Tackar Gundj och Busaberg. Jag kan absolut köpa att motorerna är tillverkade med definitiva skillnader för just sina tillämpningar. Dock får jag inte förklarat varför KTM350 får så många fler HK efter borttagning av katalysatorn mm, än en KLX230 efter borttagning av samma prylar. Jag intalar mig att motorn i KTM är så pass MER nedstrypt än KLXens motor, som då INTE är nedstrypt (utan bara byggd mycket svagare), utan katalysatorn och PAIR sitter där enbart av miljöskäl. Förstår du hur jag tänker?
Emellertid tittar jag på förhållandet mellan två väldigt snarlika hojar, så snarlika att man kan säga att det är samma hoj. Tittar vi på serviceadministrationen så har Kawasaki däremot presenterat den på två olika sätt.
KLX230, alltså min hoj, här i SE kallas den för KLX230 ABS har en mindre civiliserad tvilling, en MX-variant som heter KLX230 R, utan lampor och instrument, "tänkt för enduro och motocross".
Har kollat lite sprängbilder på motorn, som är precis samma i båda. Andra detaljer skiljer aningen så som swingarm, fjädring, däck, annars har hojarna t o m samma ram. Hur som helst, oljebytena visas på olika sätt eftersom, vilket t o m jag kan konstater, beror det på hur hojen används; på väg, den andra på bana.
Körs hojen på väg blir mätning i "kilometer" en bra enhet. Körs hojen på bana, t ex i en sandgrop, är det mer lämpligt att använda "tid" som mätenhet då hojens drivande mekanik ofta slirar, eller faktiskt står still på samma plats, och ändå arbetar för fullt, dvs bakhjulet blir en sandskopa istället för att driva hojen frammåt.
Här är KLX230 ABS,
väghojens intervall, presenterat i km, eller /år.
Och här är
KLX230 R, MX-variantens schema, presenterat enbart i tid.
Så att med *exakt samma motor*, med minimal skillnad i drevningen, så presenterar Kawasaki servicen i två olika upplägg, som var på sitt sätt grundar sig på hojens användning. Och det gäller inte enbart oljebytet utan precis allting på hojen ska "kollas" med helt olika intervall.
Konstaterar således en intressant slutsats om min KTM350, skulle samma skillnad på intervall kunna appliceras på tävlingshojar? Alltså en KTM "tänkt för bana, och tävling" att användas som äventyrshoj på väg, då med glesare oljebyten, rent av i proportion med KLX230?
(inser att jag borde ställt frågan i KTM 350 tråden)