Kör och ha kul med den som den är och ta din KTM när det ska gå fort i skogen.
Ja, det är ju det jag kommer göra. Ni får ha lite tålamod med mig, jag känner hur slanten håller på att tippa ner.
Så det ni menar är att ifall jag gör med KLX230, som dom gjort med min KTM 350 typ rensar ut allt som sitter i ljuddämparen och dessa 'miljöslangar' kring motorn, så blir det ändå inget mer ös än vad det är. Bra, men varför slösa med slangar och gunk i avgasröret på KLXen då, om den ändå har samma prestanda med eller utan allt det där inuti?
Jag förstår det ni försöker förklara för mig om att jag inte får fler HK eller ens ett mikronyp mer i motorn. Det som inte riktigt vill stanna kvar i skallen är;
".. din KTM är en ren tävlings mc som aldrig varit tänkt från början att användas i trafiken." - ok, tänkt ja. Den är byggd som en skogs-loppa. Men om vi fokuserar på själva motorn endast.
och "... Kawasaki precis tvärtom det är en budget mc som inte är tänkt att användas i skogen utan tänkt att kunna köras som billig bruks maskin" - bra, men det är ju ändå en 4-taktsmotor med 1 cylinder, precis som KTMen. Är det sådan himla skillnad mellan en 350cc och en 230cc motor? Annat är bore/ stroke förhållandet och kanske nåt mer i växellådan?
Kanske en liten förklaring kring hur motorer är ihopsatta för a) tävlingsmaskiner, och b) brukshojar? Några detaljer som klarar upp det för mig. Jag är lite dålig på att tänka mig in i tillverkarnas 'vad hojen är tänkt för'. Jag gillar också att tänka ibland, men jag behöver några fakta och referenser, annars är jag bara 'Tomas tvivlaren' till det bittra slutet