Farbror har också haft det däcket utan att det varit totalt svinhalt från början. Det positiva med det däcket är att det dessutom värms upp ganska fort, inte för att 200m räcker men ni förstår säkert vad jag menar.
Det måste vara fel på däcket!
Det hela är ganska enkelt i detta fallet eftersom det måste vara konsumentlagen som gäller här också.
Säljande part d.v.s. återförsäljaren/nasaren är skyldig att avhjälpa felet gentemot dig som konsumet och privatperson, och de skador som felet orsakat kan du yrka skadestånd för.
Visst, Pirelli skall ju vara inblandade i detta också, men det är något som är mellan leverantör och återförsäljare. Mitt tips är att ligga på åf att lösa detta snabbt.
Från Konsumentlagen
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/lagar/Om-konsumentkoplagen/:
Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:
•kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
•kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
•kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
•häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
•hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.
Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.