Klotat rejält pga av dåliga däck.

Status
Ej öppen för fler svar.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja, jag har läst hela storyn. Det blev glaaaashalt.

Det är ungefär som när den gamle senile gubben som mejjade ner ett antal fotgängare med bil i sthlm (St Eriksgatan - Flemminggatan) för några år sedan hävdade att han fått gashäng och inte kunde görna något åt saken. Den efterföljande utredningen visade att det inte var något fel på fordonet.

Samma sak med SL-bussen som brakade ner på Slussplan för en tid sedan. Föraren hävdade tekniskt fel, men så var det naturligtvis inte :fakta

Dylika jämförelser saknar väl ändå relevans. Volvobilarna som brände något i insprutningen och matade fullt då?

Däck är däck och närmast en egen värld, ytterligare påverkad av en otrolig mängd yttre faktorer.
 

mlundstrom

ducati
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Streetfighter 1098S, 1198S och 999Bip.
Ska bli intressant att se hur det går. Tror inte däcksförsäljaren är oseriös, tror jag vet vem du menar. Han är ju auktoriserad Pirelli återförsäljare dessutom. Och håller med om att det är nåt knas med däcken.
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Nu tycker inte jag att 15km/h är speciellt fort i en kurva och "nerläggning" av hoj i den hastigheten kan knappast vara mycket. 50km/h som den andre körde är inte heller en för hög hastighet. Ska man gå och leda runt hojen tycker du Starstriker eller kanske krypköra? Vad anser du vara en bra hastighet?

Jag fick nytt bakdäck på min ZZR1400 nyligen och kunde köra hyffsat snabbt i kurvor etc. men det var dock på vanlig väg.

Hoppas det löser sig bra för dig mojja83!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Till TS,

Be han plocka ihop hojen körbar och boka upp dig på bandagar nu, glöm detta tills ni får något besked
från Pirelli och reprationen tar du sen under vintern, körbar är nya pinnar och grepp sen tejp och buntband.

Ge självförtroendet en pilsner och var glad att kroppen höll, bara påt igen! :yoparty

Att vänta en sommar på en hoj som aldrig kommer gör ju ingen glad. . . . .
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Farbror har också haft det däcket utan att det varit totalt svinhalt från början. Det positiva med det däcket är att det dessutom värms upp ganska fort, inte för att 200m räcker men ni förstår säkert vad jag menar.

Det måste vara fel på däcket!

Det hela är ganska enkelt i detta fallet eftersom det måste vara konsumentlagen som gäller här också.
Säljande part d.v.s. återförsäljaren/nasaren är skyldig att avhjälpa felet gentemot dig som konsumet och privatperson, och de skador som felet orsakat kan du yrka skadestånd för.

Visst, Pirelli skall ju vara inblandade i detta också, men det är något som är mellan leverantör och återförsäljare. Mitt tips är att ligga på åf att lösa detta snabbt.

Från Konsumentlagen http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/lagar/Om-konsumentkoplagen/:
Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:
•kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
•kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
•kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
•häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
•hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.




Var i konsumentköpslagen står det att ÅF ska betala reparationen för en hoj som kört omkull men nymonterade däck???

Är det denna egna tolkning du hänvisar till:
"Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan."

Fråga gäller det även om man ej följt tillverkarens rekomendationer som i dett fall gäller inkörning av däck??

Hur tolkar du en juridisk text egentligen?

Den här storyn har en del märkliga inslag som får mig att undra över om vi fått höra : the truth the whole truth and nothing but the truth, so help you God. Även tidigare inlägg har fått mig att undra över sanningshalte i inläggen, men det är en känsla & jag har inga konkreta bevis.

Men ok vi kör på hans story, han reklamerar däcken, till ÅF som skickar den till Pirelli för teknisk analys som med 99% sannolikhet inte kommer hitta något fel på däcket, det är bevisligen hyfsat nytt har ej funnits så länge på marknaden. De kommer hävda att man inte följt deras direktiv för inkörning av däcket. Att sedan 2 förare ett blåbär & en lättviktare kör omkull bevisar ingen ting.

Då återstår ÅF ska han ur sin egen kassa/ alt. någon slags företagsförsäkring betala för skador som enl. dig berott på ett felaktigt däck men som det enl. generalagenten inte är något fel på, föga trolig hur juste han än är. Då du inte har någon försäkring för bankörning handlar det inte om någon självrisk utan om en riktigt dyr reparation med byte av trasiga delar, omlackning av kåpor ev. riktning av ram mm. vi snackat om fem siffriga belopp & inte 10 K utan snarare > 25-35 K. Tror du att din polare ÅF cashar up det för att ni var överens & polare direkt efter smällen. Glöm det. Har han körkort för hoj ännu frågan gäller även glidaren/korvryttaren.
 
Last edited:

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Ort
på en väldigt skön plats
Hoj
Se garage
Vilken bunt ignoranta nötter ni é som går på TS om att han kört för fort med däcken! Han säger gång på gång att dé va i 15km/h och sonen som é TÄVLINGSFÖRARE (ringer dé i nån klocka?!) körde i sin hastighet och har troligtvis spenderat mer däck på en sommar än vi gjort på fem år och själv säger att dé ÄR något fel på däcken!
Vi vet alla att däck kommer alltid va ett mysterium, vilket vi ska ha när vi byter från märke till modell, från slicks tilll gatdäck! É ni så ignoranta att ni inte tror att just dé däcket han krascha med kan faktiskt va ett måndags-ex?
Isf har ni ett problemlöst liv som konsumenter för då har ni aaaaldrig köpt en vara dé varit fel på tydligen!

Jag är själv lite nyfiken dock på va skillnaden är mellan "nasare" och "seriös däckförsäljare" herr Bettskena. Om nasaren jobbat med däck i över tjugo år och har företaget som AB dessutom men inte är en massförsäljare som däckonline och däck365...är han oseriös då?
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Det finns en erfarenhet som fattas i din erfarenhetsbank. Bara att gratulera. Det går bra att sitta och vara säker tills man har upplevt det.

Har råkat ut för flera hala däck, en gång bortom vad som gick att hantera. Därför bör man avhålla sig från tvärsäkra deviser som de facto inte går att backa upp. Generellt skulle jag säga att det var värre förr. Du kan gå så långt som att säga att du har inte råkat ut för något såpass halt däck att det skulle vara av det farliga slaget, men det är du och andra kan ha andra erfarenheter. Att nypålagda däck kan vara blixtehala är däremot varken myt eller skröna.

Bara för att jag inte gått omkull betyder det inte att jag inte har varit nära. Men som jag skrev vilket du uppenbart valde att ignorera är att man går inte omkull i 15km/h om däcket är korrekt dvs ej felaktigt konstruerat, felaktigt behandlat eller tvättat med avfettning. Är däcket ett bra exemplar och nytt från fabrik så går man inte omkull i 15km/h eller 50km/h vanlig sväng.

Har haft hala däck, oftast begagnat, men aldrig så halt att jag gått omkull på parkeringsplatsen i 15km/h. Tycker du fortfarande att man kan gå omkull i 15km/h med ett däck som är korrekt så bör du byta återförsäljare.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Min fundering är om det är ÅFs son som kvadat hojen, borde inte ansvaret åligga honom att återställa hojen?
Den som kvadar bär ansvar?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Vi börjar snabbt närma oss den punkt där vi riskerar dålig stämning, dessutom i en tråd som för flera sidor sedan behandlat allt sakligt redan.

Håll diskussionen saklig och kom med nyheter om vi inte ska stänga ned.

Med vänlig hälsning, Peter
 

RKI

Ny medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Staden
Hoj
Plastgris
Min fundering är om det är ÅFs son som kvadat hojen, borde inte ansvaret åligga honom att återställa hojen?
Den som kvadar bär ansvar?
Naturligtvis bör det vara så. Sonens körning bör väl jämställas med en provkörning efter reparation precis som på vilken verkstad som helst. Finns väl ingen som tycker att fordonsägaren ska stå för reparationerna om en anställd på ett företag krockar under en testkörning. Hur företaget har ordnat sina försäkringar har ingen betydelse för fordonsägaren. Helt klart så genomförde sonen en provkörning på uppdrag av däcksfirman och voltade med hojen. Han har ansvaret för att återställa/ersätta skadorna han orsakat. Vill han å sin sida komma lindrigt undan så bör han ta tvisten med däckstillverkaren eller sin far.
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Vem sa att du fick pröjsa själv? Åf av däcken eller konsumentköplagen`?
Drev du ärendet vidare?

Var det åf av däcket som även monterade det samma? Var firman du köpte däcken verksam i sverige?

Det var ett välkänt märke, väl etablerat i Sverige. Monterat efter konstens alla regler. Men som Agile sa så verkar det vara jävligt luddiga regler angående detta. Jag gick förvisso bara till Allmänna reklamationsnämnden, men enligt deras utsago så fanns det inte stöd för att de skulle lämna en rekommendation till företaget att betala mina skador.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Måste nog dock säga att jag håller med optimisterna i tråden. Skit i detta nu, du kom undan utan skador, lappa hojen med silvertejp (har du sett vad fan man kan göra med det? @mythbusters) och boka upp dig på fler bandagar. Sen har du ju hela den långa svenska vintern att få in diverse reservdelar och fixa till pärlan till sitt forna jag.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Jag är själv lite nyfiken dock på va skillnaden är mellan "nasare" och "seriös däckförsäljare" herr Bettskena. Om nasaren jobbat med däck i över tjugo år och har företaget som AB dessutom men inte är en massförsäljare som däckonline och däck365...är han oseriös då?

"na´sare, "dörrknackare", person som idkar mer eller mindre tillfällig försäljning av smärre varor vid dörren, en form av gårdfarihandel som ofta utgjort förtäckt tiggeri."

att ts kallar däckhandlaren för nasare är knappast en slump då han utöver med att vara missnöjd, också känner sig oerhört ledsen, rädd och besviken över det inträffade.

nasare i dagens samhälle och språkbruk, är någonting negativt och är sålunda ingen slump, att ts använde det uttrycket.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu tycker inte jag att 15km/h är speciellt fort i en kurva och "nerläggning" av hoj i den hastigheten kan knappast vara mycket. 50km/h som den andre körde är inte heller en för hög hastighet. Ska man gå och leda runt hojen tycker du Starstriker eller kanske krypköra? Vad anser du vara en bra hastighet?

Även om hela banan så varit indränkt i olja och man svängde runt utan nedlägg och acceleration skulle man inte köra omkull. Men visst, vad vet jag, jag har ju verkligen ingen aning. Däcken KAN ju faktiskt vara halare än olja :4skrika

Det räcker att man bara accelererat lite ut ur kurvan så kan bakdelen dra iväg om man har nya däck. Kolla klippet med snubben som klotar på sin nya gixer i början av tråden. Han kör inte snabbare än 15 km/h, men klotar ändå. Fel på däcken där också?

Well, tillbaka till ämnet. Beklagar att TS kört omkull och ytterligare en förare på samma hoj med samma däck.
Betvivlar att ersättning utgår och att det är något fel på däcken, men det är väl upp till Pirelli att bevisa?
 
Last edited:

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
nasare i dagens samhälle och språkbruk, är någonting negativt och är sålunda ingen slump, att ts använde det uttrycket.

Rent formellt är det negativt, men används ofta även i neutrala sammanhang om återförsäljare för att ge lite skämtsam underton. Ungefär som att man kallar sin sambo för "tanten" eller sin bil för "skrothögen". Hur ofta ser man inte folk skriva att de ska ta en sväng ner till sin "lokala reservdelsnasare" eller liknande? Jag har aldrig tolkat det som att man menar något negativt med detta.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Rent formellt är det negativt, men används ofta även i neutrala sammanhang om återförsäljare för att ge lite skämtsam underton. Ungefär som att man kallar sin sambo för "tanten" eller sin bil för "skrothögen". Hur ofta ser man inte folk skriva att de ska ta en sväng ner till sin "lokala reservdelsnasare" eller liknande? Jag har aldrig tolkat det som att man menar något negativt med detta.

jag skulle vilja påstå att det är dessutom förankrat var man bor någonstans; i de större städerna är det någonting negativt. på mindre orter, antagligen mer åt det hållet du skriver.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top