Kawasaki Z750/Z1000-tråden

vv08ha0

Jägaren
Gick med
26 Jan 2011
Ort
Skåne
Hoj
Z1000 -10
olja

Hej!
Jag har spanat runt lite här och på google, men jag är ingen höjdare på att söka i forum..
Jag har några frågor gällande z1000 mod -10. Jag har nu kört runt 220 mil sedan hojen skaffades den 25 mars 2011, jag har gjort service och lyckats få punktering redan, men det är en annan historia...:huvet:tummenupp

Jag undrar om det är värt att byta olja oftare än vad som sägs i boken?
Jag fundera på att byta nu när jag ändå ska mecka på slipon och ny skyllthållare till helgen... :yoparty:banana
Jag är av den naturen att jag gärna ser över min hoj oftare än nödvändigt..
Om jag byter olja viljen bör jag hälla i?! eftersom jag är mycket mån om maskinen så spelar priset mindre roll men såklart vill jag ändå ha en prisvärd olja.:Bugar

Tacksam för svar boys and girls!!
 

KMM

Kampen Mot Mänskligheten
Gick med
28 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Z750 2008
Hej!
Jag har spanat runt lite här och på google, men jag är ingen höjdare på att söka i forum nödvändigt..
Om jag byter olja viljen bör jag hälla i?! eftersom jag är mycket mån om maskinen så spelar priset mindre roll men såklart vill jag ändå ha en prisvärd olja.:Bugar

Tacksam för svar boys and girls!!


Jag kör Biltema Racingolja i min Z750. Har använt den oljan tidigare i mina hojar, ZX7R och ZX10R. Min gamla 7:a rullade 1000 tals mil på den oljan utan bekymmer. Den är prisvärd i mina ögon :)
 

Sabbaton

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2011
Ort
Södertälje
Hoj
2007 Kawasaki Z1000
Jag kör Biltema Racingolja i min Z750. Har använt den oljan tidigare i mina hojar, ZX7R och ZX10R. Min gamla 7:a rullade 1000 tals mil på den oljan utan bekymmer. Den är prisvärd i mina ögon :)


enligt dom ryktena jag har hört är det samma olja som statoil har i sina dunkar så om du tycker den är bra så förvånar det mig inte,själv kör jag på okQ8s racing olja
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Oljetyp z750 Oljestandard

enligt dom ryktena jag har hört är det samma olja som statoil har i sina dunkar så om du tycker den är bra så förvånar det mig inte,själv kör jag på okQ8s racing olja

Oljetypen ska vara: SAE 10w40

API - SE /SF eller SG

API - SH /SJ eller SL med JASO MA

API = amerikanska standarden & JASO = japans standard.

Biltemas är API SM med JASO MA2.
Och tex Motul 5100 är API SL/SJ/SH/SG med JASO MA
OKQ8 SBK är API SL med JASO MA2

Vad jag läst verkar SL och SM vara i princip samma, och kan vara så att SM inte finns med i specen på hojen för att användarhandboken är 3-4 år gammal.

Lite onödig fakta.. : http://www.calsci.com/motorcycleinfo/Oils1.html
 

clipper

Falling down
Gick med
12 Dec 2006
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1SA
ja hoppas du blir nöjd:tummenupp jag blev det iaf:)
får man fråga hur mycket du fick betala för avgas+frakt?
antar att dollarn inte är samma som när jag beställde.

Nu är det monterat och klart blev bra.Märkbart mer drag i mellanregistret.Det känns som om den vill upp på framhjulet om jag dra på i ettan.Det har den aldrig gjort förr.Kolla in bilden "airboxmod" till Z750 och Z1000 har någon testat detta märkt någon skillnad?
 

Bifogat

  • airboxmod.jpg
    airboxmod.jpg
    83.8 KB · Visningar: 215

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
ja hoppas du blir nöjd:tummenupp jag blev det iaf:)
får man fråga hur mycket du fick betala för avgas+frakt?
antar att dollarn inte är samma som när jag beställde.

Nu är det monterat och klart blev bra.Märkbart mer drag i mellanregistret.Det känns som om den vill upp på framhjulet om jag dra på i ettan.Det har den aldrig gjort förr.Kolla in bilden "airboxmod" till Z750 och Z1000 har någon testat detta märkt någon skillnad?

härligt:tummenupp
ja man kanske borde prova luftburkmodden.
för det är ju klart att om hojen har lättare att andas ut så vill den väl ha lättare att andas in också.
nån som vet om man måste göra nåt med bränslet om man kör med slipon+luftburkmodd? får känslan att den ska gå lite magert då.
måste se lustigt ut om hojen vill upp på framhjulet när du dra på...hehe:D

lägg upp en bild hur det blev med sliponet vettja.
mvh/mattias
 

clipper

Falling down
Gick med
12 Dec 2006
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1SA
härligt:tummenupp
ja man kanske borde prova luftburkmodden.
för det är ju klart att om hojen har lättare att andas ut så vill den väl ha lättare att andas in också.
nån som vet om man måste göra nåt med bränslet om man kör med slipon+luftburkmodd? får känslan att den ska gå lite magert då.
måste se lustigt ut om hojen vill upp på framhjulet när du dra på...hehe:D

lägg upp en bild hur det blev med sliponet vettja.
mvh/mattias
Här kommer en bild på Kinaröret som jag är mycket nöjd med min hoj går som en skållad råtta:DSkön att vara av med stupröret och katten som satt i orginalsystemet.Luftmoden gjorde jag idag och jag kommer inte att montera PCIII eller liknade.Enligt forum och bänkningar i UK och USA så går Kawa Z för fett orginal.Jag slog nästan runt idag på provkörningen efter luft modden.(skoja bara)
 

Bifogat

  • 2011-05-13 17.17.48.jpg
    2011-05-13 17.17.48.jpg
    114.2 KB · Visningar: 141
  • IMG_20110514_1352169.jpg
    IMG_20110514_1352169.jpg
    64.7 KB · Visningar: 138

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Ort
New Mill
Hoj
2011, BMW S1000RR
hejsan nu har man blivit Z1000 ägare av en 2011a :) och har beställt helsystem till hojen men undrar om man ska köpa power commander eller kan man köra utan? Vad skulle ni göra?
 

Bifogat

  • 110518_200913.jpg
    110518_200913.jpg
    224.3 KB · Visningar: 143

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Tjena e väldigt färsk i hojbranshen, så jag undrar bara vad när man ska börja ora sig för grad antalet i motorn? hur varm e det ok att den blir så att säga...

tar gärna även emot bra tips på sliop on, e lite sugen på shark modellerna

Har en z750 07a

Tjo, är du sugen på Shark så gå in på http://www.bikeshop.se/ där har dom lite att välja mellan, har själv ett Shark GP och är riktigt nöjd, lycka till=)
 

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
nån som vet vart man kan hitta sprängskisser till z750-04?
behöver en sprängskiss över det lilla hjulet som förbinder svänghjulet å startmotorn.

plockade bort motorkåpan å lyckades tappa bort den lilla metallstången som håller i hjulet. men efter några dagar å många svordomar kom den till rätta:tummenupp
.
problemet är nu att stången e för kort... sticker alltså ej ut på andra sidan om kugghjulet. ska det sitta nån distans nånstans eller ska det va så? aja hoppas nån förstår vad jag menar iaf...:D

mvh/mattias
 

Mistabarista

Humöret går uppåt.
Gick med
20 Sep 2009
Ort
grotta på söder
Hoj
z1000 espressoblack-08
Nån som har nån koll på vad det kostar att lämna in hoj o få packboxarna i framgaffeln bytta?

Ja hade gärna tagit bort gaffelbenen själv för att spara på kostnad men har ej möjlighet att hänga upp hojen någonstans..

Anyone?
 

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
nån som vet vart man kan hitta sprängskisser till z750-04?
behöver en sprängskiss över det lilla hjulet som förbinder svänghjulet å startmotorn.

plockade bort motorkåpan å lyckades tappa bort den lilla metallstången som håller i hjulet. men efter några dagar å många svordomar kom den till rätta:tummenupp
.
problemet är nu att stången e för kort... sticker alltså ej ut på andra sidan om kugghjulet. ska det sitta nån distans nånstans eller ska det va så? aja hoppas nån förstår vad jag menar iaf...:D

mvh/mattias

har hittat sprängskiss nu. kan inte hitta nåt som tyder på att det sak va nån distans eller dyl. har ju haft isär kåpan förut utan problem....
om det är nån som haft av vänster motorkåpa får ni hemskt gärna skriva hur ni gjorde med den lilla stången å kugghjulet:va
måste ut å kika igen man kan ju ha fått hjärnsläpp eller nåt:gnissla

mvh/mattias
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Packboxar

Nån som har nån koll på vad det kostar att lämna in hoj o få packboxarna i framgaffeln bytta?

Ja hade gärna tagit bort gaffelbenen själv för att spara på kostnad men har ej möjlighet att hänga upp hojen någonstans..

Anyone?

Ring McBolaget i Veddesta!
 

Blomkvist1986

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda VTR1000f
Vet inte om den här inlägget ska ligga under försäkringsfrågor men ger ett försök här först. Ska och kolla på en Z750 -06 imorgon, satt och kollade på bilsport-mc och där kan man välja Z 750 S (år>=2004) är det rätt? Tänkte ringa imorgon och höra men man har läst om de som fått fel svar från försäkringsbolag så lika bra att kolla med folk som är riktigt insatta.

Blir köp imorgon bara försäkringen är rätt.
 

Sabbaton

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2011
Ort
Södertälje
Hoj
2007 Kawasaki Z1000
Vet inte om den här inlägget ska ligga under försäkringsfrågor men ger ett försök här först. Ska och kolla på en Z750 -06 imorgon, satt och kollade på bilsport-mc och där kan man välja Z 750 S (år>=2004) är det rätt? Tänkte ringa imorgon och höra men man har läst om de som fått fel svar från försäkringsbolag så lika bra att kolla med folk som är riktigt insatta.

Blir köp imorgon bara försäkringen är rätt.

z750 och z750s är inte samma hoj,jag kollade igenom blocket och hittade denna som du kanske kan sno regg numret av...

http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_z750_33747819.htm?ca=11&w=3
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top