Koenigsegg Group drar sig ur SAAB affär

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Redan från början när affären först presenterades höjdes ögonbrynen i förvåning över att en liten tillverkare som Koenigsegg tillsammans med investerare skulle köpa SAAB.

Förvåningen nu när de drar sig ur är inte särskilt stor.

SAABs öde kommer nog att dominera nyhetsflödet framöver samt vilka konsekvenser detta får för underleverantörerna till bilindustrin i Sverige.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det går nog inte att utesluta, nej. Att förlora en affär för att den drar ut på tiden och riskbilden därför bli för stor känns lite.. ..amatörmässigt.
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Kan man inte lägga en bilfabrik vilande på något sätt? Tills det blir högkonjuktur igen. Men det är ju det där med att hänga med i utveckling och verkstadsgolv kostar ju även när det står stilla... När var saabs storhet igentligen, när dom gick som mest i vinst så att säga?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Kan man inte lägga en bilfabrik vilande på något sätt? Tills det blir högkonjuktur igen. Men det är ju det där med att hänga med i utveckling och verkstadsgolv kostar ju även när det står stilla... När var saabs storhet igentligen, när dom gick som mest i vinst så att säga?

Har dom gått med vinst? :va
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Utan att vara särskilt insatt tror jag aldrig Koenigsegg Group och dess finansiärer i affären hade de ekonomiska förutsättningarna att ta över och driva SAAB.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
när dom gick som mest i vinst så att säga?

Tror de gick plus för runt 20 år sen eller något. Det var nog Reinfeldts skäll till att inte lägga statliga pengar på ett företag som troligen inte kommer gå plus.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Trollehätteborna kan väl leva på att köpa/sälja lägenheter i Stockholm eller vindkraftverk åt Mauds lilla son, för biltillverkning verkar ingen svensk politiker bry sig om längre utan de gläds nog mer åt att Sverige med stormsteg närmar sig ett koldioxidneutralt u-land, nästa vecka får vi reda på om GM tar ett av de större spadtagen i industrinationen Sveriges grav...spännande hur som haver.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ok... Ja, då är det bara att låta saab dö ut...

Men nog måste bilproduktionen kammat hem bra pengar nån gång sen dom började 1947...

SAAB har gått med ganska mycket vinst under ett par gånger genom tiderna. Båda gångerna har valutadifferenser gjort att SAAB varit otroligt förmånligt att handla i USA.

Man kan inte basera verksamheten på det..

Sälj Aset Annars Byt...

/ Jens
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kan man inte lägga en bilfabrik vilande på något sätt? Tills det blir högkonjuktur igen. Men det är ju det där med att hänga med i utveckling och verkstadsgolv kostar ju även när det står stilla... När var saabs storhet igentligen, när dom gick som mest i vinst så att säga?
Efter anda världskriget hade Svenska Aeroplan AktieBolaget produktionskapacitet men inget att producera.
Frågan gick först till Electrolux om de fick producera tvättmaskiner.
Nej.
Sedan gick frågan till Volvo om de fick producera bilar.
Ja, om ni bygger småbilar så bygger vi stora.
Utan att veta, så tror jag att tvåtaktarna och V4an gick med förtjänst.
Resten av tiden har de antagligen levt på överskottet från flygplans och lastbilstillverkningen.
Förmodligen har en del utvecklingsuppdrag och patentförsäljningar hjälp till.
 

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Vem är det som blåst av försäljningen egentligen?
Är det en slump att GM för några veckor sedan avbröt försäljningen av Opel?
Jag är inte säker på det.

Tror Koenigsegg agerat målvakt åt GM för att komma åt så mycket som möjligt av statliga garantier, bidrag och lån från EU.
Samma sak har ju hänt med Opel. När konkurshotet var avvärjt och marknaden nu börjar ticka upp så avbröts försäljningen till Magna och vips fanns även plötsligt pengar att betala tillbaks mångmiljardlån till tyska staten-konstigt...

Jag tror upplägget varit samma för SAAB. Tyvärr har förtroendet och kunderna svikit till den milda grad att det ändå kanske är försent för räddning.

Försäljning till kineser tror jag inte på (inte heller vad gäller Volvo/Geely). Mycket av GM:s ökning på sista tiden kommer från Kina-marknaden och jag tror inte man vill släppa iväg någon teknik till någon statligt sponsrat kinesiskt bilföretag - låter som självmål i mina öron.

Ska bli spännande att se fortsättningen och hur vår kära regering agerar
om allt brakar ihop.

//F
 

MikkE

Guest
Kanske dags för Saab att börja tänka om hur man ska bygga bilarna? Kanske satsa lite på lågprisbilar som inte kostar 250.000 kr och uppåt? Småbil?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Tyvärr är det nog slut med saab. Inte för att jag kommer att
sakna bilen, men många mister sina jobb.
 

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Kanske dags för Saab att börja tänka om hur man ska bygga bilarna? Kanske satsa lite på lågprisbilar som inte kostar 250.000 kr och uppåt? Småbil?

Tror enda chansen till överlevnad är att man lyxar till bilen, lastar den full med den senaste tekniken, anspelar vilt på flygarvet, svensk design etc och sedan tar ordentligt betalt för produkten.

Tyvärr är det svårt att ta ut svängarna när man sitter låst till GM:s plattformar och gemensamma produktlösningar.

//F
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Noterbart är att de drar i bromsen en vecka innan den deadline de satt upp för när köpet måste vara klart. Gissar att budskapet är att om nu någon politiker känner sig manad att stressa EU-kommissionen lite så är det dags nu, inte om en vecka. Eller efter en vecka till. Eller om en månad.

Med tanke på hur små marginaler det fanns redan från början så är det ju inte överraskande att fördröjningar av processen är svåra att hantera inom ramen för den framlagda affärsplanen. Saab har alltid sålt dåligt, men så länge det inte finns en klar lösning på de akuta problemen säljer de katastrofalt dåligt, och det kostar miljoner varenda dag.

Att alltihop skulle vara ett PR-trick från Koenigsegg från början är jag rätt tveksam till. Det är lite som att säga att Ducati skulle få en PR-vinst av att utge sig för att köpa Ural, och dessutom misslyckas med det...
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top