Klädintresse bland män ÄR fjolligt.
Dessutom så vill jag framhävda min inre skönhet istället för yttre.
Klädointresse ÄR bondigt.
Klädintresse bland män ÄR fjolligt.
Dessutom så vill jag framhävda min inre skönhet istället för yttre.
... och för oss som blåser en månadslön på att tjöpa en tröja för cirkus 1200:- (vilket är typ minimi på vad som anses snyggt nuförtiden)?
Och att försöka hitta outlet mitt ute i norrlands skogar, ja det är bara dumt.
Jag funderar på om jag kan skriva någonting om det här ämnet utan att låta nedlåtande mot kvinnor och verka som en mansgris.
I måndags kom något motsvarande S.W.A.T förbi på "besök", på jobbet. De bar AK5r och svart utrustning.
Wow vad sexiga de var allihopa! Seriöst, jag näst intill drunkade i mitt eget dräggel! Synd att det inte går att handla i den vardagliga butiken För det är SÅ en man ska klä sig !
Annars, en t-shirt passande till mannens kropp och ett par kroppsanpassade jeans (dvs jeans som passar killen), ett skärp Men en uppknäppt skjorta eller uppzippad munktröja över t-shirten/linnet är snyggt. Jag gillar casual!
Varning! Lite längre text där jag testar en teori jag tänkte ut nu.
Jag tycker jag ser många välklädda killar. Men det mesta ser detsamma ut, det finns inte ett så stort utbud av olika sorters plagg - utan ett ganska så inspirationslöst utbud. Om man vill hitta något lite eget får man leta i decennier, och hur många vill lägga ned den tiden om man inte har det som främsta intresse?
Bland damkläder finns det en hutlöst stort utbud av både skräp och skit som snyggt och sexigt, där finns friheten att variera sig i en större bredd. Att hitta kläder är inte lika svårt och det finns massor av olika butiker. Intresset blir större och "ansvaret" över att hitta vad som är snyggt i detta breda utbud ligger hos konsumenten (kvinnan). Här handlar det inte bara om tröja och byxor, utan kjolar, strumbyxor, benvärmare, massor av skor, handväska, accessoarer, handskar, jackor, tröja/linne/blus/klänningar och underkläder. Allt spelar roll för att "klä sig snyggt". Självklart känns detta inte alldeles självklart för den oinsatte/osäkre, vad i helvete är snyggt? vad passar mig? osv - och ur osäkerheten föds nyfikenhet och jämföring. Kvinnor ser på andra kvinnors klädval och jämför med sitt eget, vem klär sig snyggast? Det föds konkurrans, och konsumtionen ökar - allt ska vara snyggt och eget men passa i majoritetens ögon.
Manskläder är utbudet inte lika hett på. Det finns alltid någon som har valt exakt samma byxor och tröja som en själv, eller klär sig likadan. Den randiga skjortan och jeansen från dressman. Den mörka munktröjan, det vita linnet, eller den svarta t-shirten med något tryck på. Därför är det kanske lättare för män att känna sig trygga i sitt klädval - för vad de en köper, köper de ändå något som alla andra har på sig. Mänskligt psyke tycker om att följa flocken, på ett omedvetet plan, och om det är enkelt så blir intresset inte lika stort, för det finns inte lika mycket att oroa sig över. Och om man på ett medvetet plan vill sätta lite prägel på sin utstyrsel så får man leta.
Detta fungerar på nästan alla intressen.
Motorer/bilar/mc t.ex. Utbudet för män här är större än till kvinnor. I och med att intresset växer, växer utbudet. Det ökar också krav på medvetenheten - precis som kvinnor med kläderna. Detta skulle kunna beskriva både kläder och bilar; Man ska veta vad som är rätt, vad som är "snyggt" vad som är kvalite och vad som är kul. Man ska göra som alla andra samtidigt som man ska sticka ut. Man ska vara bra eller bäst, och man jämför sig med andra som är bättre för att själv försöka "anamma" det och bli lika bra eller ännu bättre. Tack vare utbudet, ökar intresset och ur det ökade intresset finner man prestationsångest.
Blev en jäkla lång text. Vad tror ni?
Träffar ganska mkt folk på fritiden, många nya ansikten och jag skulle ALDRIG bedöma dom efter kläderna, hade jag gjort det så hade min bekantskapskrets varit mkt mindre.
Börja istället med att prata med folk och gör sedan bedömningen om han/hon är bra/dålig/korkad eller bara har dålig klädsmak.
Även gamla och fula ryggsäckar kan innehålla goda smörgåsar...
Det gör du - omedvetet.
Det är dock inte den enda bedömnignsgrunden, alla bedömer andra människor de möter utifrån yrke, åder, kön, klädval, kroppshållning, doft, tal ja tusen grejer vid första anblicken. Sen kommer saker som gemensam värdegrund, intressen, åsikter m.m.
Och det är inget motsatsförhållande som gäller att man inte kan tycka om en person som har dålig klädsmak. Det är liksom bara en liten parameter i detstora hela.
I måndags kom något motsvarande S.W.A.T förbi på "besök", på jobbet. De bar AK5r och svart utrustning.
Detta fungerar på nästan alla intressen.
Motorer/bilar/mc t.ex. Utbudet för män här är större än till kvinnor. I och med att intresset växer, växer utbudet. Det ökar också krav på medvetenheten - precis som kvinnor med kläderna. Detta skulle kunna beskriva både kläder och bilar; Man ska veta vad som är rätt, vad som är "snyggt" vad som är kvalite och vad som är kul. Man ska göra som alla andra samtidigt som man ska sticka ut.
Jag tycker det är helt ok att män klär sig hur dom vill, de flesta killar jag möter på trottoaren på väg hem från jobbet här i city ser för det mesta och oavsett läggning mer androgyna ut än jag till manéer, klädstil och röstläge. Och det kan ju vara snyggt som fan på många.
Men av samma anledning känns det så trassligt när denna mer könlösa stil ska ges prefixet gay, ghey och fikus och allt vad det är. Det finns ju horder av bögar som inte går igång på schlager, gucci, glitter och glamour
Det är ju som att kalla din Ducati för böghoj bara för att Ducati gillas av trendängsliga stureplansänglar.
Det är ju som att kalla din Ducati för böghoj bara för att Ducati gillas av trendängsliga stureplansänglar.
Tjejer brukar ju gilla fikusar så det är inte så konstigt att du tycker stockholmarna ser bra ut.
Jag håller med om att män i allmänhet borde klä sig bättre men problemet är att de flesta istället klär sig mer feminimt. Se på dagens mode t ex. Trekvartsbyxor. Barfota i tygskor. Dansbandsfrisyrer. En liten glasbit i örat.
Män skall klä sig som män och inget annat!
2. Det finns massor av snygga tröjor som kostar från 200:-
Jag tycker det är töntigt att ha det egna utseendet, mode och sin egen klädsel som främsta intresse. I mina ögon blir man en trendängslig opersonlig standardtyp som det finns 10 på dussinet av här i sthlm, mest inflyttade. De som har solglasögan även när solen inte skiner.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|