Kinnekulle 8/5 :(

sandstream

Guest
Kan bara hålla med tidigare talare om att de som har IF och TH borde ta sig en rejäl funderar på valet av försäkringsbolag.
Vill man åka på bana och tycker att det är en bra sak så byt försäkringsbolag bums, visa dem att de har fel.

Eller så kör ni med IF och TH enbart på SMCs bandagar, där gäller trafikförskringen (inklusive broms- och kurvtagningsträningen på Rörken).
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
t020013 skrev:
Får jag bara fråga varför du inte körde i den snabba gruppen från början. Om du är så seriös att du har däckvärmare och i princip körde om varenda en så verkar du passa in i där. Och sluta hacka på de som körde lågsammare, de som faktiskt körde i rätt grupp. Detta var väl ett ypperligt tilfälle att lära sig köra fort, det kan tom vara idiotiskt att göra det på en vanlig väg.

/Linus.


Jag tänkte LICENS inte oförsäkrat, tänkte inte på att 70-80% av förarna skulle vara oförsäkrade förare (dvs ICKE licens förare). Nu vet jag hur det ser ut, nästa gång blir det snabba gruppen istället!
//håkan
 

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Uppsala
Hoj
zxr 750
Lättare sagt än gjort att byta försäkringsbolag. För mig t.ex. blir försäkringskostnaden per år mer än dubblerad om jag byter bolag från TH (till annat än IF), från 8 till 21+ kkr.

Vad jag sett finns det intresse nog för en egen TH/IF grupp, har dock ej fakta.
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
håkan skrev:
Nu vet jag hur det ser ut, nästa gång blir det snabba gruppen istället!
//håkan
Förstår vad du menar. Om man blandar licenskillar med folk som förmodligen,
av filmsnutten att döma, aldrig besökt en bana tidigare blir hastighetsskillnaden
alldeles för stor. Detta i kombination med att folk inte håller sitt spår låter som
ett perfekt upplägg för en olycka.

/A
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
blub skrev:
Lättare sagt än gjort att byta försäkringsbolag. För mig t.ex. blir försäkringskostnaden per år mer än dubblerad om jag byter bolag från TH (till annat än IF), från 8 till 21+ kkr.

Vad jag sett finns det intresse nog för en egen TH/IF grupp, har dock ej fakta.

jag menar inte att folk ska byta försäkringsbolag... jag menar att jag gjorde ett felval av grupp att köra i, min försäkring gäller vid bankörning, den är heller inte direkt dyr, kostar mindre än ett krogbesök i månaden! :fyllisar

//håkan
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
sandstream skrev:
Kan bara hålla med tidigare talare om att de som har IF och TH borde ta sig en rejäl funderar på valet av försäkringsbolag.
Vill man åka på bana och tycker att det är en bra sak så byt försäkringsbolag bums, visa dem att de har fel.

Eller så kör ni med IF och TH enbart på SMCs bandagar, där gäller trafikförskringen (inklusive broms- och kurvtagningsträningen på Rörken).

Tycker som du. Har man IF eller TH skickar man ett brev där man säger upp försäkringen pga deras kassa inställning till bandagar. Då kanske poletten trillar ner
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
sandstream skrev:
Kan bara hålla med tidigare talare om att de som har IF och TH borde ta sig en rejäl funderar på valet av försäkringsbolag.
Vill man åka på bana och tycker att det är en bra sak så byt försäkringsbolag bums, visa dem att de har fel.

Eller så kör ni med IF och TH enbart på SMCs bandagar, där gäller trafikförskringen (inklusive broms- och kurvtagningsträningen på Rörken).


Har inga planer på att byta försbolag.

Men vad är det som händer om en licens kille klipper omkull en annan då?

Självklart ska väl dom då som har bolag som godkänner åkning på bana vara i en egen grupp och vi som har IF TH åker med licens killarna? För dom med race hojar har väl knappast trafikförsäkring som gäller? Dom går väl bara på sin klubbs försäkring eller sin egen hemförsäkring för att täcka ev kropps skador.
Samma sak gäller då för mej att om jag (med IF) får inte en spänn för hojen men kan fixa det med personskador via hemförsäkringen eller dyligt.

Är jag helt ute och cyklar eller? :)

Håller med tidigare talare som pratade om "morsgrisar" som gnäller på folk som åker om dom. Va fan är man på bana får man helt enkelt räkna med att bli om åkt! :kocko
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
steka skrev:
Exakt det jag menar :7peta , inga IF eller TH-hojar på banan kommer innebära lika villkor för andra och sådana som du slipper massa långsamma förare i din rr-grupp. Att åka hoj och köra på bana kostar redan en massa pengar för oss, ett par hundralappar till (om det nu blir dyrare att byta försäkringsbolag) kan det kanske vara värt för att allt skall avlöpa smidigare på bankörningarna?

Inte vad jag tycker egentligen. Jag tycker att alla försäkringsbolagen ska slopa gällande banförsäkring och sänka sina premier i stället. Då blir alla som bara åker gata gladare åt att slippa betala dina krascher, som jag ju heller inte vill betala för. Då kör alla på lika villkor, jag betalar mitt och du ditt. Jag gillar inte att pröjsa för andras misstag, men det är klart, är man den som gör misstagen så är det ju gott om andra betalar ens brister...SNÅLE FAN!!!!
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
OK, ska kolla upp det! Måste göra nåt åt If först. Hur långt är det mellan Sthlm och banan? Ska försöka lura med nån polare så man kanske kan ordna ett skåp.

Nitrous skrev:
Gälleråsen eller Kinnekulle är bra banor att köra på som nybörjare tycker jag. Banorna erbjuder rätt harmonisk åkning om man inte har bråttom, ger dig rätt bra uppfattning spårval och betydelsen av rätt spårval.
Vi anordnar en bandag på Kinnekulle Ring fredagen 5 Aug. Läs mer på www.actionpics.se
/Nitrous
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
sluta gnäll, skaffa ett jobb! eller en hoj som ni har råd att göra det ni vill göra med den.

hur svårt kan det va? :7peta

bankörningar är roliga, sluta gnälla nu! folk håller på o försöker få till bra/vettiga dagar men alltid är det nån/några som kommer i kläm såklart!
Svårt att anpassa sig till alla!
 

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Uppsala
Hoj
zxr 750
håkan skrev:
Vill man få ut maximal vinst med minimal säkerhet/risk så gör man såhär, resultatet är kaos ibland.
Kinnekulle blå grupp film Se själva hur det ser ut. Tyckte själv jag körde väldigt sansat men ändock blev det diverse klagomål och sura miner. (detta var knappt 1 helt pass)
...
//håkan

Lite nära en viss zxr där vid 04:58.

Tycker det liknar ett tränings pass om man dömmer efter din körning och att du borde hålla större marginal till andra så länge det är i en blandad grupp. Sen om ni anser att TH/IF förare inte borde vara där är väl det synd för er, för så är inte läget.

Men men, ser ju ut som du har bra koll på läget, dock ska du inte räkna med att andra har det på dessa körningar. Det är "bara" vanliga mcförare som vill testa köra på bana och inte alls behöver vara skickliga på det.
 
Last edited:

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Ort
Örebro, Närkes Kil
Hoj
Yamaha R6 -01
Ehh, ursäkta om jag lägger mig i.

Jag var där och körde i licensgruppen.

Men, kan vi inte sluta att kasta en massa skit på varandra. För mig är det uppenbart att detta är en arrangörsmiss. Att blanda "riktiga" raceputtar med "vanliga" hojåkare kan inte annat än misslyckas.

Jag menar vi som inte kört tidigare har fullt upp med att försöka hitta spåret. För mig och andra var det inte så enkelt. Att det sedan kom raceputtar och kör om på varje sida skapade ett litet stressmoment.

Jag förstår att raceputtarna tycker att vi andra är tråkiga att ha på banan. De vill ju naturligtvis kunna stå på hela varvet utan att behöva bromsa in för någon som vinglar runt på banan i halva farten.

Kan vi inte respektera varandra, försöka förstå varandras behov och göra alla nöjda. Det är ju det motorcykelåkning handlar om. Att ha roligt!

Vad jag vill säga är att jag tycker att detta är en en arrangörsmiss. Och tycker på fullaste allvar att de ska rätta till detta till nästa körning. Själv ska jag vara med på två till men är lite tveksam om jag verkligen ska vara med då jag tycker att nöjet försvinner i och med att man blandar hej vilt i denna grupp.

Tack för mig.
 
Last edited:

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Uppsala
Hoj
zxr 750
Dawan skrev:
Ehh, ursäkta om jag lägger mig i.

Jag var där och körde i licensgruppen.

Men, kan vi inte sluta att kasta en massa skit på varandra. För mig är det uppenbart att detta är en arrangörsmiss. Att blanda "riktiga" raceputtar med "vanliga" hojåkare kan inte annat än misslyckas.

Jag menar vi som inte kört tidigare har fullt upp med att försöka hitta spåret. För mig och andra var det inte så enkelt. Att det sedan kom raceputtar och kör om på varje sida skapade ett litet stressmoment.

Jag förstår att raceputtarna tycker att vi andra är tråkiga att ha på banan. De vill ju naturligtvis kunna stå på hela varvet utan att behöva bromsa in för någon som vinglar runt på banan i halva farten.

Kan vi inte respektera varandra, försöka förstå varandras behov och göra alla nöjda. Det är ju det motorcykelåkning handlar om. Att ha roligt!

Vad jag vill säga är att jag tycker att detta är en en arrangörsmiss. Och tycker på fullaste allvar att de ska rätta till detta till nästa körning. Själv ska jag vara med på två till men är lite tveksam om jag verkligen ska vara med då jag tycker att nöjet försvinner i och med att man blandar hej vilt i denna grupp.

Tack för mig.

Jo du har en poäng där.

Jag fattar också att licens förarna tycker "vi" är i vägen. Klart bästa lösningen skulle ju vara att dela upp den gruppen i två, som någon föreslog tidigare.

Men så länge det är en blandad grupp och arrangörerna säger att det inte är rr träning får de snabba förarna helt enkelt leva med långsammare tempo, för jag tänker iaf. fortsätta köra så länge TH tillåts och andra bolag har svindyra premier.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
blub skrev:
Men så länge det är en blandad grupp och arrangörerna säger att det inte är rr träning får de snabba förarna helt enkelt leva med långsammare tempo...
Det handlar inte om tempot. Det är vinglandet som är farligt.
 

steka

Dansar helst i sin egen takt
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Näset
Hoj
Bianchi 928 Carbon
freding skrev:
Inte vad jag tycker egentligen. Jag tycker att alla försäkringsbolagen ska slopa gällande banförsäkring och sänka sina premier i stället. Då blir alla som bara åker gata gladare åt att slippa betala dina krascher, som jag ju heller inte vill betala för. Då kör alla på lika villkor, jag betalar mitt och du ditt. Jag gillar inte att pröjsa för andras misstag, men det är klart, är man den som gör misstagen så är det ju gott om andra betalar ens brister...SNÅLE FAN!!!!

Vet inte riktigt varför du tar i så där :va Jag bytte till ett dyrare försäkringsbolag för att slippa allt trassel, delvis sådant du kritiserar i dina inledande inlägg. F ö har jag haft hojkort i 20 år och hitills aldrig belastat någon annan, men så kör jag inte så fort heller. Att du kallar mig för en snål fan får stå för dig om du tycker du finner belägg för det, men att bli arg är sällan kreativt. :tungan

Syftet med mina inlägg är endast att reflektera över det som idag anses självklart, dvs är det självklart att alla skall få köra bana som det ser ut idag?
 
Last edited:

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Jag var också med och körde...

Jag var också med i söndags och körde. Jag tyckte i det stora hela att det var en lyckad dag för min egen del. Åkte hem med ett stort leende hela vägen hem.

Dock tillhör jag båda "grupperningarna" eftersom jag precis har löst ut min amatörlicens och inte är det minsta snabb. Så man kan väl beskriva mig som en vinglig och långsam licensförare som försöker hitta rätt spår. Jag håller med i kritiken om att det inte är helt lyckat att blanda licensförare och "nybörjare", fartskillnaden är för stor. Men samtidigt vill jag åka tillsammans med duktiga förare som kör snabbare än mig själv eftersom jag tror att jag utvecklas mer då.

Eftersom jag spelat en del hockey känns det som att jag kan överföra hela problematiken till hockeyn. Att blanda oförsäkrat och licens är som att släppa ut ett A-lag i hockey på allmänhetens skridskoåkning. Det blir inte roligt för någon. A-laget kan inte köra för fullt och allmänheten blir rädda. Den enda lösningen som jag ser det är att inte alls blanda de båda grupperna.

Om jag får fortsätta med min liknelse till hockeyn så finns det även där en del killar med dålig attityd och som gärna smäller på en "nybörjare" med riktigt hårda tacklingar. Det man kanske kan tänka på är att det inte sitter någon NHL eller MotoGP -manager på läktarna och letar efter nya talanger. Utan de som betalar pengar och gör sig besväret att åka till en bankörnig gör det med förhoppning av att ha skoj.

Jag vill förtydliga att jag själv inte råkade ut för någon som inte tog hänsyn till att jag körde långsamt, utan tvärtom så sporrade det mig att se killar (och tjejer) som körde snabbare än mig. Och jag vill fortsätta att köra i licensgruppen.

//Christian
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Dawan skrev:
Ehh, ursäkta om jag lägger mig i.

Jag var där och körde i licensgruppen.

Men, kan vi inte sluta att kasta en massa skit på varandra. För mig är det uppenbart att detta är en arrangörsmiss. Att blanda "riktiga" raceputtar med "vanliga" hojåkare kan inte annat än misslyckas.

Jag menar vi som inte kört tidigare har fullt upp med att försöka hitta spåret. För mig och andra var det inte så enkelt. Att det sedan kom raceputtar och kör om på varje sida skapade ett litet stressmoment.

Jag förstår att raceputtarna tycker att vi andra är tråkiga att ha på banan. De vill ju naturligtvis kunna stå på hela varvet utan att behöva bromsa in för någon som vinglar runt på banan i halva farten.

Kan vi inte respektera varandra, försöka förstå varandras behov och göra alla nöjda. Det är ju det motorcykelåkning handlar om. Att ha roligt!

Vad jag vill säga är att jag tycker att detta är en en arrangörsmiss. Och tycker på fullaste allvar att de ska rätta till detta till nästa körning. Själv ska jag vara med på två till men är lite tveksam om jag verkligen ska vara med då jag tycker att nöjet försvinner i och med att man blandar hej vilt i denna grupp.

Tack för mig.
Håller fullständigt med om att det är en arrangörsmiss :tummenupp
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
steka skrev:
Vet inte riktigt varför du tar i så där :va Jag bytte till ett dyrare försäkringsbolag för att slippa allt trassel, delvis sådant du kritiserar i dina inledande inlägg. F ö har jag haft hojkort i 20 år och hitills aldrig belastat någon annan, men så kör jag inte så fort heller. Att du kallar mig för en snål fan får stå för dig om du tycker du finner belägg för det, men att bli arg är sällan kreativt. :tungan

Syftet med mina inlägg är endast att reflektera över det som idag anses självklart, dvs är det självklart att alla skall få köra bana som det ser ut idag?
Det är inte meningen att du ska känna dig påhoppad, ingen kritik rakt mot dig. Mitt inlägg kan man tolka hur man vill eftersom ironi ibland är svårt att tyda i en text. Jag vill att alla ska kunna köra bana, saker händer där som andra inte nödvändigtvis måste vara med att betala. Jag vill stå för mina egna misstag och ingen annan ska behöva punga ut då, det är trots allt få av hela hojåkarsläktet som kör bana på detta sättet. Jag har kört i 16 år, och bortsätt från en stöld aldrig behövt "använda" bolaget, jag kör inom mina begrännsningar och är väl medveten om att en dag kanske det sket sig på ett eler annat sätt, då står jag för det!

mvh Fredrik
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Hur som helst så tror jag inte att man löser problematiken helt genom att ha TH och IF förare i en egen grupp.
Fortfarande kommer det vara stora skillnader i erfarenhet och tempo, kanske inte lika mycket men dock kommer problemet finnas eftersom det både är nybörjare och erfarna förare som använder dessa två bolag.

/Nitrous
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top