Killar och mode?!!

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
... och för oss som blåser en månadslön på att tjöpa en tröja för cirkus 1200:- (vilket är typ minimi på vad som anses snyggt nuförtiden)? :näsblod
Och att försöka hitta outlet mitt ute i norrlands skogar, ja det är bara dumt.

1. Tjänar du 1200:- per månad - byt jobb.
2. Det finns massor av snygga tröjor som kostar från 200:-
3. Hört talats om Internet? Det finns i norrlands skogar, jag lovar.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Jag gjorde i och för sig ett modebloggsinlägg på min blogg för ett tag sen.

http://honkiie.blogspot.com/2008/10/modemissen-1.html

Jag har ingen spegel så jag kan inte stå och ta kort på mig själv i spegeln så att blixten syns, har sett på modebloggar att det är det absolut coolaste.

Annars är min garderob väldigt liten, palla klä sig snyggt varenda jävla dag, jeans och t-shirt är jävligt standard. Till fest har jag kanske tre olika kombinationer av kläder som jag brukar ha på mig och jag är nöjd med det. Ifall nån subba tycker sämre om mig för att hon ser mig med samma kläder som för tre-fyra veckor sen så kan hon ändå dra åt helvete.:arsele
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag funderar på om jag kan skriva någonting om det här ämnet utan att låta nedlåtande mot kvinnor och verka som en mansgris.

Om du tar dig i kragen och fixar tanden din så kanske du blir en harmonisk och allomfattande människoälskare :7peta

/Misantrop
 

WhiteGuardian

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki z400f -83
I måndags kom något motsvarande S.W.A.T förbi på "besök", på jobbet. De bar AK5:eek:r och svart utrustning.
Wow vad sexiga de var allihopa! :näsblod Seriöst, jag näst intill drunkade i mitt eget dräggel! :drool Synd att det inte går att handla i den vardagliga butiken ;) För det är SÅ en man ska klä sig !

Annars, en t-shirt passande till mannens kropp och ett par kroppsanpassade jeans (dvs jeans som passar killen), ett skärp :tummenupp Men en uppknäppt skjorta eller uppzippad munktröja över t-shirten/linnet är snyggt. Jag gillar casual!

Varning! Lite längre text där jag testar en teori jag tänkte ut nu.

Jag tycker jag ser många välklädda killar. Men det mesta ser detsamma ut, det finns inte ett så stort utbud av olika sorters plagg - utan ett ganska så inspirationslöst utbud. Om man vill hitta något lite eget får man leta i decennier, och hur många vill lägga ned den tiden om man inte har det som främsta intresse?

Bland damkläder finns det en hutlöst stort utbud av både skräp och skit som snyggt och sexigt, där finns friheten att variera sig i en större bredd. Att hitta kläder är inte lika svårt och det finns massor av olika butiker. Intresset blir större och "ansvaret" över att hitta vad som är snyggt i detta breda utbud ligger hos konsumenten (kvinnan). Här handlar det inte bara om tröja och byxor, utan kjolar, strumbyxor, benvärmare, massor av skor, handväska, accessoarer, handskar, jackor, tröja/linne/blus/klänningar och underkläder. Allt spelar roll för att "klä sig snyggt". Självklart känns detta inte alldeles självklart för den oinsatte/osäkre, vad i helvete är snyggt? vad passar mig? osv - och ur osäkerheten föds nyfikenhet och jämföring. Kvinnor ser på andra kvinnors klädval och jämför med sitt eget, vem klär sig snyggast? Det föds konkurrans, och konsumtionen ökar - allt ska vara snyggt och eget men passa i majoritetens ögon.

Manskläder är utbudet inte lika hett på. Det finns alltid någon som har valt exakt samma byxor och tröja som en själv, eller klär sig likadan. Den randiga skjortan och jeansen från dressman. Den mörka munktröjan, det vita linnet, eller den svarta t-shirten med något tryck på. Därför är det kanske lättare för män att känna sig trygga i sitt klädval - för vad de en köper, köper de ändå något som alla andra har på sig. Mänskligt psyke tycker om att följa flocken, på ett omedvetet plan, och om det är enkelt så blir intresset inte lika stort, för det finns inte lika mycket att oroa sig över. Och om man på ett medvetet plan vill sätta lite prägel på sin utstyrsel så får man leta.

Detta fungerar på nästan alla intressen.
Motorer/bilar/mc t.ex. Utbudet för män här är större än till kvinnor. I och med att intresset växer, växer utbudet. Det ökar också krav på medvetenheten - precis som kvinnor med kläderna. Detta skulle kunna beskriva både kläder och bilar; Man ska veta vad som är rätt, vad som är "snyggt" vad som är kvalite och vad som är kul. Man ska göra som alla andra samtidigt som man ska sticka ut. Man ska vara bra eller bäst, och man jämför sig med andra som är bättre för att själv försöka "anamma" det och bli lika bra eller ännu bättre. Tack vare utbudet, ökar intresset och ur det ökade intresset finner man prestationsångest. :gnissla

Blev en jäkla lång text. Vad tror ni?
 

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
söder om söder
Hoj
gsx 1195 rw
I måndags kom något motsvarande S.W.A.T förbi på "besök", på jobbet. De bar AK5:eek:r och svart utrustning.
Wow vad sexiga de var allihopa! :näsblod Seriöst, jag näst intill drunkade i mitt eget dräggel! :drool Synd att det inte går att handla i den vardagliga butiken ;) För det är SÅ en man ska klä sig !

Annars, en t-shirt passande till mannens kropp och ett par kroppsanpassade jeans (dvs jeans som passar killen), ett skärp :tummenupp Men en uppknäppt skjorta eller uppzippad munktröja över t-shirten/linnet är snyggt. Jag gillar casual!

Varning! Lite längre text där jag testar en teori jag tänkte ut nu.

Jag tycker jag ser många välklädda killar. Men det mesta ser detsamma ut, det finns inte ett så stort utbud av olika sorters plagg - utan ett ganska så inspirationslöst utbud. Om man vill hitta något lite eget får man leta i decennier, och hur många vill lägga ned den tiden om man inte har det som främsta intresse?

Bland damkläder finns det en hutlöst stort utbud av både skräp och skit som snyggt och sexigt, där finns friheten att variera sig i en större bredd. Att hitta kläder är inte lika svårt och det finns massor av olika butiker. Intresset blir större och "ansvaret" över att hitta vad som är snyggt i detta breda utbud ligger hos konsumenten (kvinnan). Här handlar det inte bara om tröja och byxor, utan kjolar, strumbyxor, benvärmare, massor av skor, handväska, accessoarer, handskar, jackor, tröja/linne/blus/klänningar och underkläder. Allt spelar roll för att "klä sig snyggt". Självklart känns detta inte alldeles självklart för den oinsatte/osäkre, vad i helvete är snyggt? vad passar mig? osv - och ur osäkerheten föds nyfikenhet och jämföring. Kvinnor ser på andra kvinnors klädval och jämför med sitt eget, vem klär sig snyggast? Det föds konkurrans, och konsumtionen ökar - allt ska vara snyggt och eget men passa i majoritetens ögon.

Manskläder är utbudet inte lika hett på. Det finns alltid någon som har valt exakt samma byxor och tröja som en själv, eller klär sig likadan. Den randiga skjortan och jeansen från dressman. Den mörka munktröjan, det vita linnet, eller den svarta t-shirten med något tryck på. Därför är det kanske lättare för män att känna sig trygga i sitt klädval - för vad de en köper, köper de ändå något som alla andra har på sig. Mänskligt psyke tycker om att följa flocken, på ett omedvetet plan, och om det är enkelt så blir intresset inte lika stort, för det finns inte lika mycket att oroa sig över. Och om man på ett medvetet plan vill sätta lite prägel på sin utstyrsel så får man leta.

Detta fungerar på nästan alla intressen.
Motorer/bilar/mc t.ex. Utbudet för män här är större än till kvinnor. I och med att intresset växer, växer utbudet. Det ökar också krav på medvetenheten - precis som kvinnor med kläderna. Detta skulle kunna beskriva både kläder och bilar; Man ska veta vad som är rätt, vad som är "snyggt" vad som är kvalite och vad som är kul. Man ska göra som alla andra samtidigt som man ska sticka ut. Man ska vara bra eller bäst, och man jämför sig med andra som är bättre för att själv försöka "anamma" det och bli lika bra eller ännu bättre. Tack vare utbudet, ökar intresset och ur det ökade intresset finner man prestationsångest. :gnissla

Blev en jäkla lång text. Vad tror ni?

Kan bara hålla med dig.
Skillnaden på utbudet av kläder mellan man & kvinna är ju oändligt men visst finns det möjlighet för oss män att hitta snygga kläder men som många redan skrivit så är smaken väldigt olika, själv så fullständigt skiter jag i vad folk tar på sig det är upp till dom.
Träffar ganska mkt folk på fritiden, många nya ansikten och jag skulle ALDRIG bedöma dom efter kläderna, hade jag gjort det så hade min bekantskapskrets varit mkt mindre.
Börja istället med att prata med folk och gör sedan bedömningen om han/hon är bra/dålig/korkad eller bara har dålig klädsmak.
Även gamla och fula ryggsäckar kan innehålla goda smörgåsar...
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Träffar ganska mkt folk på fritiden, många nya ansikten och jag skulle ALDRIG bedöma dom efter kläderna, hade jag gjort det så hade min bekantskapskrets varit mkt mindre.
Börja istället med att prata med folk och gör sedan bedömningen om han/hon är bra/dålig/korkad eller bara har dålig klädsmak.
Även gamla och fula ryggsäckar kan innehålla goda smörgåsar...

Det gör du - omedvetet.

Det är dock inte den enda bedömnignsgrunden, alla bedömer andra människor de möter utifrån yrke, åder, kön, klädval, kroppshållning, doft, tal ja tusen grejer vid första anblicken. Sen kommer saker som gemensam värdegrund, intressen, åsikter m.m.


Och det är inget motsatsförhållande som gäller att man inte kan tycka om en person som har dålig klädsmak. Det är liksom bara en liten parameter i detstora hela.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det gör du - omedvetet.

Det är dock inte den enda bedömnignsgrunden, alla bedömer andra människor de möter utifrån yrke, åder, kön, klädval, kroppshållning, doft, tal ja tusen grejer vid första anblicken. Sen kommer saker som gemensam värdegrund, intressen, åsikter m.m.


Och det är inget motsatsförhållande som gäller att man inte kan tycka om en person som har dålig klädsmak. Det är liksom bara en liten parameter i detstora hela.


Jag håller förstås med.

Ang klädbiten är det likadant för mig också, inte sällan omvänt faktiskt. Människor med väldigt sublim och dyr klädsmak undviker jag, vare sig det gäller uppvaktning eller för kamratskap. Jag har nämligen lärt mig att jag så sällan har några gemensamma intressen med sådana esteter. Och de brukar sällan ha ngt intresse av mig, (oavsett hur jag är klädd)

De få eleganter jag har i min umgängeskrets har därför alla gjort entré genom att presentera sig själva och sedan har vi på ngt märkligt vis kommit att bli vänner. Fast jag gillar tändkulor och de gillar opera. Men det är såna där kompisar jag träffar några gånger per år, på deras middagar.
 
Last edited:

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
I måndags kom något motsvarande S.W.A.T förbi på "besök", på jobbet. De bar AK5:eek:r och svart utrustning.

Svenska insatsstyrkan har inte Ak5:eek:r. Dom använder heckler and koch mp5.:fakta
Dom är rätt otränade faktiskt. Behöver hundar för att springa ifatt en. :D

Detta fungerar på nästan alla intressen.
Motorer/bilar/mc t.ex. Utbudet för män här är större än till kvinnor. I och med att intresset växer, växer utbudet. Det ökar också krav på medvetenheten - precis som kvinnor med kläderna. Detta skulle kunna beskriva både kläder och bilar; Man ska veta vad som är rätt, vad som är "snyggt" vad som är kvalite och vad som är kul. Man ska göra som alla andra samtidigt som man ska sticka ut.

Det är därför riktiga män kör Ducati. :tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är väl en fråga om prioriteringar. Jag ska villigt erkänna att jag lägger betydligt mer tid på att läsa om tekniska prylar och "gadgets" än jag lägger på att förkovra mig i kläder och mode.
Det beror på att jag är intresserad av teknik och prylar men inte intresserad av mode.
Men visst tycker jag att det är ganska trevligt att ha snygga kläder.
När jag handlar kläder väljer jag utifrån vad som jag känner mig snygg i men det måste samtidigt vara bekvämt och inte vara något som gör att jag sedan måste vara livrädd för att komma i närheten av en offentlig parkbänk för att jag är livrädd för att få fläckar på kläderna.

Dock håller jag med om att kläderna är ett av många verktyg som man använder för att få folk att se på en på önskat sätt.
I mitt jobb som konsult så är jag övertygad om att det underlättar betydligt om man åtminstone dom första gångerna man träffar en ny kund är lite lagom uppklädd. Då köper man sig lite extra förtroende hos den kunden utan att behöva lägga just någon energi på det. Samma sak när man träffar personer av det motsatta könet.

Så jag tror helt enkelt att vi inte är lika intresserade av kläder och mode som många tjejer är. Delvis för att vi inte är riktigt lika ytliga.
Dom flesta av mina killkompisar och bekanta bryr sig inte så mycket om huruvida flickvännen sminkar sig varje dag eller hur stora rattar hon har. Likaväl installerar en del tjejer silikonrattar och sminkar sig noggrant varje dag och hävdar envist att det är vårat fel att dom måste göra det. Sanningen är nog den att tjejer helt enkelt är betydligt mer utseendefixerade än killar. Vad som är rätt och vad som är fel är ju upp till var och en att bestämma. Det finns inget facit.
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Jag tycker det är helt ok att män klär sig hur dom vill, de flesta killar jag möter på trottoaren på väg hem från jobbet här i city ser för det mesta och oavsett läggning mer androgyna ut än jag till manéer, klädstil och röstläge. Och det kan ju vara snyggt som fan på många.

Men av samma anledning känns det så trassligt när denna mer könlösa stil ska ges prefixet gay, ghey och fikus och allt vad det är. Det finns ju horder av bögar som inte går igång på schlager, gucci, glitter och glamour

Det är ju som att kalla din Ducati för böghoj bara för att Ducati gillas av trendängsliga stureplansänglar.

Du har alldeles rätt i det du säger. :pannkyss Fast ibland är det gött att häva ur sig en massa skit.
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Det är ju som att kalla din Ducati för böghoj bara för att Ducati gillas av trendängsliga stureplansänglar.

:ajjabajja

Tjejer brukar ju gilla fikusar så det är inte så konstigt att du tycker stockholmarna ser bra ut.

Jag håller med om att män i allmänhet borde klä sig bättre men problemet är att de flesta istället klär sig mer feminimt. Se på dagens mode t ex. Trekvartsbyxor. Barfota i tygskor. Dansbandsfrisyrer. En liten glasbit i örat.

Män skall klä sig som män och inget annat!

De "män" du syftar på är vad som i folkmunn kallas "småstadsbrats" aka fjortisar. Väldigt många exemplar finns exempelvis i Västerås.

Stockholmarna har verkligen inte dansbandsfrisyrer och en liten glasbit i örat. Möjligtvis getto-home-boysen i div. förorter.

Rätt kul att höra vad bönderna tror om Stockholmarna. Dem flesta bönder verkar ha uppfattningen att Stockholmarna klär sig som fjortisarna i deras hemkommun.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har INTE följt tråden, för jag orkar fan itne sitta o läsa allt dravel om att man ska klä sig si eller så.
Däremot klickade jag o kikade på dom bilder som har blivit inlagda i tråden. På olika klädplagg.
Det fanns inte ett plagg där som jag skulle ta på mig.

Jeans, tennisdojor/kängor, kortärmad o huvtröja.
Funkar 7 dar i veckan.

Utom när man åker hoj, då byter man jeansen mot skogsbyxor o tar på sig meindl kängorna.

Mode är inget för mig.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
2. Det finns massor av snygga tröjor som kostar från 200:-


Om man är chey ja..

Allt kul för dudes är minst dubbelt så dyrt om man ser på minimipriset för vad som är snyggt.

En topp/blus/sak går att köpa för ca 200 som är grymt snygg, tom utanför HM. Att hitta en snygg skjorta för under tusenlappen är ett kap.

Det bästa jag kommer undan med just nu är MQs Bläck. De har en serie skjortor som för en 2-hundring hos skräddaren sitter grymt bra. Annars är det Tiger, Filippa och östen med resten för 1200 +..

Orättvist är vad det är.. Fan, cheyen kommer hem minst en gång i vckan och har hittat nåt snyggt för en kaffepeng. En annan får ju räkna på att sumpa en bandag för att få en ny skjorta, och våga inte ens tänka på att köpa kavaj/kostym.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jag tycker det är töntigt att ha det egna utseendet, mode och sin egen klädsel som främsta intresse. I mina ögon blir man en trendängslig opersonlig standardtyp som det finns 10 på dussinet av här i sthlm, mest inflyttade. De som har solglasögan även när solen inte skiner.

Jag satt och käkade med en kompis i Valbo i helgen. Mitt emot oss sitter det två killar, med solglajjor på (varpå den ena hade vita sådana) och käkar hamburgare. Naturligtvis med tillhörande moderiktiga kläder och halsduk. Detta var alltså inomhus.
Jag bet mig hårt i läppen för att inte gå fram och påpeka att det inte är särskilt soligt inne i en galleria i början på november.. :hihi

Själv vet jag inte hur jag anses se ut av andra. Klär mig mycket i jeans och t-shirt, då inte köpta på Lidl utan de sitter bra utan att se särskilt moderiktigt ut antar jag.
Jämfört med mina kompisar ligger jag i lä dock, där det oftast handlas kläder för flertalet tusen i månaden. Visst, jag tycker dom klär sig snyggt och har en stil osv. men det är inget jag skulle vilja byta mot.

Det är dock en sak man har noterat, människor som är motorintresserade lägger hellre pengarna på sitt genuina intresse istället för att köpa jeans för 2,5k. Men för den delen behöver man inte se ut som en A-lagare. :)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag har inte läst hela tråden, men vad är det med tjejer och övervikt?! Är det verkligen så jävla svårt att inte trycka i sig en massa choklad hela jävla tiden?


Inlägget är sponsrat av Sopa rent framför din egen dörr Inc.
 

Dominator-Rocks

Guest
Snyggt för mig!

Jeans, sliten look eller ordentligt färgade.
En snygg tisha.
En snygg hoodie med bra "form"
Ett par schysta tennisdojor/street/skateskor



Brukar köpa Jeans och Tshirts på Jack and jones :tummenupp


Är jag Off då ?
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Man behöver inte klä sig som en sopa men när man blir lite äldre så är man inte lika trendkänslig :)
 

Torrfarfar

Torrfarfar
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Malevik (GBG)
Hoj
Svart Kawa
Precis som DR köper jag mycket kläder på jack and jones.
Coola kläder till ett schysst pris + att jag sliter ngt otroligt på kläder så jag känner inte för att lägga ut en 1000 spänn för en tröja som jag inte kommer ha inon ett år:tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top