Kawasaki KLX 230

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Såg ett klipp nyss där man verkar ha ersatt hållaren med en rätt så proffsigt gjord liten bit. Vet dock inte vad jag ska söka på, försökte med KLX230 brake rear reservoir bracket, men inget.

hållare.jpg

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag förstår, besiktningen får gärna ha synpunkter. Det tar jag sen.

Men hur tillverkar jag en sån där hållare då? Den måste ju vara ordentlig. Det kan inte vara nåt 3D-skrivet eller ihoppysslat med Biltemas metallremsor. Då måste jag väl gå till en svetsare, få nåt tillbockat, svetsat och borrat, som jag sen kan skruva på ramen?

Plåt köper man hos en mekaiskverkstad, plåtslagare mot en bullpåse, tror att Bauhaus även säljer plåtbitar, finns även ställen som säljer mindre plåtbitar som maskindelen.se om man inte gör som jag köper hela plåtar och gärna två i stöten så man har på lager?

Forma plåten kan ju göra med att från bågfil och fil till plasmaskärare men man kommer långt med handverktyg och lite tid. Bocka går att göra i ett skruvstycke men funkar mellan två träklossar och och en tving eller liknande som håller ihop det hela och borra med en handborrmaskin eller skruvdragare. Är ju bara att kolla på Youtube från typ indinen, Thailand och liknande dom mekar ju med väldigt primitiva uppställning av verktyg.

Fyrahundra för hållaren tycker jag inte faktiskt låter ut så farligt för att köpa ett fäste, även om jag hade gjort ett nytt själv men då har jag redan både material och verktygen som behövs i garaget.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar Bosse. Men blir det inte lite 'hemmagjort'-look på saken då? Typ "MadMax som filat till en hållare.. "?

Men visst, kan jag såga kan jag lika gärna bocka och fila, som du tydligt instruerade. Och 400 kr är som sagt inga större summor för en sån där detalj. Men nu har jag min 'stympade' originalgrej som funkar toppen, och ifall besiktningen gnäller på att jag måste ha en passagerarplats/peggar, så får jag väl köpa en ny Kawasaki-grej då.

Jag ber om ursäkt om jag skakat om mc-världen med min slaktmetod, jag försäkrar er - jag har gjort mycket värre saker ?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tackar Bosse. Men blir det inte lite 'hemmagjort'-look på saken då? Typ "MadMax som filat till en hållare.. "?

Men visst, kan jag såga kan jag lika gärna bocka och fila, som du tydligt instruerade. Och 400 kr är som sagt inga större summor för en sån där detalj. Men nu har jag min 'stympade' originalgrej som funkar toppen, och ifall besiktningen gnäller på att jag måste ha en passagerarplats/peggar, så får jag väl köpa en ny Kawasaki-grej då.

Jag ber om ursäkt om jag skakat om mc-världen med min slaktmetod, jag försäkrar er - jag har gjort mycket värre saker ?

Det behöver det inte bli nåt Mad Max stuk om man inte vill, har man lite handlag men framförallt tålamod kan man göra underverk med enkla grejer som bågfil och vanliga filar. Själv använder jag både bågfil och vanliga filar ganska frekvent i mitt byggande.

Träning och tålamod är nog a och o för bra resultat.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Biltema har plåt, lätt att hitta, även om det kanske inte är det billigaste. De har även lite stålrör i begränsade dimensioner.

 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar för bra tips boys. Jag får en vision nu, jag är en hantverkare som gör underverk med smådetaljer till hojen av Biltemas enkla dock absolut dugliga medel.

Detta med att ha någonstans att göra jobbet, funkar köket? Jag vill helst inte fila metallspån i vardagsrummet.

Jag skulle kunna prata med vår ordförande/ vicevärd här i min BRF, han har en liten 'verkstad' i ett fd. barnvagnsrum. Där har han ett litet skruvstäd, och filar har jag sett.

Vi borde göra en liten Pysselhörna eller GörDetSjälv-tråd där vi hackar och krackar oss till diverse modifieringar och förbättningar av våra hojar.

... sen kommer jag på mig själv att - fasen är det inte bara lättare, och snabbare, att såga av dom överskjutande små skitsakerna? Här håller jag på att bli en riktig pyssel-indier. Vill helst slippa befatta mig med sånt, hit med sågen och snipp-snapp bort med problemet ?

Jag är hur som helst tacksam med era förslag. Det har vidgat mitt perspektiv på eventuella lösningar på ett och samma problem.
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Japp. Hittat det!

>> Här <<

Dom kallar det "Rear Brake Resevoir Bracket", men $29 blir 300 kr + moms & 75 kr import, och en jäkla väntetid.
Jag lade nyss in en beställning på detta samt, i min mening mycket mer intressant, manuell tomgångsjusterare. Hur värt som helst att slippa ljudet av gräsklippare på fullvarv så fort man står still...
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Nåt man bör tänka på när man slöjdar små fästen och sånt av vanlig stålplåt är att rostskydda delarna på något sätt. Rustoliums sortiment brukar finnas i småburkar på Jula, t.ex.

Vanlig stålplåt rostar på nolltid annars och ser skitfult ut.

Köper man ett färdigt fäste som nån fräst ut ur aluminium slipper man även det.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Aha! Skrev detta samtidigt som du skrev, Kjell :LOL:

Men den där tomgångs-skruven som dom även har på sin hemsida där, vore inte det en bra ide och testa? Som det är nu justeras tomgången automatiskt, och det är tydligen inte många som gillar.

Kostar $35 ink frakt.

KLX230 Idle Adjustment Screw.jpg

.. det är alltså den till höger på bilden. Detaljen till vänster är originaldelen med ett litet servo och en 4-polig kontakt. Den ska man tydligen behålla kopplad så att inte motorvarningslampan tänds.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag har kört massa mil offroad och i värsta skiten utan att lyckas bränna min koppling. Tycker inte tomgångens lägsta nivå är något som stör mig. Hon i videon kanske bara är usel på att sköta kopplingen?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag har kört massa mil offroad och i värsta skiten utan att lyckas bränna min koppling. Tycker inte tomgångens lägsta nivå är något som stör mig. Hon i videon kanske bara är usel på att sköta kopplingen?
Hon påstår aldrig att tomgången har med kopplings-vajsingen att göra. Däremot menar hon, med rätta, att den höga tomgången är en risk när man behöver motorbromsa sig nerför backar i Thailändska djungeln. Själv tycker jag mest att det är irriterande, finns ingen j-la anledning att motorn ska skena varje gång man stannar.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Ni som kör denna hojen. Vad tycker ni efter att ha haft den ett tag.
Funderar på en lättare maskin till grus och skog (svamp plockar maskin).
De gamla 90-tals stånkorna är enligt mig helt slut eller alldeles för dyra...
Lite sugen på en Tiger 800 eller GS800, men för tunga/dyra.
Funderar nu lite i banorna Honda Monkey, KLX230 eller Svartpil 401...
KLX är ju prismässigt klar attraktiv...
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ni som kör denna hojen. Vad tycker ni efter att ha haft den ett tag.
Funderar på en lättare maskin till grus och skog (svamp plockar maskin).
De gamla 90-tals stånkorna är enligt mig helt slut eller alldeles för dyra...
Lite sugen på en Tiger 800 eller GS800, men för tunga/dyra.
Funderar nu lite i banorna Honda Monkey, KLX230 eller Svartpil 401...
KLX är ju prismässigt klar attraktiv...
Är väl precis den nischen den fyller, tycker jag. Avsevärt smidigare och lättare än en gammal 650-stånka, mer användarvänlig än en riktig enduro.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Är väl precis den nischen den fyller, tycker jag. Avsevärt smidigare och lättare än en gammal 650-stånka, mer användarvänlig än en riktig enduro.
Jag oroar mig dock för att den är för trött för att funka på vanligt grusväg eller transport stäckor. Funkar det helt ok att matcha 90-100 utan att den känns fel för hojen?
Vill ju aven kunna transportera mig kan ske 5 mil mellan det roliga avsnitten om det behövs.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Hon påstår aldrig att tomgången har med kopplings-vajsingen att göra. Däremot menar hon, med rätta, att den höga tomgången är en risk när man behöver motorbromsa sig nerför backar i Thailändska djungeln. Själv tycker jag mest att det är irriterande, finns ingen j-la anledning att motorn ska skena varje gång man stannar.
Det påstår ju inte jag heller. Och tomgången är inte ett problem anser jag. Min motor skenar inte. Enda gången tomgången är hög är när den är kall sen lugnar den ner sig. Ni kanske har fel på era hojar?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Just det, tomgången stabiliseras till lägre varvtal när motorn blir varmare. Men jag ville ändå ha den där manuella justeringsskruven då jag gärna vill få ner varvtalet ytterligare, för att se hur det blir. Jag bara experimenterar ;)

Hämtade ut den häromdagen. Postnord tog en liten tull plus deras skamlösa 75kr admin-avgift :(

IMG_7622.JPG

Hoppas den blir värd pengarna. Jag mekar på den nån dag i veckan hoppas jag och rapporterar om hur det funkar.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag oroar mig dock för att den är för trött för att funka på vanligt grusväg eller transport stäckor. Funkar det helt ok att matcha 90-100 utan att den känns fel för hojen?
Vill ju aven kunna transportera mig kan ske 5 mil mellan det roliga avsnitten om det behövs.
Den går ju fullgasa utan att den känns ansträngd. Men det blir max ~110. Kanske lite mer om det går utför. Inte som min Royal Enfield som känns som den ska skicka kolven genom tanken hem till Indien när man kör 120 för att sen lukta bränd olja när man stannar.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top