Kommer jag kunna nöja mig med 25 kw?

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
En hoj som var gjord hela vägen för just 25 kw. En 250 ninja...
Riktigt bra 25kw hoj:tummenupp
Inte ägt nån men "provkört" sisodär 10-15timmar, sen hade jag även den lite äldre modellen vtr250 90-tal en period (väldigt snarlik trots åren). Riktigt roliga på små krokiga vägar, lätta o kasta omkring lite hit o dit:D Nya vtr´n är ju oxå ett val (kanske inte säljs i sverige iof?)
Inte så jätteroliga över 110-120 även om det går att marcha 140 utan problem, båda toppar väl omkring ~160.
Dock är dom byggda för små människor, själv var man för lång för att sitta bekvämt i längden.

Last edited:

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Många (alla?)bolag försäkrar väl på full effekt även om den är strypt?
Bra fråga, nu när du nämner det så vill jag minnas att min bror hade svårt att hitta en försäkring för hans strypta sportis, men när jag försäkrade min första(2008) var det inga problem med en strypt försäkring :va

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Hur som helst, att köra en strypt sportis borde vara straffbart, maken till okörbar maskin har jag fan inte kört xD
Köp en stånka som är bygd med det effektaket istället så är problemet ur världen :tummenupp

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Om du kör en strypt hoj där du plockat strypningen så åker du dit för både försäkringsbedrägeri (och blir oftast utan försäkring från vad jag hört) och så åker du dit för olovlig körning. Det är juh inte direkt så att om du begår fler brott så slipper du undan dom mindre, lagboken är inget ta 3 betala för 2 system :p

Sen är väl frågan hur det tillämpas i verkligheten, t.ex. är väl alla Husqvarnor typade till 6kw (perfekt förstahoj? *hint hint*), men det är väl ingen som i verkligheten ligger på den effekten :rolleyes:

Skulle vilja påstå att vi har rätt bra med straffrabatt i Sverige. Både vad gäller fängelse och bötesstraff.
Fick ihopslaget belopp när jag åkte med trimmad 30-moppe. Olovlig körning+oregistrerat fordon.

Dvs, det var en 30-moppe som gick för fort och jag hade inte körkort för EU-moppe. 1600:- totalt men var för sig var beloppen högre än 800:-, fick alltså rabatt på böterna då de buntades ihop.:dummer

Vad händer om du krockar med en bil och din moppe är trimmad? Blir du utan försäkring då?
Samma princip, olika fordon.

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Bättre att åka hoj än att inte åka alls

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag kör 125:a just nu och tycker det är skitkul. Tvivlar på att den levererar ens 25 kw om man skulle bänka den.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hur som helst, att köra en strypt sportis borde vara straffbart, maken till okörbar maskin har jag fan inte kört xD
Köp en stånka som är bygd med det effektaket istället så är problemet ur världen :tummenupp

Min Zx6:a funkade fint när den var strypt och jag hade inga bekymmer med gången på den.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Vad händer om du krockar med en bil och din moppe är trimmad? Blir du utan försäkring då?
Samma princip, olika fordon.

Ja det har hänt, har nåt minne om nån grabb som fick börja sitt yrkesliv med avbetalning på nån mercedes.

Vad som händer om du skulle crasha med en ostrypt hoj är svårt att säga, jag skulle gissa ingenting, hojen blir skrot och lämnas till handlare som skiter fullständigt i att brickorna saknas. Men man vet aldrig! så inget man kan lipa över sen om man skulle åka dit och bli utan ersättning och istället få nån dom (antagligen villkorligt) mot sig

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ja det har hänt, har nåt minne om nån grabb som fick börja sitt yrkesliv med avbetalning på nån mercedes.

Vad som händer om du skulle crasha med en ostrypt hoj är svårt att säga, jag skulle gissa ingenting, hojen blir skrot och lämnas till handlare som skiter fullständigt i att brickorna saknas. Men man vet aldrig! så inget man kan lipa över sen om man skulle åka dit och bli utan ersättning och istället få nån dom (antagligen villkorligt) mot sig

Säker på att det inte var oförsäkrat? För då är det en annan femma. Känns som att försäkringsbolagen hade vägrat betala ut pengar till höger och vänster om det var på det viset.

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Roliga ni är killar, ni får det ju att låta som om jag är världens gangster! :rodnar

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Roliga ni är killar, ni får det ju att låta som om jag är världens gangster! :rodnar
Alla som åker hoj är gangster! Men det visste du väl redan? :tungan
Jag vet för övrigt en xt660x som kommer va till salu nästa vecka, precis på 35kw gränsen :D

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Lånar tråden lite grann, för att köra upp för A (utan begränsning) så är det ju åldersgräns på 21år. Varför är gränsen inte för de som fyller 21 det året.
Exempel: Om man fyller år på vintern (som jag...) så måste man ju vänta tills nästa år för att köra upp för tung mc, om man inte tar A (begränsad) och väntar två år...

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Nu har jag kört tvåhjuligt för första gången i mitt liv. Slutade med en stukad fot och ett uppskrapat ben... Imorgon försöker vi igen // Ledsen tjej

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Jag uppskattar de nya reglerna som kommer nästa år! Då har jag tänkt ta nästa kort (väntar ett år extra) och köpa mig en DRZ400, då kan jag köra ostrypt lagligt. Önskar att det fanns fler motarder med lite mindre effekt, eller åtminstone motarder som går att registrera på sin fulla effekt. En fullt ostrypt Husaberg 650 klarar nog varken buller- eller avgaskrav :hihi Dessutom skulle försäkringen bli dyr med det vikt/effekt-förhållandet.

Nu har jag kört tvåhjuligt för första gången i mitt liv. Slutade med en stukad fot och ett uppskrapat ben... Imorgon försöker vi igen // Ledsen tjej

Hoppla, så kan det gå. Kom ihåg att styrfart är nyttigare än vad det är farligt :)

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin