Tackar för tips Bosse. Ja, nog är Trailmax däcket inte direkt för terräng, det förstår man av att kolla mönstret, 'dubbarna' är så stora att dom egentligen inte räknas som dubbar längre, utan dom är en stor del av däcket faktiska kontaktyta. Man kan spekulera i var gränsen går för vad som är "dubb", och "dike" i mönstret. Jag skulle inte våga mig ut i leran, eller ens på lösare grus/jord med däcket. Har dessutom framdäcket på gång från ebay nu också. Igår natt provade jag köra snabbt på en grusväg, blandat med typ stampad jord med grusvall i mitten. Det gick OK faktiskt, men däcket gör sig allra bäst på asfalten. Nu kan jag luta hojen ordentligt utan att känna gelekänslan i bakdelen.
Grejen är att jag ganska sällan kör i riktig terräng, jag gillar terräng men verkligheten är att jag mestadels kör på asfaltsvägar för att komma till nån slags skogsväg och där småköra lite, och sen köra ut på stora vägen igen mot nästa 'äventyr'. Jag ska faktiskt prova mitt nya däck i Stora Vikas gamla kalkbrott, troligtvis idag.
Det blir mycket grusvägar, steniga skogsvägar, och liknande. Helst ingen lera, jag är lite fåfäng av mig, jag vill gärna att hojen ska se sktig ut, men jag vill inte ha smuts på drev och kedja. Så för mig i detta skede blir däck utan direkta dubbar bäst, dvs landsvägsdäck med en gnutta grus/sten kompetens. Kan man kalla det "dirt track" kanske, Trailmax är ju inte helt olikt dom amerikanska dirt-track däcken?