Kawasaki Z750/Z1000-tråden

StateOfTrance

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki Z750
Nu har man äntligen fått hem sin 750:i...:) Så nu måste jag börja beställa lite godis till hojen. Känns rätt surt att man inte kan hoppa på hojen och dra iväg nu när det är så fint väder..jaja desto mer sugen blir jag inför våren..:D

Nä nu måste jag läsa lite mer teori!!

Putte
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Blir rätt spännande att se hur 2 exakt likadana Z1000 kommer presentera sig på vägarna nästa sommar:D Jag och polaren ska köra på samma helsystem, samma färg mm mm. Snacka om Terror Twins:fyllisar

Amen... jag som trodde att jag skulle vara "unik" med den vita porriga färgen runt sjuhäradsområdet... o så kommer det TVÅ TILL! ¤%&/() :huvet

Haha ne jag skojar bara kul med fler z1000 på vägarna. :tummenupp
 

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
Vit Z 1000 -08
Amen... jag som trodde att jag skulle vara "unik" med den vita porriga färgen runt sjuhäradsområdet... o så kommer det TVÅ TILL! ¤%&/() :huvet

Haha ne jag skojar bara kul med fler z1000 på vägarna. :tummenupp

Förlåt :pannkyss

Vi kanske kan ta en sväng ihop nästa sommar, har svårt att tro att 3 st (!) likadana inte skulle dra till sig uppmärksamhet från allmänheten ;)
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Förlåt :pannkyss

Vi kanske kan ta en sväng ihop nästa sommar, har svårt att tro att 3 st (!) likadana inte skulle dra till sig uppmärksamhet från allmänheten ;)

Haha så sant, det får vi fan göra, sjukt skoj!
Jag fotar rätt mycket med så skulle vi göra detta så får jag ta lite "fräcka" bilder på alla tre tillsammans! :)
 

Danlud

Glad Z1000 ägare
Gick med
15 Mar 2005
Ort
finland, Vasa
Hoj
gsxr600 -01 (Såld), Kawa Z1000 -07
Har lite funderinga på en Z1000 men är red för att 125hk är för lite går ju dok från en Cbr1000rr !
Är där någon som har gått från sporthoj till en z1000 vad kände ni :confused:


Gick iof. från GSX-R600 till Z1000, och inte från mera effekt till mindre men:

Plus:
Körställning
Vridmoment från botten
Gillar att gå upp på bakhjulet (om man ser det som positivt :D , knappast något nytt för dig som kört 1000cc förut)

Minus:
Bankörning, känns ostabilare.
(Kan förstås förbättras med dämparinställningar, men iaf. sporthoj är sporthoj)
Ostabil vid låga farter (Strax innan rödljus, så sakta rullande)
(Man vänjer sig, kan påverkas med styrdämpare)
Tyngre.
Inte samma "ketschup effekt" efter 10000 (Smaksak, somliga gillar det, somliga inte)

Så som sagt så tror jag det helt enkelt beror på vad man gillar, men vill man ha en bekväm hoj som drar bra från botten och ser bra ut så är Z1000 ett bra och prisvärt alternativ!

Hoppas detta hjälper dig i sökandet.
 

Kickstart

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki z1000 vit -08
Sådär då har man fått hem sin nya z1000.. Nu kan man kalla sig fullvärdig medlem i denna tråden. Sitter devil pipor på. och lite annat smått o gott..:tummenupp

Tänkte kolla om det finns någon vänlig själ där ute som kan pma mig lite info om hur man rensar baken.. Verkar bli en hel del pill.

over and out
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Sådär då har man fått hem sin nya z1000.. Nu kan man kalla sig fullvärdig medlem i denna tråden. Sitter devil pipor på. och lite annat smått o gott..:tummenupp

Tänkte kolla om det finns någon vänlig själ där ute som kan pma mig lite info om hur man rensar baken.. Verkar bli en hel del pill.

over and out

Kolla denna länk
http://www.ermax.fr/pdf/notices/7903XX066_FR.pdf

Fungerar kanon, inte så svårt som man först tror, drog den till HYLL tidigare och den hjälpte honom, får du problem så utbyter vi telefon nr. via PM.:)
 

Göte_Borg

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
GBG
Hoj
Kawa 650 twin
Till nästa säsong lär det nog bli en Z750 att jaga sporthojar me! Jag tänkte slänga upp frågan till experterna o fråga om det finns några synpunkter på hojen ur leksynpunkt? Tack på förhan o grattis alla till den snyggaste streetfightern :tummenupp

jag provkörde z750 -09 i någon halvtimme i helgen och blev väldigt besviken. detta pga av att vridet är i mina ögon obefintligt innan 8000 varv typ och när du väl kommer dit vibrerar det obekvämt mycket. både ifrån tanken som du halvvägs sitter på och fotpinnarna. dock är den 2 färgade tanken läskigt fet!

sen provade jag en z1000 -08 och blev imponerad! minimalt med vibrationer och ett bra vrid. dessutom bättre balanserad än z750, smidig och bekvämare att sitta på. helt klart värd de extra kronorna! är väldigt avundsjuk på er gottegrisar som investerat i de 2 vita klart snyggaste färgen!

men pga av studier får jag puttra vidare på min er-6a men hellre det än en
z750 faktiskt.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Till nästa säsong lär det nog bli en Z750 att jaga sporthojar me! Jag tänkte slänga upp frågan till experterna o fråga om det finns några synpunkter på hojen ur leksynpunkt? Tack på förhan o grattis alla till den snyggaste streetfightern :tummenupp

När det gäller Z750 /Z1000 från 2007. Hojarna ser ganska lika ut på avstånd. Men det skiljer på många viktiga tekniska data. Bromssystemet på Z1000 är lika ZX6rr medan Z750 har komponenter som liknar ER 6. Fjädring av baksving skiljer också.
Jag har provkört bägge och upplever en stor skilllnad till Z1000 fördel.
 

Kickstart

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki z1000 vit -08
Kolla denna länk
http://www.ermax.fr/pdf/notices/7903XX066_FR.pdf

Fungerar kanon, inte så svårt som man först tror, drog den till HYLL tidigare och den hjälpte honom, får du problem så utbyter vi telefon nr. via PM.:)

Yepp jag och Ridde får försöka gå efter den ikväll då. Om inte så kan du redan nu PM:a mig ditt mobilnummer så vi har det tills senare // daniel :tummenupp

För nu längtar man inte efter första varma sommardagarna eller? :huvet
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hallå!

Jag står precis inför att köpa en Z750-09 eller en Z1000 -09 från just Stibix (världens bästa MC handlare för övrigt!)
Har provkört Z750 & tyckte det var en väldigt trevlig allroundhoj...är det verkligen värt att hosta upp dom extra slantarna på en 1000?
Är bromskomponenterna på en 09 verkligen samma som Er6? har jag svårt att tro!
/Klasse
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Hallå!

Jag står precis inför att köpa en Z750-09 eller en Z1000 -09 från just Stibix (världens bästa MC handlare för övrigt!)
Har provkört Z750 & tyckte det var en väldigt trevlig allroundhoj...är det verkligen värt att hosta upp dom extra slantarna på en 1000?
Är bromskomponenterna på en 09 verkligen samma som Er6? har jag svårt att tro!
/Klasse

Jag köpte en Z750 från samma handlare, fruktansvärt nöjd.
Jag kunde inte motivera skillnaden i priset, körde bägga maskinerna och kan inte påstå att jag märkte någon större skillnad förutom lite bättre botten drag i Z1000.
Köp du en Z750, du kommer inte bli missnöjd, varken med Hojen eller handlaren.:yoparty
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Hallå!

Jag står precis inför att köpa en Z750-09 eller en Z1000 -09 från just Stibix (världens bästa MC handlare för övrigt!)
Har provkört Z750 & tyckte det var en väldigt trevlig allroundhoj...är det verkligen värt att hosta upp dom extra slantarna på en 1000?
Är bromskomponenterna på en 09 verkligen samma som Er6? har jag svårt att tro!
/Klasse

Nej, bromsarna är inte desamma som på er-6! Däremot tycker jag att er6 är en fan så mycket roligare hoj än z750!
Köpte själv en z1000 nyligen men provkörde 750 först ( tänkte att det skulle räcka ).Men herreguuud vilken tråkig hoj!! Z1000 går vl an men 750:n är definitivt fel motor i fel chassie.!
Just my opinion! :)
 

Göte_Borg

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
GBG
Hoj
Kawa 650 twin
Nej, bromsarna är inte desamma som på er-6! Däremot tycker jag att er6 är en fan så mycket roligare hoj än z750!
Köpte själv en z1000 nyligen men provkörde 750 först ( tänkte att det skulle räcka ).Men herreguuud vilken tråkig hoj!! Z1000 går vl an men 750:n är definitivt fel motor i fel chassie.!
Just my opinion! :)

kan inte instämma mer!
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Tänka tänka...nu lutar det åt att det blir en sån här 09:a utan ABS.

Min första Kawa blir det, & jag måste säga att när jag provkörde den så satt leendet klistrat länge efteråt! :D
 

Bifogat

  • Kawasaki Z750 2009.jpg
    Kawasaki Z750 2009.jpg
    65 KB · Visningar: 87
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Tänka tänka...nu lutar det åt att det blir en sån här 09:a utan ABS.

Min första Kawa blir det, & jag måste säga att när jag provkörde den så satt leendet klistrat länge efteråt! :D

PM:a mig när du kommer till Borås, om vädret tillåter kan jag visa dig ett antal roliga kringeli krokar.:)
 

Göte_Borg

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
GBG
Hoj
Kawa 650 twin
Tänka tänka...nu lutar det åt att det blir en sån här 09:a utan ABS.

Min första Kawa blir det, & jag måste säga att när jag provkörde den så satt leendet klistrat länge efteråt! :D

jag måste av nyfikenhet bara fråga vad det var med z-750in som gav dig leendet?
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
tce66:

Tack! det lät grymt kul! dessvärre skickas hojen upp till Stockholm..men jag tar gärna rundan om jag hittar ner någon gång! :)

Göte_Borg:

Kan ej sätta fingret på det riktigt, men den var otroligt lättkörd, & man blev genast "ett med hojen" sen att den är en av dom snyggaste streethojarna gör inte saken sämre!
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top