Graham Jarvis, is that you?
Larsson, I wish. Jag kan inte ens åka på bakhjulet ?
förspänningen kommer inställd på steg 2/5. Bottnade på några ställen när jag testade den på ett egengjort endurospår i närheten så jag spände upp till 5/5 direkt.
Får man fråga vad du väger, Kjelle?
.. jo, jag ska nog vrida upp bakfjädern till steg 5. Jag väger över 100kg så det blir nog bäst i alla fall. Kollar på
YSS bakdämpare, komplett artikelnr MZ366-460TRJ-12-85.
Vet att den kändes bättre med 4/5 men jag kände ändå hur det bottnade emellanåt. Öhlins tillverkar också en bakdämpare för KLX230, denna "KA 008" (model S36DR1), finns en på ebay
här, men den är lite dyr.
Öhlins Asia har dessutom ett "Front fork spring kit", Öhlins part no: FSK 154
Med dessa dyrare fjädrar och dämpare kommer hojen att bli bättre i terrängen? Är fjädrarna hårdare då för mig som är tung, eller blir det bara en annan kurva i fjädermotståndet? (Är jag kanske bara för tung för cross??) Kjelle, kan du titta lite på dom där och säga vad du tycker snälla? Jag kanske köper dom ifall min KLX230 pallar min vikt bättre sen.
Det där med att "bottna", är det alltså väldigt dåligt? För att nu har jag dessutom lite tjockare däck än originalen vilket ju ökar hjulens diameter, och således den oönskade egenskapen att "bottna". Hur/när tar själva fjädern slut annars? Jag menar *måste* däcken slå i innerdelen av skärmen? Jag inbillar mig att stötdämparen borde bottna innan hjulen når skärmen. Om jag sätter på typ .. mindre hjul, när bottnar själva dämparen? Sitter där inte nån spärr av gummi?
Jag bottnar ju även framhjulet, det gör jag varje gång när jag kör över dom där småguppen på raksträckan. Jag hör hur däcken smäller i plastskärmen (jag tror åtminstonne att det är däcken, det kan ju vara fjädringen internt !?), undrade först vad det var men så känner jag det i styret också.
Sedan, hur avstämmer jag fjädringen så att den funkar bra med mig, och banan? Räcker det med att jag bara INTE bottnar?