Kawasaki KLX 230

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
marginal i pakethållarens angivna 3 kg-gräns
Just det, så står det i anvisningarna. För bibehållen trafiksäkerhet och manövrering. Men jag slår vad om att hojen tål mycket mer.
fått tag på en Filippinsk firma som custom-gör rostfritt avgassystem
Oj wow! Vilken firma? Jag vill också ha en sådan slip-on.

Och har seat-concepts börjat tillverka KLX230-säten? Det måste jag kolla, kanske köper jag ett med.

Servade min härom dagen och då stod det 16053 km på räknaren. Använde A9 syntetisk racing-olja (15W-50) och high-flow HF112 oljefilter.

00 km.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Wunderbart! Seat Concepts säte för KLX230

Så vilket köper man? Gripper-top, eller Semi-grip? Vill man ha skinkorna fastklistrade i sätet, eller är det skönare (på sommaren) med det andra? Är skillnaden kanske nåt slags grovt plast/gummimaterial mot typ .. tyg? För att då vill jag ha tyg tror jag.

Gripper top
Gripper top.jpg

Och Semi-grip

Grip-semi.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Sedan vill jag också ha något slags fromat gummi under sulan så att man inte behöver ha fötterna direkt på metallpeggarna. Jag har sett att det finns för andra hojar, men inte för våra.

Kanske detta från SW-motech

frs_00_011_10000_s_2_xl.jpg


Hittade det här också



och

 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Wunderbart! Seat Concepts säte för KLX230

Så vilket köper man? Gripper-top, eller Semi-grip? Vill man ha skinkorna fastklistrade i sätet, eller är det skönare (på sommaren) med det andra? Är skillnaden kanske nåt slags grovt plast/gummimaterial mot typ .. tyg? För att då vill jag ha tyg tror jag.

Gripper top
View attachment 474682

Och Semi-grip

View attachment 474683
Kommer inte ihåg vilken jag valde, men man vill väl ha bra grepp, varför inte liksom?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Just det, så står det i anvisningarna. För bibehållen trafiksäkerhet och manövrering. Men jag slår vad om att hojen tål mycket mer.

Oj wow! Vilken firma? Jag vill också ha en sådan slip-on.

Och har seat-concepts börjat tillverka KLX230-säten? Det måste jag kolla, kanske köper jag ett med.

Servade min härom dagen och då stod det 16053 km på räknaren. Använde A9 syntetisk racing-olja (15W-50) och high-flow HF112 oljefilter.

View attachment 474681
Googla NCX Racing muffler shop. Helsystem i rostfritt tar de 5500 pesos = ca 1100 kr + moms, tull och frakt så klart. Landar säkert under 2000 kr. Känns värt för 4 kg mindre och mindre pruttigt ljud. Kan säkert leverera bara slip on men det var så pass lite pengar…
1659717134853.jpeg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Googla NCX Racing muffler shop. Helsystem i rostfritt tar de 5500 pesos = ca 1100 kr + moms, tull och frakt så klart. Landar säkert under 2000 kr. Känns värt för 4 kg mindre och mindre pruttigt ljud. Kan säkert leverera bara slip on men det var så pass lite pengar…
View attachment 474739
Varför tog man, tar man inte in den snygga grön vita modellen till Sverige istället för de tråkiga svarta.

Så där ska ju en Kawa se ut, man ser ju hur mycket vassare den är mot en svart ?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Varför tog man, tar man inte in den snygga grön vita modellen till Sverige istället för de tråkiga svarta.

Så där ska ju en Kawa se ut, man ser ju hur mycket vassare den är mot en svart ?
Helt riktigt, tror vi bara fick samma färg som asien. Där verkar de inte vara lika fixerade vid kawa = grön.

Det går ju att få tag på och byta all plast. Men man är ju för snål för det blir väl ändå 3-4 kkr med alla plastbitar, även om man beställer från asien.
Om jag har kvar hojen i några år kan jag tänka mig att byta plasten. Svart blir repigt och matt snabbt, särskilt på en offroad-hoj som brukas off road.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Testade lite moto-camping för första gången.C7470BC9-BA3F-4274-9556-86BD56EA56B7.jpeg
Eller tja, kanske mer glamping, pga barn som skulle med så fick jag en följebil som fick ta allt som inte fick plats i ryggsäck.
A4943CBA-68E8-4C53-AFC9-800B7008A3F1.jpeg
Nåt som fler anammat, bl.a. några tyska grannar som tog en hel husbil med sig och GS:en på släp i stället ?
5D7CE414-9F4D-4ED6-BD05-BBE54EAF5ADA.jpeg
 

kkjson

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2022
Hoj
yamaha xt600
Har således sålt min (tunga) Yam XT600e och har övergått en KLX 230. En s.k. "tjej och pensionärshoj" Passar mig precis.
Saknar varvräknare. Någon som har skaffat det?
Läste ett påstående om att hastighetsmätare och bränslemätare är opålitliga. Hur är det med det?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Har således sålt min (tunga) Yam XT600e och har övergått en KLX 230. En s.k. "tjej och pensionärshoj" Passar mig precis.
Saknar varvräknare. Någon som har skaffat det?
Läste ett påstående om att hastighetsmätare och bränslemätare är opålitliga. Hur är det med det?
Grattis till en trevlig och anspråkslös motorcykel!

Hastighetsmätaren har en avvikelse som precis alla andra fordon, har inte kollat hur mycket. Är ju lätt att stämma av mot GPS om man vill.

Bränslemätaren kollade jag så sent som igår. Den gick ner på sista "pluppen" efter 10,5 mil, efter 12 mil började pluppen blinka. Då har man 8 mil kvar att köra om den drar 0,37 l/mil som den gjorde på transportsträckan på 2+1 väg, fart 90-105 på mätaren. Baserat på att full tank är 7,5 liter. Köra på trippmätaren och ha en liten PET-flaska med bensin i packningen om man ska långt ut i bushen är nog melodin. Faktiskt är KLXen den enda hoj jag kört soppatorsk med efter att ha kört halva dagen på "tomt", korkat och onödigt eftersom jag hade rätt många chanser att tanka...

Det är väl en smaksak men jag kan inte se vad man skulle behöva en varvräknare till, man växlar upp när det börja låta för högt och sen fortsätter man tills växlarna tar slut, typ som på en gammal bil :) Det vore inte omöjligt att eftermontera men knappast värt den stora mödan.

Skulle jag aldrig köra på värre vägar än vanliga grusvägar så skulle jag gärna ha en XT600e, men jag tycker de och typ DR650 är för tunga och bökiga när man ska ut bredvid vägen. Men klart bättre om man ska ligga och marcha i högre fart och längre sträckor med packning.
 

kkjson

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2022
Hoj
yamaha xt600
Men jag har alltid haft en varvräknare och nödvändig eller ej, så saknar jag den. Borde inte vara så komplicerat. En avkännare på tändkabeln och 12 volt "arbetsström". Borde finnas i kinabutiken.
Åker aldrig långa asfaltsträckor
F.ö gillar jag färgen. Vill inte synas och dessutom syns inte de fuldesignade plastdelarna så bra.
 

kkjson

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2022
Hoj
yamaha xt600
Vet någon vad som finns inne i ljuddämparen. Det ser ut att vara tung.
 

kkjson

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2022
Hoj
yamaha xt600
Hur tar man bort plastdelen som sitter bakom sadeln (just över baklyset?)

UPPDATERING: Vet nu!! Sadeln ska bort först.
 
Last edited:

kkjson

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2022
Hoj
yamaha xt600
Apropå hästar, jag såg ett klipp på YT härom dagen där en snubbe hade plockat bort en grej i ljuddämparen på sin KLX230, och fick ett annat ljud. Jag antar att han fick några hästar till, kan det vara så? Det handlar om den här grejen:
View attachment 457111

Och får man göra så här i sverige? Det ändrar väl också utsläppen? Sen går hojen inte alls lika tyst och obemärkt som min gör nu.
Var såg du det? Länk?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top