Kawasaki KLX 230

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Så här beskrivs själva problemet.
View attachment 473733

Lyckligtvis har jag inte sett en sådan liten bromsskiva på någon hoj för vuxna. Och hade jag själv haft 32 mm gnidmån på min skiva hade jag undrat vad Kawasaki pysslar med, för länge sen.

.. vem kan ha monterat så små skivor på ett antal hojar tror ni, utan att själv undra 'vafan håller jag på med'? Om inget annat har dom väl nån slags slutinspektion på hojarna innan dom packar in dom för export?

Och varför kunde Kawasaki inte bara skriva "mät din bromsskiva.. 45 mm .. ", så jag kan kolla detta hemma?
För att människor är idioter och en del är ännu värre: Amerikaner med stämningssug.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Så här beskrivs själva problemet.
View attachment 473733

Lyckligtvis har jag inte sett en sådan liten bromsskiva på någon hoj för vuxna. Och hade jag själv haft 32 mm gnidmån på min skiva hade jag undrat vad Kawasaki pysslar med, för länge sen.

.. vem kan ha monterat så små skivor på ett antal hojar tror ni, utan att själv undra 'vafan håller jag på med'? Om inget annat har dom väl nån slags slutinspektion på hojarna innan dom packar in dom för export?

Och varför kunde Kawasaki inte bara skriva "mät din bromsskiva.. 45 mm .. ", så jag kan kolla detta hemma?
Det är japanskt tänk och det är i någon mening det som ger kvalité. Människorna i produktionen ska arbeta exakt enligt instruktion och fokusera på repeterbarhet. Detta görs i hela kedjan. Stark hierarki och repeterbarhet ger väldigt lika resultat men kan också påverka flexibiliteten. Toyota har enligt någon skröna ett snöre hängande från taket som de kan rycka i och stoppa hela linan tills ett fel fixats.

Jag skulle tro att detta kommer leda till att varenda framtida hoj hos kawa kommer kontrolleras om skivorna är rätt storlek innan de lämnar fabriken.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Toyota har enligt någon skröna ett snöre hängande från taket som de kan rycka i och stoppa hela linan tills ett fel fixats.
Det har dom flesta fordonstillverkare.
Jag jobbar inom fordonsindustrin och det funkar på precis samma sätt men modellen är som du säger ifrån Toyota.

Det finns även elementblad utefter hur du ska jobba och vilken ordning du ska dra i dina 4 skruvar på en speciell station osv.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
För övrigt, vad ska man göra med sadeln för att slippa få ont i arselet efter en kvart?

Jag brukar alternera mellan att sitta på höger och vänster skinka på transportsträckorna. Det känns som att stoppningen är dugligt tjock och fast men att formen är liksom för smal?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
vad ska man göra med sadeln för att slippa få ont i arselet
.. ja, alltså sätet är ju ett slags enduro/motocross-säte som är menat att vara smidigt och minimalt, inget direkt bekvämt. Personligen har jag inga större problem med sätet, dock har jag inte kört några långturer med KLXen ännu. Men jag förstår att man får domningar rätt så snart om man sitter konstant över en timme typ. Man får, liksom du, byta position emellanåt.

Min rekommendation för att bättra på uthålligheten på detta säte är att hålla sig i någorlunda form, försöka minska vikten (kroppsmassan), tränar ofta, käkar mest bara kött, inget socker/godis/läsk (men emellanåt glass), inget bröd. Det gör en del för skinkornas hårdhet kan jag säga. Du får helt enkelt tänka "skinkorna måste vinna över sätet", och köra nåt slags program för det.

T ex tränar jag mindre frekvent överkroppen dessa dagar, mest ben och midja/mage just för hojandet och uthålligheten. Med undantaget rygg också för att bygga antagonistmusklerna för mage och bröst, sedan viss bröst/arm styrka för enduro och motocross.

För skinkorna är utfall väldigt bra. Jag har speciella övningar som börjar med utfall, och för att blanda in ländryggen i övningen så sträcker jag mig frammåt längs med marken med båda armarna när jag är nere med frambenet böjt (ungefär som att du har ett spjut som du vill sticka så långt fram som möjligt), detta sträcker ut hela ryggen. Jag kallar det "romerska utfall", övningen för gladiatorerna ;)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Är det inte enklare me lite tjockare stoppning i sadeln??
Ja inte fan ska maskinen ta över och bestämma om jag tränar glutus ist för ngn annan muskelgrupp. Om endurosadeln känns som att sitta på en frusen gädda får man spänna benen, sk ”laett röv” eller spänna fast en sån transportsäck som läggs under brutet knä i ambulansen ”air seat”
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Är det inte enklare me lite tjockare stoppning i sadeln??
Jag vet inte, är det det? Jag har ägt nåt dussin hojar och inte direkt fått ont i arselet av någon förrän nu. Jag hade underkänt i syslöjd, lämnar man det till en sadelmakare eller vad gör man?

Träna röven har jag aldrig gjort förut och tänkte inte börja nu heller.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gelinlägg i dynan kan funka, om man sätter den på rätt ställe?

Jag monterade gelinlägg på Thruxtonen för att få den bekvämare vid långkörning, lossade klädseln och karvade ur skummet och sen limmade jag fast geldynan. Blev en skönare sadel men känns lite "svajig" då gelen som "rör sig".

Gjorde dock en miss och tänkte inte på att kolla var man sitter då man har på sadelväska vilket är de tillfällen geldyna kommer till sin rätt efter plus 50 mil. Sitter en bit längre fram då så hade jag monterat dynan ca 7 cm längre fram på sadeln hade det varit bättre. Ska nog ta och köpa en bit gel till och fortsätta hela vägen fram över hela sadeln.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Möjligt att det står tidigare i tråden men… böjbar växelpinne och barkbusters, vilka passar bolt-on?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Möjligt att det står tidigare i tråden men… böjbar växelpinne och barkbusters, vilka passar bolt-on?
Växelpinne: https://www.amazon.se/dp/B09175GGFP/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_FWP13GMDRMHQX33A4FHS?_encoding=UTF8&psc=1

Handtagsskydd passar universal rätt bra. Observera "rätt bra".
Har den här typen på min: https://www.ebay.com/itm/1331468808...tGd_HxEQhq&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

Jag köpte mina skydd på Biltema för betydligt mindre summa. Ser exakt ut som dom på bilden från eBay. Sök runt lite så finner du nog bättre priser och framförallt billigare fraktkostnad.
Tråkigt att Biltema slutade med motorcykelgrejer.
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Växelpinne: https://www.amazon.se/dp/B09175GGFP/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_FWP13GMDRMHQX33A4FHS?_encoding=UTF8&psc=1

Handtagsskydd passar universal rätt bra. Observera "rätt bra".
Har den här typen på min: https://www.ebay.com/itm/1331468808...tGd_HxEQhq&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

Jag köpte mina skydd på Biltema för betydligt mindre summa. Ser exakt ut som dom på bilden från eBay. Sök runt lite så finner du nog bättre priser och framförallt billigare fraktkostnad.
Tråkigt att Biltema slutade med motorcykelgrejer.
Original handskydd kostar 646 kr. Då är det bara plastbitarna, duger för vindskydd men inte att ta smällar när man tappar hojen. Lägger man till ett par hundringar får man nåt som det står Acerbis eller liknande på. Som dessutom inte måste beställas med evinnerlig leveranstid.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Original handskydd kostar 646 kr. Då är det bara plastbitarna, duger för vindskydd men inte att ta smällar när man tappar hojen. Lägger man till ett par hundringar får man nåt som det står Acerbis eller liknande på. Som dessutom inte måste beställas med evinnerlig leveranstid.
Plast är skräp. Jag har original KTM på min 625 och det höll inte fem minuter. Dyrt och dåligt.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Var ute och rullade på rullstensås och sladdade på gamla häst-timmervägar imorse. Helt sagolikt fin hojåkning ?

Vikbar växelpinne är monterad och lyxig Seat concepts-sadel är beställd för maximal rump-komfort ?

Har fått tag på en Filippinsk firma som custom-gör rostfritt avgassystem för en tusenlapp. Ska visst vara 4 kg lättare än original och man slipper originalljudet som mest påminner om ”ansträngd gräsklippare”.

59495EEE-1A6F-474E-B48A-D5A38A0F8F7C.jpeg
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Var ute och rullade på rullstensås och sladdade på gamla häst-timmervägar imorse. Helt sagolikt fin hojåkning ?

Vikbar växelpinne är monterad och lyxig Seat concepts-sadel är beställd för maximal rump-komfort ?

Har fått tag på en Filippinsk firma som custom-gör rostfritt avgassystem för en tusenlapp. Ska visst vara 4 kg lättare än original och man slipper originalljudet som mest påminner om ”ansträngd gräsklippare”.

View attachment 474285
Jag har haft några småkubiks 4 taktare med relativt låga effektuttag. Med slip-on eller trimsystem blir det inte särskilt välljudande tyvärr. Risken är stor att den kommer att låta som en ansträngd gräsklippare med hål i ljuddämparen istället. Jag vet inte riktigt varför men motorer med låg effekt i förhållande till kubiken låter fluffigt bara.

Sätter du ett trimsystem på tex en ny 125, typ gathoj, KTM eller Yamaha så låter det inget vidare i mina öron.

men visst, jag hade lätt köpt ett system för en lax om jag hade din hoj, men ljudet kanske inte riktigt komma att leva upp till förväntningarna
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag har haft några småkubiks 4 taktare med relativt låga effektuttag. Med slip-on eller trimsystem blir det inte särskilt välljudande tyvärr. Risken är stor att den kommer att låta som en ansträngd gräsklippare med hål i ljuddämparen istället. Jag vet inte riktigt varför men motorer med låg effekt i förhållande till kubiken låter fluffigt bara.

Sätter du ett trimsystem på tex en ny 125, typ gathoj, KTM eller Yamaha så låter det inget vidare i mina öron.

men visst, jag hade lätt köpt ett system för en lax om jag hade din hoj, men ljudet kanske inte riktigt komma att leva upp till förväntningarna
Förväntningarna är mest att spara högt monterad vikt och att smattret ska dränka ut själva motorljudet. Avgasljudet är så dämpat att det låter konstigt när man mest bara hör motorslamret.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Hur långt har ni kommit mer era KLXer? Jag såg igår att jag snart kör förbi 500mil. Blivit väldigt lite kört den senaste tiden då min KTM stått för största delen av nöjeskörningarna medan KLXen åter blivit tilldelad yrkesmässig körning på gården. Vilket den utför med bravur. Mata fåren, fylla spridare med majs och transport av diverse verktyg. Köpte tyvärr ett för litet batteri till den på Biltema så den är tjurig att starta utan laddare. Skulle köpt rött men av någon anledning hade Biltema helt slut på batterier. Det enda som fanns var ett som stod i fel hylla som jag kunde få med mig då original kawa var helt sopslut.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Hur långt har ni kommit mer era KLXer? Jag såg igår att jag snart kör förbi 500mil. Blivit väldigt lite kört den senaste tiden då min KTM stått för största delen av nöjeskörningarna medan KLXen åter blivit tilldelad yrkesmässig körning på gården. Vilket den utför med bravur. Mata fåren, fylla spridare med majs och transport av diverse verktyg. Köpte tyvärr ett för litet batteri till den på Biltema så den är tjurig att starta utan laddare. Skulle köpt rött men av någon anledning hade Biltema helt slut på batterier. Det enda som fanns var ett som stod i fel hylla som jag kunde få med mig då original kawa var helt sopslut.
Tror det stod typ 180 mil på mätaren när jag kollade senast. Har den också mest som "Farm bike" i grannskapet. Då blir det just inga mil heller. Mycket jobb och 6 månaders bebbe hemma så tiden att ut och motorcykla finns egentligen inte.

Om vädret blir hyfsat ska jag ut och MC-campa nästa helg. Blir ca 35-40 mil landsväg så det talar för att åka Trajja, men KLXen är ju så rolig att tänja på terrängkörningslagen med :) Ingen av mina hojar är egentligen gjorda för nån packning men jag tror att KLXen funkar bäst ändå, pakethållaren borde man kunna få fast mycket på.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Tror det stod typ 180 mil på mätaren när jag kollade senast. Har den också mest som "Farm bike" i grannskapet. Då blir det just inga mil heller. Mycket jobb och 6 månaders bebbe hemma så tiden att ut och motorcykla finns egentligen inte.

Om vädret blir hyfsat ska jag ut och MC-campa nästa helg. Blir ca 35-40 mil landsväg så det talar för att åka Trajja, men KLXen är ju så rolig att tänja på terrängkörningslagen med :) Ingen av mina hojar är egentligen gjorda för nån packning men jag tror att KLXen funkar bäst ändå, pakethållaren borde man kunna få fast mycket på.
Kör ju ut 25 kilossäckar med majs till åtlar. Blir lite vingligt men det går. ?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top