Kawasaki KLX 230

Såg ett klipp nyss där man verkar ha ersatt hållaren med en rätt så proffsigt gjord liten bit. Vet dock inte vad jag ska söka på, försökte med KLX230 brake rear reservoir bracket, men inget.

hållare.jpg

 
Jag förstår, besiktningen får gärna ha synpunkter. Det tar jag sen.

Men hur tillverkar jag en sån där hållare då? Den måste ju vara ordentlig. Det kan inte vara nåt 3D-skrivet eller ihoppysslat med Biltemas metallremsor. Då måste jag väl gå till en svetsare, få nåt tillbockat, svetsat och borrat, som jag sen kan skruva på ramen?

Plåt köper man hos en mekaiskverkstad, plåtslagare mot en bullpåse, tror att Bauhaus även säljer plåtbitar, finns även ställen som säljer mindre plåtbitar som maskindelen.se om man inte gör som jag köper hela plåtar och gärna två i stöten så man har på lager?

Forma plåten kan ju göra med att från bågfil och fil till plasmaskärare men man kommer långt med handverktyg och lite tid. Bocka går att göra i ett skruvstycke men funkar mellan två träklossar och och en tving eller liknande som håller ihop det hela och borra med en handborrmaskin eller skruvdragare. Är ju bara att kolla på Youtube från typ indinen, Thailand och liknande dom mekar ju med väldigt primitiva uppställning av verktyg.

Fyrahundra för hållaren tycker jag inte faktiskt låter ut så farligt för att köpa ett fäste, även om jag hade gjort ett nytt själv men då har jag redan både material och verktygen som behövs i garaget.
 
Tackar Bosse. Men blir det inte lite 'hemmagjort'-look på saken då? Typ "MadMax som filat till en hållare.. "?

Men visst, kan jag såga kan jag lika gärna bocka och fila, som du tydligt instruerade. Och 400 kr är som sagt inga större summor för en sån där detalj. Men nu har jag min 'stympade' originalgrej som funkar toppen, och ifall besiktningen gnäller på att jag måste ha en passagerarplats/peggar, så får jag väl köpa en ny Kawasaki-grej då.

Jag ber om ursäkt om jag skakat om mc-världen med min slaktmetod, jag försäkrar er - jag har gjort mycket värre saker ?
 
Tackar Bosse. Men blir det inte lite 'hemmagjort'-look på saken då? Typ "MadMax som filat till en hållare.. "?

Men visst, kan jag såga kan jag lika gärna bocka och fila, som du tydligt instruerade. Och 400 kr är som sagt inga större summor för en sån där detalj. Men nu har jag min 'stympade' originalgrej som funkar toppen, och ifall besiktningen gnäller på att jag måste ha en passagerarplats/peggar, så får jag väl köpa en ny Kawasaki-grej då.

Jag ber om ursäkt om jag skakat om mc-världen med min slaktmetod, jag försäkrar er - jag har gjort mycket värre saker ?

Det behöver det inte bli nåt Mad Max stuk om man inte vill, har man lite handlag men framförallt tålamod kan man göra underverk med enkla grejer som bågfil och vanliga filar. Själv använder jag både bågfil och vanliga filar ganska frekvent i mitt byggande.

Träning och tålamod är nog a och o för bra resultat.
 
Biltema har plåt, lätt att hitta, även om det kanske inte är det billigaste. De har även lite stålrör i begränsade dimensioner.

 
Tackar för bra tips boys. Jag får en vision nu, jag är en hantverkare som gör underverk med smådetaljer till hojen av Biltemas enkla dock absolut dugliga medel.

Detta med att ha någonstans att göra jobbet, funkar köket? Jag vill helst inte fila metallspån i vardagsrummet.

Jag skulle kunna prata med vår ordförande/ vicevärd här i min BRF, han har en liten 'verkstad' i ett fd. barnvagnsrum. Där har han ett litet skruvstäd, och filar har jag sett.

Vi borde göra en liten Pysselhörna eller GörDetSjälv-tråd där vi hackar och krackar oss till diverse modifieringar och förbättningar av våra hojar.

... sen kommer jag på mig själv att - fasen är det inte bara lättare, och snabbare, att såga av dom överskjutande små skitsakerna? Här håller jag på att bli en riktig pyssel-indier. Vill helst slippa befatta mig med sånt, hit med sågen och snipp-snapp bort med problemet ?

Jag är hur som helst tacksam med era förslag. Det har vidgat mitt perspektiv på eventuella lösningar på ett och samma problem.
 
Last edited:
Japp. Hittat det!

>> Här <<

Dom kallar det "Rear Brake Resevoir Bracket", men $29 blir 300 kr + moms & 75 kr import, och en jäkla väntetid.
Jag lade nyss in en beställning på detta samt, i min mening mycket mer intressant, manuell tomgångsjusterare. Hur värt som helst att slippa ljudet av gräsklippare på fullvarv så fort man står still...
 
Nåt man bör tänka på när man slöjdar små fästen och sånt av vanlig stålplåt är att rostskydda delarna på något sätt. Rustoliums sortiment brukar finnas i småburkar på Jula, t.ex.

Vanlig stålplåt rostar på nolltid annars och ser skitfult ut.

Köper man ett färdigt fäste som nån fräst ut ur aluminium slipper man även det.
 
Aha! Skrev detta samtidigt som du skrev, Kjell :LOL:

Men den där tomgångs-skruven som dom även har på sin hemsida där, vore inte det en bra ide och testa? Som det är nu justeras tomgången automatiskt, och det är tydligen inte många som gillar.

Kostar $35 ink frakt.

KLX230 Idle Adjustment Screw.jpg

.. det är alltså den till höger på bilden. Detaljen till vänster är originaldelen med ett litet servo och en 4-polig kontakt. Den ska man tydligen behålla kopplad så att inte motorvarningslampan tänds.
 
Jag har kört massa mil offroad och i värsta skiten utan att lyckas bränna min koppling. Tycker inte tomgångens lägsta nivå är något som stör mig. Hon i videon kanske bara är usel på att sköta kopplingen?
 
Jag har kört massa mil offroad och i värsta skiten utan att lyckas bränna min koppling. Tycker inte tomgångens lägsta nivå är något som stör mig. Hon i videon kanske bara är usel på att sköta kopplingen?
Hon påstår aldrig att tomgången har med kopplings-vajsingen att göra. Däremot menar hon, med rätta, att den höga tomgången är en risk när man behöver motorbromsa sig nerför backar i Thailändska djungeln. Själv tycker jag mest att det är irriterande, finns ingen j-la anledning att motorn ska skena varje gång man stannar.
 
Ni som kör denna hojen. Vad tycker ni efter att ha haft den ett tag.
Funderar på en lättare maskin till grus och skog (svamp plockar maskin).
De gamla 90-tals stånkorna är enligt mig helt slut eller alldeles för dyra...
Lite sugen på en Tiger 800 eller GS800, men för tunga/dyra.
Funderar nu lite i banorna Honda Monkey, KLX230 eller Svartpil 401...
KLX är ju prismässigt klar attraktiv...
 
Ni som kör denna hojen. Vad tycker ni efter att ha haft den ett tag.
Funderar på en lättare maskin till grus och skog (svamp plockar maskin).
De gamla 90-tals stånkorna är enligt mig helt slut eller alldeles för dyra...
Lite sugen på en Tiger 800 eller GS800, men för tunga/dyra.
Funderar nu lite i banorna Honda Monkey, KLX230 eller Svartpil 401...
KLX är ju prismässigt klar attraktiv...
Är väl precis den nischen den fyller, tycker jag. Avsevärt smidigare och lättare än en gammal 650-stånka, mer användarvänlig än en riktig enduro.
 
Är väl precis den nischen den fyller, tycker jag. Avsevärt smidigare och lättare än en gammal 650-stånka, mer användarvänlig än en riktig enduro.
Jag oroar mig dock för att den är för trött för att funka på vanligt grusväg eller transport stäckor. Funkar det helt ok att matcha 90-100 utan att den känns fel för hojen?
Vill ju aven kunna transportera mig kan ske 5 mil mellan det roliga avsnitten om det behövs.
 
Hon påstår aldrig att tomgången har med kopplings-vajsingen att göra. Däremot menar hon, med rätta, att den höga tomgången är en risk när man behöver motorbromsa sig nerför backar i Thailändska djungeln. Själv tycker jag mest att det är irriterande, finns ingen j-la anledning att motorn ska skena varje gång man stannar.
Det påstår ju inte jag heller. Och tomgången är inte ett problem anser jag. Min motor skenar inte. Enda gången tomgången är hög är när den är kall sen lugnar den ner sig. Ni kanske har fel på era hojar?
 
Just det, tomgången stabiliseras till lägre varvtal när motorn blir varmare. Men jag ville ändå ha den där manuella justeringsskruven då jag gärna vill få ner varvtalet ytterligare, för att se hur det blir. Jag bara experimenterar ;)

Hämtade ut den häromdagen. Postnord tog en liten tull plus deras skamlösa 75kr admin-avgift :(

IMG_7622.JPG

Hoppas den blir värd pengarna. Jag mekar på den nån dag i veckan hoppas jag och rapporterar om hur det funkar.
 
Jag oroar mig dock för att den är för trött för att funka på vanligt grusväg eller transport stäckor. Funkar det helt ok att matcha 90-100 utan att den känns fel för hojen?
Vill ju aven kunna transportera mig kan ske 5 mil mellan det roliga avsnitten om det behövs.
Den går ju fullgasa utan att den känns ansträngd. Men det blir max ~110. Kanske lite mer om det går utför. Inte som min Royal Enfield som känns som den ska skicka kolven genom tanken hem till Indien när man kör 120 för att sen lukta bränd olja när man stannar.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top