Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Bateman

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Ort
Malmö
Hoj
2008, Z1000 Svart
100 mil

Ja då har man rullat 100 mil på Z:an... Grymt kul hojj. Finns det fler Z:a ägare från Malmö trakten här?
 

malthai

ultima gutta in bracka restit
Gick med
9 Sep 2007
Ort
hörby
Hoj
KTM 990 smt 2011
är från hörby. inte så långt från malmö.
har själv en svart z1000 -09. har rullat 43mil på den sen i fredags, och jag håller med dig, grymt rolig cykel.
ska ner till sjöborakan i morron, om bara vädret tillåter
 

friippe

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2007
Ort
västerås
Hoj
-06 Ktm 625 smc
Hej!
Jag funderar på att köpa en Z750.
Så jag tänkte att jag frågar er som vet vad jag ska tänka på.

Vad ska jag tänka på?
Vilka årsmodeller är strypta och är de lätta att strypa av?
Vad har de för service intervall?
Vad är bra och vad är dåligt med dem?

Tacksam för svar!
//Lina

Köp min:)
 

Bateman

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Ort
Malmö
Hoj
2008, Z1000 Svart
är från hörby. inte så långt från malmö.
har själv en svart z1000 -09. har rullat 43mil på den sen i fredags, och jag håller med dig, grymt rolig cykel.
ska ner till sjöborakan i morron, om bara vädret tillåter

Där ser man. Är där folk varje onsdag? Just idag kan jag inte men tänktew ta en tur dit ganska snart.
 

malthai

ultima gutta in bracka restit
Gick med
9 Sep 2007
Ort
hörby
Hoj
KTM 990 smt 2011
:mad:brukar väl vara rätt gott om folk på onsdagar.
tyvärr så är "ordningsmakten" där iblan och fördärvar oxå:mad::arsele:censored:finger:kulspruta:machinegu:fatta!:sissy
 

JonasP

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Hudiksvall
Hoj
Kawasaki Z750 -08

aidem

Älskar allt på 2 hjul med motor.....
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Häljarp
Hoj
Ktm 525 Exc-05/SMR-07, ZX6R -07 Banhoj Miljöhoj? Den e ju grön
Jag är endast ute efter skönare ljud, behöver inte fler hästkrafter i dagsläget. Räcker det med att bara byta till nya slip on eller bör man inst en PC? Någon som i så fall vet vad man kan komma undan med om man inte ska ha det absolut dyraste. Vilka märken på Slipon är kända för "gött" ljud?

Det räcker med slipon. G.P.R Lämnar gottit ljud.
PCIII kan du installera om du tvunget vill ha mer hästar. Det finns folk som säger att man bränner avgasventilerna om man kör med slipon och inte mappar om den. Bullshit!!! Systemet justera bränslemängden själv om du bara monterar slipon. Börjar man sen byta till helsystem o annat luftfilter så klart kan den behöva mer soppa....
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Dreva om

Är det någon som har provat dreva om med 13 i fram istället för 15? Kan det påverka kedjan iochmed att det blir "snävare" runt drevet eller bör det fungera? Lutar mot antingen 13/orginal eller 14/46 - för att få ner toppfarten till ca 200 och framförallt mer acc:)
 

R_Velocity

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2009
Ort
Noname
Hoj
08/R1 (fd.ZX10R 08 ägare)
Dreva om bak istället. 2 kugg ner fram, det är lika mkt som 6 bak. Jävligt mkt!
Testa 44 eller max 45 drev bak o längre kedja. Kuggar du ner 2 drev fram, kommer det förmodligen ligga o skava. Jag kör med 43 drev bak, det märks skillnad. Om du tex monterar ett större drev bak, kan du alltid byta till ett större fram igen, om du skulle vilja ha tillbaka samma utväxling som original.
Dvs, jag har 43-15. Om jag vill ha tillbaka 40-15 utväxlig, kan jag byta framdrevet till 16. Det brukar vara praxis att rekommendera att man byter bakdrev, till ett större, istället för framdrev till mindre. Just pga skavrisken på svingen.

Jag håller med ovannämnda ang slip-on, det kräver inte PCIII + mappning.
Men helsystem, absolut. Helsystem från Akra (race), sänker vikten med nästan prick 10kg. Dessutom får man en jäkla skillnad på respons. Cykeln blir ju allertare och drar på hårt från 8000 varv. (= KUL ;)
Man behöver dock inte hänga sej, utifall man inte får skyhöga HK/vrid ökningar på papper. Bänkar kan visa ganska olika, det påverkar dock inte mappningen i sej själv. Men bänkar man hojen på typ 3 bänkar, kan det skilja ganska mkt på vad de visar. Jag vet en snubbe som fick från 120-129HK med samma hoj, utan någon skillnad förutom det faktum att han gjorde ett upprull, tillika bromsning, på olika bänkar. Man får ca 10-13hk mer på hjulet med helsystem och PC. Sedan sänker du vikten med ca 10kg.
 
Last edited:

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
hur är era 750´s att starta varma?

jag har en -08 med 440 mil på mätaren.
och jag får känslan av att man får köra på starten ett par sekunder för länge när den är varm. även då är det precis att den startar.

ger man den lite gas när man startar så startar den så snällt så (men insprutare ska väl inte "hjälpgasas" när man startar)
kall startar den hur fint som helst.

hur funkar era?

i övrigt en jävligt skojjig leksak... :yoparty
 

Snubbelfot

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Kalix
Hoj
-08 Kawasaki Z750
hur är era 750´s att starta varma?

jag har en -08 med 440 mil på mätaren.
och jag får känslan av att man får köra på starten ett par sekunder för länge när den är varm. även då är det precis att den startar.

ger man den lite gas när man startar så startar den så snällt så (men insprutare ska väl inte "hjälpgasas" när man startar)
kall startar den hur fint som helst.

hur funkar era?

i övrigt en jävligt skojjig leksak... :yoparty

Startar direkt man tar på startknappen för mig..
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
hur är era 750´s att starta varma?

jag har en -08 med 440 mil på mätaren.
och jag får känslan av att man får köra på starten ett par sekunder för länge när den är varm. även då är det precis att den startar.

ger man den lite gas när man startar så startar den så snällt så (men insprutare ska väl inte "hjälpgasas" när man startar)
kall startar den hur fint som helst.

hur funkar era?

i övrigt en jävligt skojjig leksak... :yoparty

Samma här, startar alltid direkt. Får dock varmköra 10-15 sek för att den ska orka glida iväg på tomgången om den e kall och svara lite snabbare på gasen.
 

erixon21

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Bengtsfors
Hoj
Suzuki gsxr 1000 -02
hur är era 750´s att starta varma?

jag har en -08 med 440 mil på mätaren.
och jag får känslan av att man får köra på starten ett par sekunder för länge när den är varm. även då är det precis att den startar.

ger man den lite gas när man startar så startar den så snällt så (men insprutare ska väl inte "hjälpgasas" när man startar)
kall startar den hur fint som helst.

hur funkar era?

i övrigt en jävligt skojjig leksak... :yoparty


Har samma symtomen på min :S och den har gått 200 mil
 

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Lägre styre??

Kawafriends,

Jag är en 167 cm kort tjej och når ner med halva foten efter att min z750 är aningen sänkt. Det kan jag leva med.
Mitt problem är att jag får känningar i nacke/traps efter längre körning, särskilt i lite högre fart, vilket jag tror är relaterat till det höga styret som nästan blir lite kärringcykelaktigt i förhållande till min överkropp, särskilt när jag lutar mig över tanken. Ni förstår nog vad jag menar.... :D
Har någon bytt till ett läge och mer rakt styre? Något särskilt som rekommenderas? Jag ska iväg och kika i dagarna men tar gärna emot tips så jag vet vad jag ska kolla in extra noga. :)

Tack på förhand!

Mvh,
Mirre
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top