andersbrink
hasenfrasen
Är det inte billigare att köpa ett extra nitlås? Fast åas, är originalkedjan för lång... är den förmodligen tvärslut.
Bakdrevet ser bra ut. Dock brukar framdrevet slitas snabbare än bak eftersom det är mindre.SÅ. Nu sitter kedjan, i rätt längd, på och jag har kört mig iskall igen här ikväll runt Tumba och omkring Alby.
Guldig och fin är den, fast det var tydligen ingen o-ringkedja, som det ska vara egentligen. Men det gör inget. Nu får jag den förnäma erfarenheten att lära känna skilnaden.View attachment 470203
Och så här ser bakdrevet ut för er som undrade varför jag inte byter hela paketet.
View attachment 470204
Inte så farligt va?
Tron kan förflytta berg men fixar inte en sliten kedja eller drev. Ögonmått funkar trots pissig noggrannhet. Lägg den gamla kedjan i bakdrevet och dra ut kedjan enligt bild.Inte så farligt va?
Hur hårt brukar du spänna din kedja? Hur många mm kan du lyfta kedjan upp mot svingen?Tackar för tipsen. Jag förstår, man vill naturligtvis inte ha nåt glapp alls mellan drev och kedja.
Tog faktiskt en bild på framdrevet med, dock aningens mörk och otydlig men jag tycker tänder ser OK ut här med.
View attachment 470217
Undrar samma sak,kan ju vara vinkeln på bilden men det ser rätt tight ut?Hur hårt brukar du spänna din kedja? Hur många mm kan du lyfta kedjan upp mot svingen?
nja, det höll ju tills jag sabbade kedjan genom att korta ner den lite för mycket. Den hade säkert hållit mycket länge nu när jag har köpt en KTM att slakta på bana istället för min lilla KLX230.Hur länge höll kedjan/drivpaketet du hade på innan,på en effektsvag relativt lätt offroadare bör det väl minst hålla 2000 mil
Alltså, jag tror det står i manualen att man ska kunna lyfta kedjan 4-5 cm, men jag brukar göra så att jag ställer mig höger om hojen (kedjan sitter på vänster sida) och liksom lägger mig över sätet och trycker ner hojen så att svingarmen blir mer vinkelrät mot framdrevet, och DÅ känner jag på kedjan, lyfter och vickar på den liksom, och går den vicka typ 3-4 cm så är jag nöjd. Annars känns den rätt så slapp när hojen bara står själv upprätt utan belastning (mig sittandes på). Kedjan verkar ju spännas lite till när man sätter sig på hojen, i alla fall på dessa enduro-varianter, inte så mycket på vanliga hojar med mindre fjädringsmån, om man säger.Undrar samma sak,kan ju vara vinkeln på bilden men det ser rätt tight ut?
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |