Kawasaki Z750/Z1000-tråden

MrMusic

Diablo black Z1000 -07
Gick med
14 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z1000 -07
Som sakt, vilket bolag? svinen vill ha 14 000:- av mig nu när vagnskadegarantin gått ut.

http://www.vesta.se
Bolaget heter Vesta. De har samarbete med Nordea och man får ännu billigare där om man är förmånskund eller pluskund. Man måste teckna två andra försäkringar för att få teckna mcförsäkring. Jag tecknade två stycken livförsäkringar de var de billigaste kosta ca 350kr st.

Kör försiktigt och krascha framförallt inte, jag vill att vi ska kunna ha så här låg premie i fortsättningen också :tummenupp
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Får min helt nya hoj i veckan...
Då jag kraschade min förra, en vit -08a så får jag ut en ny -09a.
Som tur var så täcker försäkringen alla extra tillbehör o sånt som satt på med, så allt som satt på den gamla får jag också nytt på den nya, dvs sliponen, pc3, filter, xenon, hugger, kraschpuckar, kuts m.m.

Så det känns bra... även fast man varit med om en hemsk olycka... men nu ser man framåt men hade tur o oturen så det känns bra, även fast chocken har börjat att komma nu...
 

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki Z750
Får min helt nya hoj i veckan...
Då jag kraschade min förra, en vit -08a så får jag ut en ny -09a.
Som tur var så täcker försäkringen alla extra tillbehör o sånt som satt på med, så allt som satt på den gamla får jag också nytt på den nya, dvs sliponen, pc3, filter, xenon, hugger, kraschpuckar, kuts m.m.

Så det känns bra... även fast man varit med om en hemsk olycka... men nu ser man framåt men hade tur o oturen så det känns bra, även fast chocken har börjat att komma nu...

Tur att det löste sig så bra, låter som ett bra bolag, vilket har du?
 

joand

Medlem
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Malmö
Hoj
Nej
Får min helt nya hoj i veckan...
Då jag kraschade min förra, en vit -08a så får jag ut en ny -09a.
Som tur var så täcker försäkringen alla extra tillbehör o sånt som satt på med, så allt som satt på den gamla får jag också nytt på den nya, dvs sliponen, pc3, filter, xenon, hugger, kraschpuckar, kuts m.m.

Så det känns bra... även fast man varit med om en hemsk olycka... men nu ser man framåt men hade tur o oturen så det känns bra, även fast chocken har börjat att komma nu...

JA, det tar ett tag innan allt sjunker in och man inser vad man varit med om och hur illa det kunde gått o man haft lite otur. Men skönt att du klarat dig och att även det materiela löst sig. :tummenupp
 

Legato

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z1000 09
Tjena! Efter 7 år utan MC är det nu dags igen... Har haft en BMW M5, men nyligen bytt till "standardbil", så då insåg jag att det krävs en MC för att liva upp livet igen ;) Sist hade jag en VFR 800, om några dagar blir det en Z1000 ;)

Några frågor...

  • Jag väger 82 kg. Har läst många recensioner om "skumpig" fjädring. Bör jag med min vikt göra några justeringar direkt, och isf hur tycker ni?


  • Vad gäller för försäkring numera, räcker det att ha ett skivlås eller bör man ha rejälare grejer? Om det senare gäller, har ni några bra förslag på hur man förvarar sitt lås på Z1000?


  • Har lite beslutsångest om jag ska sätta på en Slip On eller ej. Tycker faktiskt orignalsystemet är riktigt snyggt! Misstänker dock att man sparar mkt vikt med ett slip-on? Nån som har span på hur många kilo skillnad det handlar om? För mig som har noll koll på tekniken... Plockar man bort katalysatorn också om man byter till slip-on?


  • Läste om nån vars Z1000 hade börjat rosta redan efter ett drygt år. Är detta något som drabbat fler här i forumet?

Tack på förhand för svar :)
 

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag väger 78kg och känner inte att hojen är skumpig. Om du mot förmodan skulle göra det finns det manuell inställning av hårdheten i fjädringen, både fram och bak. Löser man enkelt men en mejsel =)

Jag fick faktiskt ett slipon med min hoj ( leo vince GP ) och det låter hur fränt som helst! DB killers finns med men än så länge kör jag utan. Hojen blev dessutom ca 5-8kg lättare.

Vet du vad exakt som skulle börjat rosta på hojen?

Ha det gött!
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Tjenare!
Jag lyckades krascha min gamla Z1000, en vit -08 hade jag.
Mjälten åkte tyvärr så man har varit lite nere, men det hade kunnat gå betydligt värre då man inte slog i huvudet eller bröt något ben i kroppen.
Nog om historia...

Jag fick ut min nya räser igår (åkte 20 mil), fick en helt ny -09 med ABS, de skickade med ABS utan extra kostnad då Kawa nästa år bara kommer släppa hojar med just ABS.
Sen så bjöd de på lite andra saker med.... så jag kan verkligen ÄNNU EN GÅNG rekommendera Stibix i Borås, helt underbara, finns fan inte bättre folk, så generösa och hjälpsamma, jag fick tom låna en demohoj helt gratis i ett dygn för att jag skulle ha något att åka på medan de satte ihop den nya.

Som tur var så täckte även försäkringsbolaget alla tillbehör som satt på hojen upp till 25000kr, mitt gick på 24800kr, det var det allt kostade som satt på den gamla.

Så nu har man ny räser igen med samma tillbehör som innan, allt helt nytt!

Underbart!

Ses på vägarna!

nya_hojen_sport.jpg


nya_hojen2_sport.jpg
nya_hojen3_sport.jpg
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Tjenare!
Jag lyckades krascha min gamla Z1000, en vit -08 hade jag.
Mjälten åkte tyvärr så man har varit lite nere, men det hade kunnat gå betydligt värre då man inte slog i huvudet eller bröt något ben i kroppen.
Nog om historia...

Jag fick ut min nya räser igår (åkte 20 mil), fick en helt ny -09 med ABS, de skickade med ABS utan extra kostnad då Kawa nästa år bara kommer släppa hojar med just ABS.
Sen så bjöd de på lite andra saker med.... så jag kan verkligen ÄNNU EN GÅNG rekommendera Stibix i Borås, helt underbara, finns fan inte bättre folk, så generösa och hjälpsamma, jag fick tom låna en demohoj helt gratis i ett dygn för att jag skulle ha något att åka på medan de satte ihop den nya.

Som tur var så täckte även försäkringsbolaget alla tillbehör som satt på hojen upp till 25000kr, mitt gick på 24800kr, det var det allt kostade som satt på den gamla.

Så nu har man ny räser igen med samma tillbehör som innan, allt helt nytt!

Underbart!

Ses på vägarna!

Bara att gratulera till en riktigt snygg hoj.
Skönt att allt gick bra, både ekonomiskt samt med hälsan.
Hoppas vi syns där ute snart !
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Är de någon som skaffat krashpuckar här och vet hur mycke dom sticker ut/skyddar? Vore kanske bra över motor/ram. Vart mycke olyckor här i sthlm nu på senaste... Vill ju inte lägga ner den men bättre förberedd än tänka "det händer inte mig"..
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Är det någon som har erfarenhet av både gamla (03-06) Z1000
och nya (07-09)

Den nya har ju fått lite dålig kritik pga hög vikt, och mjukt/instabilt chassi.

Är den gamla rent praktiskt en bättre hoj (för den har ju onekligen många färre kilon) eller har Kawasaki fått till det på nåt vis ändå?

Någon som har kört båda och kan uttala sig om saken, eller hur nya Z1000 känns jämfört med tex nya Honda CB1000R.

Tacksam för seriösa svar.
 

Legato

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z1000 09
Fyfan vad snygg den röd/svarta var då!:yoparty (ja jag är avundsjuk:tungan)

Den var verkligen ruskigt snygg på de där bilderna. Börjar överväga om jag tog fel som valde helsvart. Men visst är det den orange/svarta? Den ser verkligen röd ut på bilderna... Eller har de möjligen släppt 2010or redan som är röd/svarta?

Är det ingen mer som har åsikter om alla mina frågor ovan? :) Beställde min hoj idag. Blev från MC-Kompaniet i Väring för min del, precis som sist jag köpte, år 2000 ;)
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Fråga till Hyll, bytte dom alla delar utan kvitto med? min är rätt omkullagd men inte ringt in skadan än. Suck :/ visst ligger självrisken på 10k och hur löstes det. Samt fick du inte välja färg på nya maskinen osv..

Å kraschade inte du i låg fart? vettefan om dom inte löser in min med då :/

undra bara vad dom säger om rensad katt,pc3 och styrdämpare, kanske yrkar på att det är bidragande orsak till krasch å betalar nada :/
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Tjena funderar på att köpa mig en z750 som första hoj är det nåt mer än priset som skiljer sig mellan 04-09 tycker att 04:an verkar ligga vettigt i pris
 

joand

Medlem
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Malmö
Hoj
Nej
Den var verkligen ruskigt snygg på de där bilderna. Börjar överväga om jag tog fel som valde helsvart. Men visst är det den orange/svarta? Den ser verkligen röd ut på bilderna... Eller har de möjligen släppt 2010or redan som är röd/svarta?

Är det ingen mer som har åsikter om alla mina frågor ovan? :) Beställde min hoj idag. Blev från MC-Kompaniet i Väring för min del, precis som sist jag köpte, år 2000 ;)

Angående dina åsikter så funderar jag efter lite drygt 100 mil på och prova och styva upp fjädringen lite. Jag väger ca 86 kg. MEst för att känna om det blir någon skillnad.

Angående lås så har jag för mig att ett godkänt skivbroms lås + styrlåset ska räcka för att försäkringen ska gälla.

Har inte bytt mina original ljuddämpare till slip on än, men jag tror att man tar bort katalysatorerna med ett byte.

Angående rosten så har inte jag hört något om den.

/Jonas
 

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Den var verkligen ruskigt snygg på de där bilderna. Börjar överväga om jag tog fel som valde helsvart. Men visst är det den orange/svarta? Den ser verkligen röd ut på bilderna... Eller har de möjligen släppt 2010or redan som är röd/svarta?

Är det ingen mer som har åsikter om alla mina frågor ovan? :) Beställde min hoj idag. Blev från MC-Kompaniet i Väring för min del, precis som sist jag köpte, år 2000 ;)

Köpte även min i Väring. Satan vilken bra personal och affär =)
Jag tog en vit / silver -09a ABS. Egentligen skulle jag nog valt en helsvart om jag fått välja igen men va fan. Nån som vill byta kåpor? :banana
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Fråga till Hyll, bytte dom alla delar utan kvitto med? min är rätt omkullagd men inte ringt in skadan än. Suck :/ visst ligger självrisken på 10k och hur löstes det. Samt fick du inte välja färg på nya maskinen osv..

Å kraschade inte du i låg fart? vettefan om dom inte löser in min med då :/

undra bara vad dom säger om rensad katt,pc3 och styrdämpare, kanske yrkar på att det är bidragande orsak till krasch å betalar nada :/

Tjo!
De på Stibix visste i princip vilka tillbehör jag hade på hojen men när besiktningsmannen kom så ringde det för att bekräfta, så jag sa helt enkelt vilka produkter som satt på tex, slipon, pc3, filter, hugger, skylthållare, kraschpuckar, Xenonljus m.m.
Allt utom Xenonljuset och skylthållaren var köpt via Stibix, de krävde dock inget kvitto av mig utan frågade bara vad det kostade.
Försäkringsbolaget täcker en kostnad upp till 25000kr på bara tillbehör, mitt gick på 24800 om jag inte minns fel och då står sliponen för 12000kr.

Då jag hade vagnskadegarantin kvar så blev min självrisk på 3000kr istället för 10000kr, den betalade jag när jag hämtade ut hojen.

Färg på hojen fick jag välja, ja av svart, silver/vit och svart/röd(orange).
En svart har min kompis så det var uteslutet, den silver/vita var för lik min gamla... sen så tyckte jag den svart/röd(orange) var mest kaxig av de tre.
Som tur var så hade de en svar/röd hemma så det gick snabbt.

Jo jag kraschade i låg fart, 40km/h rätt in i väggen, eller jag hoppade av innan men hojen åkte rakt in. Ramen blev knäckt på 4-5 ställen, motorn åkte upp i tanken, gaffeln blev helt intryckt o sne, framfälgen blev platt, bakpartiet blev snett, ja rätt sjukt att hojen blev mos av en sådan liten hastighet.
Kraschpuckarna gjorde sitt iaf hehe. :tummenupp

Jag tror inte besiktningsmannen bryr sig om du har "moddat" din lite, mitt gick ju rakt igenom iaf utan problem, han var inte där länge, han struntar ju i om min hoj blir lagad eller ej, han har ju ett jobb att sköta bara.

Lycka till nu med din, hoppas din krasch gick bra!

/Hyll
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
tack för ett välformerat svar.

Ok så pass illa tillfogad är inte min, dock har ramen fått några kyssar vid "kraschen".
Oturligt nog för mig gick min vagnskadegaranti ut, några dagar innan och att bevisa kraschen skedde före det datumet är nog rätt svårt.. får ta en funderare

Men tack iaf.
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
I brist på annat i väntan på att regnet ska dra vidare så stod jag och min vän Andreas (deemer) och fegade på en Uno-X mack.... massa snack om hoj och väder kom upp som "topic"... lagom seriöst med men vad gör man inte för att hålla humöret uppe? ;)

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/htPV5DAki9g&hl=sv&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/htPV5DAki9g&hl=sv&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top