

Högst upp till vänster.
IMG_0419.jpeg

Ingen varvräknardrivning
IMG_0418.jpeg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Mekanisk varvräknare på 81an och elektronisk på 82ans GPZ550.

Den mekaniska drivningen tas från avgaskammen mellan 3ans och 4ans kamlob. Syns ovanför avgaskrökarna. På 81an. Finns inte på 82an.

Man kan också se att det inte finns någon varvräknarvajer trots att nålen rör sig.
På 82an finns en voltmätarknapp. Tryck på den så visar varvräknarnålen antal volt. De inre skalan.

Högst upp till vänster.
View attachment 486135

Ingen varvräknardrivning
View attachment 486134
Hoppades du skulle komma in och reda ut begreppen.
Tittade på ventilkåpor och där fanns ingen anslutning, naturligtvis. Synade andra bilder. På dem fanns ingen ful vajer under styrhuvudet.
Minns en i byn med en 750 -83. Han var tokig på elkrånglet i klustret och den var nästan ny. Tror speciellt varvräknaren krånglade.
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Mekanisk varvräknare på 81an och elektronisk på 82ans GPZ550.

Den mekaniska drivningen tas från avgaskammen mellan 3ans och 4ans kamlob. Syns ovanför avgaskrökarna. På 81an. Finns inte på 82an.

Man kan också se att det inte finns någon varvräknarvajer trots att nålen rör sig.
På 82an finns en voltmätarknapp. Tryck på den så visar varvräknarnålen antal volt. De inre skalan.

Högst upp till vänster.
View attachment 486135

Ingen varvräknardrivning
View attachment 486134
Ojoj du kan dina grejer. Du har möjligtvis inte ett elschema också? ? Framförallt för varvräknaren.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ojoj du kan dina grejer. Du har möjligtvis inte ett elschema också? Framförallt för varvräknaren.

På Facebook finns det. Om man går med i grupper som man gillar.
Det finns en hel manual som täcker kardanhojen, den vanliga z550 och gpz550.
Det står 1982-1983 KZ550M1 men i Sverige heter den ju GPZ550. Det står Tachometer/Voltmeter vilket endast GPZ550 hade.

Dock har den inte soppakran med Pri On och och Res som jag sa.

Edit, la in en något bättre bild
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top