Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690
Halloj!

Då var man stolt ägare av en 2011 års Z750R då :) ! Vilken härlig maskin! Har bytt från en GSXR 1000 K2 då jag tröttnade på att ligga och åla på tanken hela dagarna. Och vilken skillnad den var att köra! Nu kan man ju fokusera på omgivningen också när man är ute och kör! :D

Var lite orolig att skillnaden skulle bli för stor att gå från 1000cc till 750cc, men jag tyckte att det fanns gott om pulver i Kawan! I alla fall tillräckligt för mig!

Passar på att dunka in en fråga också i: Det sitter ett Yoshimura halvsystem monterat på hojen. Kräver detta att den är mappad för det också, om man ska vara noga? För i dagsläget är den inte det.

Bilder kommer snart!

Ha det! :yoparty
 

Z750_rider

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K6
Halloj!

Då var man stolt ägare av en 2011 års Z750R då :) ! Vilken härlig maskin! Har bytt från en GSXR 1000 K2 då jag tröttnade på att ligga och åla på tanken hela dagarna. Och vilken skillnad den var att köra! Nu kan man ju fokusera på omgivningen också när man är ute och kör! :D

Var lite orolig att skillnaden skulle bli för stor att gå från 1000cc till 750cc, men jag tyckte att det fanns gott om pulver i Kawan! I alla fall tillräckligt för mig!

Passar på att dunka in en fråga också i: Det sitter ett Yoshimura halvsystem monterat på hojen. Kräver detta att den är mappad för det också, om man ska vara noga? För i dagsläget är den inte det.

Bilder kommer snart!

Ha det! :yoparty

Härligt med en R. Det är det jag saknar på min, bättre fjädring och bromsar. Brukar åka kurviga vägar med polare som åker R6 och Gixxer 1000 m.m. Kan säga så här, på kurviga vägar hjälper det inte med 80 hk till.
Grattis till ditt nya åk och nu hoppas vi på stabilare väder.
 

Z750_rider

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K6
Så då var speedohealern samt snakeskin monterat, nu väntar jag bara in leveransen av växelindikatorn med inbyggd shiftlight. Jag tänkte beställa en quickshifter och undrar om någon har monterat det på sin Z? Satsar på denna http://translogicuk.co.uk/quickshifters.htm
Nu är det så att jag även vill ha raceväxlat på min Z750 och undrar även om någon här lyckats få till det? Går nog inte att flytta "fästet" som sitter på växelaxeln 180 grader då den kommer ta i kåpan för framdrevet. R6 är ju smidigt att ändra till raceväxlat på det sättet. Någon som har sett något kit eller som har en bra lösning på det?
Nej jag tror det blir att tvätta hojen för första gången på 14 månader.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Jag tänkte ta och plugga igen ett stycke slang, med tillhörande mynning ur luftburken där den satt. På vilken affär i glödheta norrland hittar jag nåt användbart för detta syfte, nån som har koll?

bild2.jpg

Edit: Ja, jisses, felvänd bild, men det syns var respektive plugg/cap ska nånstans iaf. :)
 

Z750_rider

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K6
Jag tänkte ta och plugga igen ett stycke slang, med tillhörande mynning ur luftburken där den satt. På vilken affär i glödheta norrland hittar jag nåt användbart för detta syfte, nån som har koll?

View attachment 365943

Edit: Ja, jisses, felvänd bild, men det syns var respektive plugg/cap ska nånstans iaf. :)

Är det en gummislang med något metallhölje? Kolla innerdiameter och om det nu exempelvis är 9,6 mm så tar du en M10 skruv 20-25 mm lång och lite gänglåsning på den och skruvar i den så blir det nog tätt så det räcker. Lite svart eltejp runt alltihop så kommer det nog funka fin fint.

Lycka till.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Är det en gummislang med något metallhölje? Kolla innerdiameter och om det nu exempelvis är 9,6 mm så tar du en M10 skruv 20-25 mm lång och lite gänglåsning på den och skruvar i den så blir det nog tätt så det räcker. Lite svart eltejp runt alltihop så kommer det nog funka fin fint.

Lycka till.

Ja, det var ju lite sparsamt med info kom jag på nu.

Det är en ren gummislang på ena stället, plast på andra. Innerdiametern är 12mm, ytter 17. Tänkte göra ett försök att få tätt utan att göra nån större åverkan på hårdvaran på hojen till att börja med, se hur stor skillnad det blir på AutoTune.

Såg på nån bild att nån annan på riderforums hade slängt på en silikon"cap" av nåt slag på den mindre, verkade rätt smidigt, samt en tjock gummihatt på slangen, frågan är var man får tag på sånt, inte nåt jag letat efter förut tyvärr.
 

gjohan

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki z750 2011
Första motorcykeln, första bakdäcksbytet.. Tips på bra bakdäck till min kawasaki z750 2011? Kör inte bana, kör mest runt i staden och tar vid fåtal tillfällen någon längre tur. Bakdäcket är självklart mest nött i mitten =)
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej vad har du för märke och modell på ditt framdäck ? Har du mycket mönster kvar eller ska det snart bytas ?

Första motorcykeln, första bakdäcksbytet.. Tips på bra bakdäck till min kawasaki z750 2011? Kör inte bana, kör mest runt i staden och tar vid fåtal tillfällen någon längre tur. Bakdäcket är självklart mest nött i mitten =)
 

Z750_rider

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K6
Ja, det var ju lite sparsamt med info kom jag på nu.

Det är en ren gummislang på ena stället, plast på andra. Innerdiametern är 12mm, ytter 17. Tänkte göra ett försök att få tätt utan att göra nån större åverkan på hårdvaran på hojen till att börja med, se hur stor skillnad det blir på AutoTune.

Såg på nån bild att nån annan på riderforums hade slängt på en silikon"cap" av nåt slag på den mindre, verkade rätt smidigt, samt en tjock gummihatt på slangen, frågan är var man får tag på sånt, inte nåt jag letat efter förut tyvärr.

Ok,jag hade dragit i en M12x30 skruv med lite gängtätning eller silicon på. Men om du vill ha en "hatt" över så säljer Tools och även Ahlsell detta sortimentet. http://www.nolato.se/pdf_viewer/slider/index.jsp?pdf_doc=nolatohertila-katalog-1206b-se&form=afour#3
Leta i den så lär du hitta någon som passar som handsken, hoppas jag.
 

Z750_rider

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K6
Första motorcykeln, första bakdäcksbytet.. Tips på bra bakdäck till min kawasaki z750 2011? Kör inte bana, kör mest runt i staden och tar vid fåtal tillfällen någon längre tur. Bakdäcket är självklart mest nött i mitten =)

Köp däck med dual compound ex. någon modell av Michelin 2CT. Medium på sidorna och hard i mitten. Då har du bra fäste när du svänger och minimerar platt däck i mitten.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Ja, det var ju lite sparsamt med info kom jag på nu.

Det är en ren gummislang på ena stället, plast på andra. Innerdiametern är 12mm, ytter 17. Tänkte göra ett försök att få tätt utan att göra nån större åverkan på hårdvaran på hojen till att börja med, se hur stor skillnad det blir på AutoTune.

Såg på nån bild att nån annan på riderforums hade slängt på en silikon"cap" av nåt slag på den mindre, verkade rätt smidigt, samt en tjock gummihatt på slangen, frågan är var man får tag på sånt, inte nåt jag letat efter förut tyvärr.

Glid in på en lokal firma som pulverlackar så har dem siliconpluggar som de använder för att skydda tex gängor.
De har säkert nån storlek som passar för ditt ändamål.:tummenupp
 

gjohan

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki z750 2011
vajb: Blev tipsad om det däcket av en bekant också så det är nog värt att kolla upp.
jonholmb9: Det som levererades med motorcykeln. Dunlop sportmax. Det kör jag nog några hundra mil till på, blir då inte byte av det den här säsongen iaf!
Z750-rider: Okej okej, tack för tipset!
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Första motorcykeln, första bakdäcksbytet.. Tips på bra bakdäck till min kawasaki z750 2011? Kör inte bana, kör mest runt i staden och tar vid fåtal tillfällen någon längre tur. Bakdäcket är självklart mest nött i mitten =)

Varför inte gå in på www.hojdack.se
Är du SMC medlem så har du rabatt på MAXXIS däcken. Du får ett gatdäck för under 500kr eller deras Race däck för 647kr.
Duger nog gott och väl för gatkörning om man nu inte vill vara tuffast vid korvkiosken ;-).
Jag har detta på min och de fungerar klockrent.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Gjohan sportmax står det på dom flesta av Dunlops modeller. Du har förmodligen ett som heter Roadsmart. Tycker du ska köpa samma bakdäck som du har fram. Dunlop gör bra däck. www.rodamoto.es har bra priser o mycket färska däck (dotmärkning). Annars så har du www.dack365.se jag har erfarenhet av bägge och om det är bråttom så är det sistnämnda bättre.
 

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690
Här kommer ett par bilder på den nya pärlan :) !

Sjukt nöjd! :yoparty
 

Bifogat

  • IMG_1190.jpg
    IMG_1190.jpg
    257.8 KB · Visningar: 177
  • IMG_1193.jpg
    IMG_1193.jpg
    257.3 KB · Visningar: 179
Last edited:

kontje

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Lerum
Hoj
Ingen för tillfället.
Hej!


Köpte mig en Z1000 i början av Juli och körde hem den en bra bit ifrån hemmet. Allt gick galant osv. Har dock inte kört motorcykeln sen dess, jag tänkte gå ut idag och köra en runda. Gissa vad som händer, motorcykeln starta inte! Helt förundrad över detta faktum så börjar jag titta och ser att oljelampan blink smart den röda lilla lampan...

Kan verkligen oljan bara ta slut sådär? Har stått helt stilla och ej blivit rörd av någon vad jag vet. Ingen oljefläck under cykeln heller! Kan det vara nånting annat? Börjar fundera på batteriet och testade tutan och den lät inte speciellt högt. Kanske var för att motorcykeln ej var igång? Kunde ej heller få på helljuset utan endast halvljus. Blinkers funkade dock t.ex.

Hjälp?

Edit:
Mcn servades dessutom för mindre än 50 mil sedan. den 15 maj.

När jag försökte starta motorcykeln så lät det som att den skulle gå igång sen klicka det till bakom mig under passagerarsätet också slutade den försöka starta, och hela proceduren när man vrider i nyckeln med varvtalsmätaren startade om.

Mvh
 
Last edited:

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Den blinkande oljelampan och röda lampan är inget att bry sig om så länge inte hojen är igång väl. :)

Oljelampan blinkar när det är "lågt" oljetryck i motorn och så länge inte motorn är igång så är det inte mycket till tryck inte!

Dum fråga men man har trillat dit på den själv vid något yrvaket tillfälle - du har inte kommit åt dödaren / glömt att trycka tillbaka den?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top