Tänkte det var dags att serva min KLX idag efter 11372 km, förra servicen var 3766 km sedan. Så jag började med att montera bort .. vad hette den där bottenplattan igen? "Motorskyddet"?
Denna gången använde jag följande; ett av dom billiga oljefilter från Amazon jag köpte tidigare fyra för 140 kr (verkar funka toppen), och Biltemas 36-9570 4T MC-olja. Passade också på att byta luftfiltret, jag hade köpt ett nytt skum/svamp-inlägg för ett tag sen som jag använde idag, det gamla fick ligga i bubbelbad några timmar sen sköljde jag det i varmvatten och nu är det på tork. På det viset har jag alltid ett rent skuminlägg till luftintaget.
Nu får denna oljan ligga i över vintern, nästa service tänkte jag göra nån gång i sommar. Jag kör ju inte så mycket på vintern.
Några observationer jag tänkte dela med mig. Nu har jag kört ganska hårt med hojen i höst, 3766 km i långfärder plus motocross och enduro. Luftfiltret var ganska dammigt, inga större partiklar förutom några getingar. Oljan var så klart ganska svart, men inte så tjock som jag befarade. Efter servicen drog jag ut på vägarna i kvällen för att känna eventuell skillnad, men måste erkänna att jag inte alls märkte något särskillt. Jag hade nog kunnat byta olja om 10000 km till, och luftfiltret skulle nog klarat sig länge till med många lager damm innan motorn börjar kvävas. Så jag tror man kan slappna av lite med servicarna på denna hojen.