Klotat rejält pga av dåliga däck.

Status
Ej öppen för fler svar.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
BRÄKLEEN skadar inte gummit, dock kan det bli väldigt halt.

Kontrollera plast- och gummimaterials förenlighet före applicering. Använd inte på känslig
elektronik. Använd någon av CRC’s precisionrengörare för sådana applikationer.

• Säker på de flesta plaster, beläggningar och gummin (testa före användning).

så skriver CRC själva. DONE

Vet inte vad de menar med "säker". Du påpekar dessutom att det blir halt.

Det här tycker jag stärker mojja83-s version, sonen gjorde dessutom samma resa.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Läs hela tråden det är en done deal ÅF har agerat exemplariskt och tar på sig att återställa hojen utan kostnad för min del.

Jag har läst hela tråden, någon detalj kan jag ha glömt. För övrigt riktar jag ingen kritik mot ÅFs agerande, det finns det andra som gör. Fint att det löser sig och dessutom kan det finnas en läxa av allmänintresse att lära här.

Lte taggad?:hihi
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vi säger så här du går till din lokala däcknasare vi kan kalla dom vianor köper nya gatlagliga däck till din cbr och kör ut från deras verkstad. Du hinner inte fram till första korsningen och du lägger din cykel i 15 km/h.


Personligen har jag skämts, tigit bort det och limpat hem och plastat kåpor. Knappast Vianors fel att jag kör i.

Jag brukar dock försöka spinna bakdäcket ganska direkt så det "slås upp", likaså med fram så bromsar jag så det låser lite direkt (första 40 metrarna).. Sen är det ett par lugna mil med successivt ökande nedlägg innan jag känner mig trygg på gatdäck.
 

mojja83

Guest
Personligen har jag skämts, tigit bort det och limpat hem och plastat kåpor. Knappast Vianors fel att jag kör i.

Jag brukar dock försöka spinna bakdäcket ganska direkt så det "slås upp", likaså med fram så bromsar jag så det låser lite direkt (första 40 metrarna).. Sen är det ett par lugna mil med successivt ökande nedlägg innan jag känner mig trygg på gatdäck.


Men om du inte ens kan ta dig med däcket genom första kurva för att det helt och hållet saknar allt vad fäste heter? Asfalten är ren inget oljespill eller annan möjlig förklaring finnes.

Åker du bara därifrån? Fan jag kanske ska börja kränga skadat gods för dyra pengar och sedan bara säga skyll dig själv verkar ju helt klart finnas en kundkrets!

Allvarligt talat nu.

Vad hade jag kunnat göra annorlunda för att undvika att detta skedde?

Jag frågar säljaren om däcket ska köras in och hur det ska användas i början. Han säger ta ett par lugna varv innan du börjar dra på.

Jag åker ut från hans depåbox tar mig ner för rakan till första kurvan med en maxhastighet av 50 km/h jag bromsar ner till 15-20 km/h släpper bromsen och påbörjar sväng helt utan gaspådrag I precis samma hundradelssekund som jag påbörjar min sväng tappa däcken precis allt fäste finns inget fäste nada=0 fäste Inte en endaste pilot hade klarat av att reda ut situationen.
Skadorna blev 2 repade kåpor och en avslagen kraschpuk no more no less.

Tillbaka in i depån och talar om precis vad jag upplevt och i vilken hastighet och rubbet ovan.
ÅF skickar ut sin son som även han vet om hela historian.
Han själv kommer till första böj och exakt samma sak händer honom men han tycker det är ok att köra in nya däck i 50 km/h det är mer än 300% upp på den hastigheten jag höll vid påbörjad kurva och exakt samma sak händer honom i samma ögonblick som han påbörjar kurvan tappar däcken precis allt vad fäste heter= 0 fästa nada existerar inte.
Han klotar hojen så det blir mer skrot än helt.


Ärligt talat hur fan kan du tycka att jag ska skylla mig själv? Vad hade jag kunnat göra för att undvika detta och hur hade det slutat om detta skett på efter montering på ÅF verkstad och jag hamnat under en lastbil och avlidit eller ännu värre blivit lam resten av livet?


Snälla jag ber dig vad hade jag kunnat göra annorlunda för att inte utsätta mig för detta i framtiden,
 
Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Vad härligt att ÅF löst dina problem.
Det är precis sådär man vill att saker och ting ska lösa sig och goodwillen är värd mycket.
Hade jag vetat vilken ÅF var hade jag utan tvekat kunnat tänka mig att handla av nån som tar det ansvaret. :tummenupp
 

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
det är kopierat från CRCs sida , jag har inte skrivit säker.....

det används ju för att få bort beläggningar etc etc, däremot ska du köra varsamt efter applicering.

Menar att däcket inte tar skada så man måste kasta det.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
det är kopierat från CRCs sida , jag har inte skrivit säker.....

det används ju för att få bort beläggningar etc etc, däremot ska du köra varsamt efter applicering.

Menar att däcket inte tar skada så man måste kasta det.

Jag länkade till samma sida och likaväl som jag inte ser någon uttrycklig varning ser jag inte att man rekommenderar det till detta användningsområde heller. Jag har alltid varit försiktig för att inte få det på däcken. Mekanikern jag anlitade blev smått till sig när han råkade få en pust på framdäcket en gång.

Slut svar till Jazen.

Ang tråden:

Kan vi inte bara få se hur det löser sig? Ansvaret är löst. Den diskussion som förs om konsumentköplag och civilrättsliga stämningar hör närmast hemma i OT. Jag är nyfiken på vad bromsrengöringen kan ha spelat för roll och jag vill om möjligt få reda på hur Pirelli kommer hantera saken.

Heder åt ÅF, (som även jag tror räknat ut vem det är). Ett gott bemötande vid en sån här händelse måste vara bästa reklamen. Måtte vederbörande slippa lycksökare som försöker dra nytta av denne p g a eget klantande!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hmm..

Jag ska droppa ett namn.

Jag har hela tiden "vetat" att det är Greven det handlar om. Men eftersom du skrev att det var i lördags det hände, och jag spenderade hela helgen mindre än 200 meter från Greven, på SM, där jag antar att TS inte körde. Så undrar jag fan vem det var :va

Vä bemött oavsett.
 

mojja83

Guest
Hallo vad är detta för inlägg och vad är det svar på? Vänligen radera inlägget ommedelbums
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Personligen har jag skämts, tigit bort det och limpat hem och plastat kåpor. Knappast Vianors fel att jag kör i.

Jag brukar dock försöka spinna bakdäcket ganska direkt så det "slås upp", likaså med fram så bromsar jag så det låser lite direkt (första 40 metrarna).. Sen är det ett par lugna mil med successivt ökande nedlägg innan jag känner mig trygg på gatdäck.

Hur faan ska du kunna låsa ett framdäck om du har samma problem som TS. Hade du gjort det hade du garanterat smakat asfalt du med.:dummer
Det är skillnad på halt och inget grepp alls.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Det var inte hans fel men han är ÅF av däck märket och skötte hela montering.

Jag reklamerar hos honom men som sagt inte hans fel att däcken är kassa.
Men han ska stå för garantierna mot mig som kund och kostnaderna tycker jag.

Jag har ju väldigt svårt att tro det är däckens fel, klart att ny däck behöver ruggas men det verkar som du gjort ett misstag man halkar inte omkull i 20 eller 50 km/h hur som helts om man inte gör nått misstag.
 

mojja83

Guest
Jag har ju väldigt svårt att tro det är däckens fel, klart att ny däck behöver ruggas men det verkar som du gjort ett misstag man halkar inte omkull i 20 eller 50 km/h hur som helts om man inte gör nått misstag.

Here we go again. Läs hela tråden först.

Allvarligt talat nu.

Vad hade jag kunnat göra annorlunda för att undvika att detta skedde?

Jag frågar säljaren om däcket ska köras in och hur det ska användas i början. Han säger ta ett par lugna varv innan du börjar dra på.

Jag åker ut från hans depåbox tar mig ner för rakan till första kurvan med en maxhastighet av 50 km/h jag bromsar ner till 15-20 km/h släpper bromsen och påbörjar sväng helt utan gaspådrag I precis samma hundradelssekund som jag påbörjar min sväng tappa däcken precis allt fäste finns inget fäste nada=0 fäste Inte en endaste pilot hade klarat av att reda ut situationen.
Skadorna blev 2 repade kåpor och en avslagen kraschpuk no more no less.

Tillbaka in i depån och talar om precis vad jag upplevt och i vilken hastighet och rubbet ovan.
ÅF skickar ut sin son som även han vet om hela historian.
Han själv kommer till första böj och exakt samma sak händer honom men han tycker det är ok att köra in nya däck i 50 km/h det är mer än 300% upp på den hastigheten jag höll vid påbörjad kurva och exakt samma sak händer honom i samma ögonblick som han påbörjar kurvan tappar däcken precis allt vad fäste heter= 0 fästa nada existerar inte.
Han klotar hojen så det blir mer skrot än helt.


Ärligt talat hur fan kan du tycka att jag ska skylla mig själv? Vad hade jag kunnat göra för att undvika detta och hur hade det slutat om detta skett på efter montering på ÅF verkstad och jag hamnat under en lastbil och avlidit eller ännu värre blivit lam resten av livet?


Snälla jag ber dig vad hade jag kunnat göra annorlunda för att inte utsätta mig för detta i framtiden,

Sedan kan du besvara detta.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
ÅF skickar ut sin son som även han vet om hela historian.
Han själv kommer till första böj och exakt samma sak händer honom men han tycker det är ok att köra in nya däck i 50 km/h det är mer än 300% upp på den hastigheten jag höll vid påbörjad kurva och exakt samma sak händer honom i samma ögonblick som han påbörjar kurvan tappar däcken precis allt vad fäste heter= 0 fästa nada existerar inte.

Det är väl inte konstigt om han kör omkull i 50 på samma ställe som du körde omkull i 15?

Känns som den här tråden är ett försök att rädda ansiktet när du i själva verket klantat dig.
Alla klantar vi oss ibland och det blir pinsamt. Jag parkerade hojen utan att fälla ned stödet en gång, men inte skyllde jag på stödet för det...
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Jag har ju väldigt svårt att tro det är däckens fel, klart att ny däck behöver ruggas men det verkar som du gjort ett misstag man halkar inte omkull i 20 eller 50 km/h hur som helts om man inte gör nått misstag.

Varför tar då säljaren på sig skadan? Verkar ju dumt.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top