vad ska man göra med sadeln för att slippa få ont i arselet
.. ja, alltså sätet är ju ett slags enduro/motocross-säte som är menat att vara smidigt och minimalt, inget direkt bekvämt. Personligen har jag inga större problem med sätet, dock har jag inte kört några långturer med KLXen ännu. Men jag förstår att man får domningar rätt så snart om man sitter konstant över en timme typ. Man får, liksom du, byta position emellanåt.
Min rekommendation för att bättra på uthålligheten på detta säte är att hålla sig i någorlunda form, försöka minska vikten (kroppsmassan), tränar ofta, käkar mest bara kött, inget socker/godis/läsk (men emellanåt glass), inget bröd. Det gör en del för skinkornas hårdhet kan jag säga. Du får helt enkelt tänka "skinkorna måste vinna över sätet", och köra nåt slags program för det.
T ex tränar jag mindre frekvent överkroppen dessa dagar, mest ben och midja/mage just för hojandet och uthålligheten. Med undantaget rygg också för att bygga antagonistmusklerna för mage och bröst, sedan viss bröst/arm styrka för enduro och motocross.
För skinkorna är utfall väldigt bra. Jag har speciella övningar som börjar med utfall, och för att blanda in ländryggen i övningen så sträcker jag mig frammåt längs med marken med båda armarna när jag är nere med frambenet böjt (ungefär som att du har ett spjut som du vill sticka så långt fram som möjligt), detta sträcker ut hela ryggen. Jag kallar det "romerska utfall", övningen för gladiatorerna