Var i konsumentköpslagen står det att ÅF ska betala reparationen för en hoj som kört omkull men nymonterade däck???
Fråga gäller det även om man ej följt tillverkarens rekomendationer som i dett fall gäller inkörning av däck??
?
Den här storyn har en del märkliga inslag som får mig att undra över om vi fått höra : the truth the whole truth and nothing but the truth, so help you God. Även tidigare inlägg har fått mig att undra över sanningshalte i inläggen, men det är en känsla & jag har inga konkreta bevis.
Men ok vi kör på hans story, han reklamerar däcken, till ÅF som skickar den till Pirelli för teknisk analys som med 99% sannolikhet inte kommer hitta något fel på däcket, det är bevisligen hyfsat nytt har ej funnits så länge på marknaden. De kommer hävda att man inte följt deras direktiv för inkörning av däcket. Att sedan 2 förare ett blåbär & en lättviktare kör omkull bevisar ingen ting.
Då återstår ÅF ska han ur sin egen kassa/ alt. någon slags företagsförsäkring betala för skador som enl. dig berott på ett felaktigt däck men som det enl. generalagenten inte är något fel på, föga trolig hur juste han än är. Då du inte har någon försäkring för bankörning handlar det inte om någon självrisk utan om en riktigt dyr reparation med byte av trasiga delar, omlackning av kåpor ev. riktning av ram mm. vi snackat om fem siffriga belopp & inte 10 K utan snarare > 25-35 K. Tror du att din polare ÅF cashar up det för att ni var överens & polare direkt efter smällen. Glöm det. Har han körkort för hoj ännu frågan gäller även glidaren/korvryttaren.
Nu börjar jag bli riktigt less på dig och dina "antaganden"
Jag frågade leverantören om hur podukten ska användas och om den samma behöver köras in frågar även om däcksvärmare behöver användas.
Jag får svaret att några däckvärmare behöver ej användas och ta det lite lugnt ett par varv innan du brassar fullt.
Jag kör ur hans depåbox ut på banan håller en topphastighet om 50 km/h på rakan och bromsar ner till 15 km/h innan jag påbörjar kurvan, Jag hinner knappt påbörja kurvan innan däcken tappar exakt allt fäste = 0 nada inget fäste överhuvudtaget vilket resulterar i en marksyning.
Jag har då använt mig av ÅF rekomendationer och kört extremt försiktigt då däcken var nya och gjort allt i min makt för att göra som ÅF rekomenderat.
Då jag gjort som ÅF sagt och varit extremt försiktig tar jag en diskution med den samma i depån och vill reklamera däcken.
Han säger då att han har svårt att tro på att det är däcken det är fel på. Jag insisterar på att det är däcken som är orsaken till avåkningen och att det spelar ingen roll vem han sätter som pilot på hojen så kommer inte heller den personen komma längre än första kurva innan den klotar.
Han frågar då mig om jag vill att hans son ska köra in däcken och kontrollera om dom är behäftade med några fel,
Visst säger jag. Sonen som även var en av dom som kom med ut i skamkärran och fiskade upp mig och fick hela händelseförloppet förklarat av mig svider om till raceställ och hoppar upp på cykeln.
Sonen som är roadracing förare och kört in ett ex antal 1000 däck och besitter mer rutin än 98% av medlemmarna på denna sida total klotar min cykel i första böj.
Och vet du vad? Sonen säger precis samma sak som jag att dessa däck är det något fel på det finns inget grepp överhuvudtaget i dom. Det fanns inga varningar inget som kunde förklara hans avvåkning än att däcket inte håller mottet. Han precis som jag kunde inte ens påbörja kurvtagning innan han tappade precis allt fäste.
Och vet du vad? Då ÅF är en hyvens man och av den goda gamla sorten har han både muntligt och skriftligt försäkrat mig om att ersätta mig för alla skador min cykel ådragit sig och tror du att han gjort det om inte även han vetat att det är matrial fel och inte piloten som felat.
Jag betackar mig dina elaka komentarer i fortsättningen och hoppas att du någon gång kommer överens med dina demoner.