Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Z750_rider

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K6
Någon här som införskaffat andra fotpinnar till sin kawa?
Åker mer och mer bana och fotpinnarna skrapar väldigt lätt i. Fotpinnarna på Z1000 ser ju inte ut som på en ninja som ni vet. Går det att få tag på "race-pinnar" till Z-modellerna??
Absolut finns det det. Oberon, Rizoma har pinnar till din hoj. Säkert fler märken. Britalian racing har. Ska själv byta från dom tråkiga orginalpinnarna.
 

Z750_rider

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K6
Speedohealer och växelindikator.

Är det någon som installerat speedohealer eller växelindikator på sin Z? Är mest fundersam på växelindikatorn jag beställt. Det blev en GI Pro X-type men den finns inte modellspecifikt för Z750 så det blev en universalmodell för hojar med digital hastighetsmätare. Någon som har erfarenhet av en sådan? Skulle vara kul att höra hur det var att installera den.
Speedohealern är nog inga problem då den är modellspecifik och har kopplingar som är plug ´n play.
Någon som har koll på hur mycket en Z750 har i felvärde på hastighetsmätaren med orginaldrevning? Läste att den skulle ligga på ca 5.5% med orginal däck på. Får väl justera speedohealern med hjälp av gps hastighet.
Nu blir det att surfa och leta kolfiberdelar. Ska ha hugger, kedjeskydd och sidokåporna (sidopanelerna under sadeln) kanske tanklock med om det finns. Någon som har tips på några bra siter med kolfiber till våra älsklingar?
 

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Är det någon som installerat speedohealer eller växelindikator på sin Z? Är mest fundersam på växelindikatorn jag beställt. Det blev en GI Pro X-type men den finns inte modellspecifikt för Z750 så det blev en universalmodell för hojar med digital hastighetsmätare. Någon som har erfarenhet av en sådan? Skulle vara kul att höra hur det var att installera den.
Speedohealern är nog inga problem då den är modellspecifik och har kopplingar som är plug ´n play.
Någon som har koll på hur mycket en Z750 har i felvärde på hastighetsmätaren med orginaldrevning? Läste att den skulle ligga på ca 5.5% med orginal däck på. Får väl justera speedohealern med hjälp av gps hastighet.
Nu blir det att surfa och leta kolfiberdelar. Ska ha hugger, kedjeskydd och sidokåporna (sidopanelerna under sadeln) kanske tanklock med om det finns. Någon som har tips på några bra siter med kolfiber till våra älsklingar?

Jag har köpt en Speedohealer med tillhörande SH-U01 kablage och det är inte plug n´play , kommer bli lite kabelkapande och grejer, väntar dock på mitt drev innan jag ska börja montera den.
 

Z750_rider

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K6
Jag har köpt en Speedohealer med tillhörande SH-U01 kablage och det är inte plug n´play , kommer bli lite kabelkapande och grejer, väntar dock på mitt drev innan jag ska börja montera den.

Ok, jag fattade det som när jag kikade lite installationsvideos på youtube att det bara var att "koppla på den" med medföljande kopplingar. Men det finns kanske klantigare folk än jag som klarat av det så det ska väl gå vägen, om inte är jag ju klantigast och det är ju alltid något att skryta med ;)
Tack för infon.
 

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Finns en liten tutorial på healtechs hemsida för z750 -07 + men tyvärr inga bilder. Men så svårt ska det nog inte vara :)

Här e bild på mina 2 paket, du ser i det vänstra paketet att det finns 4 kablar utan kontakt.


Uploaded with ImageShack.us

Ska tillägga att jag köpte från ebay för 798:- inkl frakt.
 
Last edited:

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Tanklocket tokkärvar...

Mitt tanklock sitter så in i helvete. Försökt med 5-56, nåt annat som jag inte minns namnet på men som smörjer & driver ut fukt samt oxideringslösande medel från Würt. Det sistnämnda då det blivit lite slaggprodukter i låset pga tidigare användning av låsolja.

Nyckeln går i, dock osäker på om det är hela vägen då jag inte minns hur långt ner den gått innan, men sen är det lögn i helvete att få kolven att röra på sej.

Frustrerad är bara förnamnet. Det är som att vara barn igen å nån har snott godispåsen för en :(

Tacksam för svar!

// Ullis
 

Z750_rider

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K6
Mitt tanklock sitter så in i helvete. Försökt med 5-56, nåt annat som jag inte minns namnet på men som smörjer & driver ut fukt samt oxideringslösande medel från Würt. Det sistnämnda då det blivit lite slaggprodukter i låset pga tidigare användning av låsolja.

Nyckeln går i, dock osäker på om det är hela vägen då jag inte minns hur långt ner den gått innan, men sen är det lögn i helvete att få kolven att röra på sej.

Frustrerad är bara förnamnet. Det är som att vara barn igen å nån har snott godispåsen för en :(

Tacksam för svar!

// Ullis

Gissar att det är själva fjädrande locket som man låser upp för att tanka. Tanklocket sitter ju i 5 eller 7 skruvar runt om. Går det inte lossa som så du får loss "hela tanklocksmekanismen"? Lägg skiten i diesel över en natt så lär det gå mjuk och fint efteråt. Om det nu går att få loss så.
 

Z750_rider

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K6
Mitt tanklock sitter så in i helvete. Försökt med 5-56, nåt annat som jag inte minns namnet på men som smörjer & driver ut fukt samt oxideringslösande medel från Würt. Det sistnämnda då det blivit lite slaggprodukter i låset pga tidigare användning av låsolja.

Nyckeln går i, dock osäker på om det är hela vägen då jag inte minns hur långt ner den gått innan, men sen är det lögn i helvete att få kolven att röra på sej.

Frustrerad är bara förnamnet. Det är som att vara barn igen å nån har snott godispåsen för en :(

Tacksam för svar!

// Ullis

Gissar att det är själva fjädrande locket som man låser upp för att tanka. Tanklocket sitter ju i 5 eller 7 skruvar runt om. Går det inte lossa som så du får loss "hela tanklocksmekanismen"? Lägg skiten i diesel över en natt så lär det gå mjuk och fint efteråt. Om det nu går att få loss så.
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Gissar att det är själva fjädrande locket som man låser upp för att tanka. Tanklocket sitter ju i 5 eller 7 skruvar runt om. Går det inte lossa som så du får loss "hela tanklocksmekanismen"? Lägg skiten i diesel över en natt så lär det gå mjuk och fint efteråt. Om det nu går att få loss så.

Har lossat hela locket (är fem skruvar) men det går inte att få lös. Läste någonstans att för att få lös det så måste man få upp locket först vilket jag inte kan då. Rena Fort Knox med andra ord.

Äntligen är det fint väder & så sitter det fast i soppalocket. Jag blir fan galen!
 

Moije

Medlem
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Hemma
Hoj
2009 Kawasaki z1000
mitt jävla lock hadde oxå erjat igen,provade 5-56 hjälpte inte ett skit,provade Unilube:yoparty
:yoparty:yoparty den funkade fint
 

Lodisgrisen

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Åland Jomala
Hoj
2016 KTM Superduke 1290 R
Har lossat hela locket (är fem skruvar) men det går inte att få lös. Läste någonstans att för att få lös det så måste man få upp locket först vilket jag inte kan då. Rena Fort Knox med andra ord.

Äntligen är det fint väder & så sitter det fast i soppalocket. Jag blir fan galen!

Hade samma fel på min 750. Jag satte dit vanlig motorolja grövla på med nyckeln och satte dit mera olja höll på så en stund och sen släppte det.
 

prowler

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Globen
Hoj
2002 Honda CBR 954rr
Även jag hade samma på min 750. Verkar tydligen vara vanligt märker jag.
Körde med låsspray samt försökte få bort så mycket av oxideringen jag kunde. Det löste sej bra med låssprayen och det går lättare att öppna än nånsin.
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
När jag äntligen tar mej i kragen & frågar, då löser det sej.

Hojen har stått i flera veckor pga detta men igår, då togs det till våld. Hammare & mejsel, sen var det löst.

Mitt lås hade ärgat runt kolven. Den rörde sej inte ens en milimeter då en mejsel satts i så då förstod vi att det var kolven som var problemet. Nu är allt uppsmörjt men jag kommer ändå att plocka isär skiten & polera med autosol.

Måste va nån snikmetall inblandad då det blir så här.
Nu får kawa skämmas & jag, jag ska ut & köra :banana
 

Dekoon

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
USA
Hoj
kawasaki z750
Jag har precis tagit mellankort och undrar om z750 är en idealisk hoj att strypa till 25kw? Har hittat några bra på blocket, finns dock inga som är reggade som 25kw, så tänkte dra in den till en verkstad för att få strypt. Undrar även om det är lätt att strypa/ ta bort strypning själv?

Samt om någon annan som kör Z750 som är reggad på 25kw så skulle jag vara tacksam om han kunde pma mig. mvh
 

kontje

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Lerum
Hoj
Ingen för tillfället.
Kan inte alla ni som har Z1000 lägga ut på blocket? Finns ju knappt några att köpa!! Blir galen...
 

kontje

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Lerum
Hoj
Ingen för tillfället.
Har nu bestämt mig för att köpa en Z1000. Min första riktiga hoj då jag endast övningskörde med en ER-5 sedan innan.

Har nu lite frågor därför. Har tidigare aldrig gjort saker med motorcykeln förutom att byta olja, filter, stift och liknande.

Hur är det att skjutsa med Z1000? Är en 08 vi pratar om.

Vart är det billigt och bra att köpa delar ifrån? Typ, kraschpuckar, miniblinkers, miniskylt samt slipon.
Har tittat lite på Ebay som verkar billigt men då antar jag det skickas från utomlands. Hur fungerar det med t.ex tull ifrån USA? Finns det några tips att läsa? Antar att det även finns svenska sidor, några som rekommenderas?
 

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Har lite småklonk vid inbromsning ibland och kopplingen intryckt. Kan de vara oken eller styrlagret?
 

Z750_rider

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K6
Har lite småklonk vid inbromsning ibland och kopplingen intryckt. Kan de vara oken eller styrlagret?
Känn på oken om de sitter löst men jag skulle gissa styrlaget. Känns det som den "tippar" framåt i styret eller är det bara ljud. Oken är ju väldigt enkelt att skruva loss och kontrollera belägg osv. Men som sagt, jag tror på styrlager, tyvärr.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top