Kawasaki Z1000SX

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Skall byta däcken inför nästa säsong.
Vad skall man satsa på? Blir troligen ren landsvägskörning.
Funderar på Pilot Road eller Dunlop Roadsmart.
Några tips?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Körde min på RoadSmart II, Qualifier II och AngelGT, och av dem gillade jag AngelGT bäst. Pilot Road hade nog funkat utmärkt de med. Det var väl iofs inget direkt fel på RoadSmart II heller, men jag gillade GT mer.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
+1 på den.
Har kört Pilot Road av olika varianter (dock ej PR4) och kör nu Pirelli Angel GT. Bästa däcken hittills. Bra grepp och slits jämnt och bra.
Välj 190x55
 
Last edited:

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Kikat på lite tester och det verkar vara Angel GT, Pilot Road 4 samt Metzler RoadTec Z8 som lyfts fram.
Gillar däckmönstret på Angel GT och Z8 - större skärningar ut mot kanterna vilket kanske kan vara bättre i väta...
Skall höra lite med Bike i Trollhättan vad de rekommenderar också.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
+1 på den.
Har kört Pilot Road av olika varianter (dock ej PR4) och kör nu Pirelli Angel GT. Bästa däcken hittills. Bra grepp och slits jämnt och bra.
Välj 190x55

Håller med på alla punkter, har kört både ban och långfärd och den funkar bra för båda sakerna.
Och att gå upp till 55-profil var ett jäkla lyft tycker jag.
Har inte kört denna hoj på några andra däck än Angel GT och originalet så jämförelsedatan är skral, men original tog slut efter 600 mil och nu har de här gått lika långt men visar inga tecken på att vara utslitna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu har jag inte kört Pilot Road 4 på en SX, men kört det på en CBR600, och min upplevelse är att med PR4 så börjar framänden kasa lite tidigare än med AngelGT.
Det var förvisso med fullkomligt olika hojar, och det var på bana, när man roade sig med att jaga literklubbor. :hihi
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Jag har 190-50 idag... Några rekommenderar att gå upp till -55 profil.
Vad blir fördelen, blir däcket mer runt dvs inte lika platt och svänger bättre?

- - - Updated - - -

Jag har 190-50 idag... Några rekommenderar att gå upp till -55 profil.
Vad blir fördelen, blir däcket mer runt dvs inte lika platt och svänger bättre?
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jag har 190-50 idag... Några rekommenderar att gå upp till -55 profil.
Vad blir fördelen, blir däcket mer runt dvs inte lika platt och svänger bättre? QUOTE]

Exakt så blir det, den blir villigare att svänga in i kurvorna. Men du förlorar ingenting vid körning rakt fram, fattar faktiskt inte varför det inte är 55-profil på från fabriken.
Funderar på att sänka framändan några millimeter också för att se om det kan ge ännu lite bättre kurvegenskaper. Att laborera med höjder och fjädring är ju gratis, kostar bara lite tid.
 

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Ort
vid rondellen
Hoj
Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
Hej.........

Har skummat igenom denna tråd! Då jag är sugen på att köpa Cykeln.Verkar som att många är nöjda!?:)
Och den "har allt" säger många. Är det någon skillnad på 17/18 Modellerna? Förutom priset då! :hihi

Hur är den att skjutsa på? i Körteknik och för med passagerare?

Nyfiken*
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej.........

Har skummat igenom denna tråd! Då jag är sugen på att köpa Cykeln.Verkar som att många är nöjda!?:)
Och den "har allt" säger många. Är det någon skillnad på 17/18 Modellerna? Förutom priset då! :hihi

Hur är den att skjutsa på? i Körteknik och för med passagerare?

Nyfiken*

17/18 vet jag inte, men tidigare modeller blri det skarp knävinkel och gott om vibrationer för den som åker bakpå.
Och såvitt jag vet är det ingen skillnad på 17 och 18.
 

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Ort
vid rondellen
Hoj
Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
Okejs'.....

Jag har "fastnat" för denna Hoj.... :)

För och nackdelar är ju inte helt fel...........
Att ta reda på innan Affär....

Där av alla dumma frågor :rolleyes::rolleyes:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Okejs'.....

Jag har "fastnat" för denna Hoj.... :)

För och nackdelar är ju inte helt fel...........
Att ta reda på innan Affär....

Där av alla dumma frågor :rolleyes::rolleyes:

Jag tyckte väldigt mycket om min 2011. :tummenupp
Skulle gärna ta en 2017 på en provtur där man kan pressa den lite ordentligt för att se hur den beter sig. :hihi
 

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Ort
vid rondellen
Hoj
Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
Precis.........Hehe.....

Dom flesta verkar ju nöjda! I Tråden......

Har inte läst om krånglande elektronik eller motor haveri? :rolleyes:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Precis.........Hehe.....

Dom flesta verkar ju nöjda! I Tråden......

Har inte läst om krånglande elektronik eller motor haveri? :rolleyes:

Nej, jag hade aldrig någon krånglande el, inget krångel med motor eller något annat sånt.
Den enda gången min faktiskt gick sönder var en krasch i 120. :hihi

Men motorn vibrerar en del. Föraren är avskärmad från det med massa gummidämpningar så det märks inte så värst mycket om man inte är känslig. Passagerare däremot... Alla som åkt bakpå min klagade på att de tappade känseln i röven/skrevet av vibrationerna.
De kan ju ha stämt av motorn bättre till 2017 iofs.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Det finns ett antal maskiner i sporttouringsegmentet som är värda att titta på. Lite beroende på vad du vill göra med den, för min del har jag aldrig någon bakpå så det var ingen fråga för mig men jag vet att det finns synpunkter på komforten där.
Vill man ha en hoj som man kan hänga på packväskorna på, åka 50 mil till banan, kasta av väskorna och ta några varv, ja då är den alldeles utmärkt!
Jag har haft en -12:a och har nu en -17. Har aldrig haft så mycket som en hickning från hojarna, de bara går och går och går.
dessutom är det lite ballt att man kan ligga runt 30 på sexan och bara låta den löpa därifrån. en halvautomat, typ.
 

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Ort
vid rondellen
Hoj
Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
-Tanken är väl............
Ut på dagsturer på lediga helger.........
Och jag vet att det kommer bli 2 som åker. Om jag skall gissa! :tungan:tungan

-Racing.........
Det har jag vuxit ifrån! :D:D
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Kan starkt rekommendera denna hoj! Har en 2015 och är väldigt nöjd.
Känns som att den funkar till allt!

Facelift/omarbetad från 2014 års modell och sen ytterligare facelift/omarbetad från 2017.
:tummenupp
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top