Dom verkar inte vilja ha nya skribenter där (upptäckte jag när jag körde BMW). Men nu har jag ingen BMW längre, och kommer aldrig att köpa nån igen, så det kvittar mig lika. Forum som stänger ute nytt folk brukar alltid dö ut så småningom.BMW-forumet är ju stendött
Ber om ursäkt för närvaro här
Man måste även vara medlem i klubben för att skriva där
vilket jag inte är!
Allvarligt...? Har ni en catfight om vilken av världens två tyngsta äventyrslok som är lättast...? På ett sporthojsforum...?
Ungefär som att diskutera vilken av Nissan Micra och Toyota Prius som är snabbast...på ett forum för Top Fuel dragracing...
Kanske fel tråd men man/jag undrar vad dom där drar när dom är i sitt rätta element. På äventyr.Haha nä det var som när KTM och BMW ställde upp mot varandra i skönhetstävlingen; ingen vann!
Viktmässigt så talar verkligheten ett annat språk, dvs när man väger körklar hoj och inte uppgivna siffror från tillverkaren…
Så kanske KTM får lite hjälp med att banta sina tunga hojar i så fall…
![]()
Mvh
Min KTM Super Adventure drog 0,55 l/mil till Nordkap T&R.Kanske fel tråd men man/jag undrar vad dom där drar när dom är i sitt rätta element. På äventyr.
View attachment 510293
Här verkar det vara äventyr på asfalt.
Hur är soppaförbrukningen verkligheten vid ca 130-140 km/tim. Tänkte om man skulle räkna på räckvidd.
Jag var tvungen att zooma in för att se om han skippat väskor på kraschbågarna. Han har dom väskorna också.
En hoj drar ju mer när det är kallt om både rump- och handtagsvärmare är på. Kanske elvästen/arna också. Belysning i olika kombinationer lite extra beroende på.
Någon som har erfarenhet?
Kanske fel tråd men man/jag undrar vad dom där drar när dom är i sitt rätta element. På äventyr.
View attachment 510293
Hur är soppaförbrukningen verkligheten vid ca 130-140 km/tim. Tänkte om man skulle räkna på räckvidd.
Jag var tvungen att zooma in för att se om han skippat väskor på kraschbågarna. Han har dom väskorna också.
En hoj drar ju mer när det är kallt om både rump- och handtagsvärmare är på. Kanske elvästen/arna också. Belysning i olika kombinationer lite extra beroende på.
Min KTM Super Adventure drog 0,55 l/mil till Nordkap T&R.
Normalt drar GS'n lite mindre trots mer last så strax över 0,5 gissar jag.
Vi åkte sällan 130 men första dan låg snittet en bit över 100 och då låg jag på 0,59.
Tror inte medelhastigheten var särskilt hög.
Kan titta senare om jag hittar något.
Varför namnet Äventyrshojar ? Är det ett äventyr att köra 130 - 140 km/h på motorväg med dessa hojar så måste det ju bero på som jag ser det katastrofala vägegenskaper. !?Kanske fel tråd men man/jag undrar vad dom där drar när dom är i sitt rätta element. På äventyr.
View attachment 510293
För att touring redan var upptaget, och marknadsföring måste ju göra något för pengarna.Varför namnet Äventyrshojar ? Är det ett äventyr att köra 130 - 140 km/h på motorväg med dessa hojar så måste det ju bero på som jag ser det katastrofala vägegenskaper. !?
I och för sig inget konstigt med det bagaget. Varför sån mängd bagage ?
Mest bagage vinner ?
Träffade 1977 i Afrika en man som reste genom Afrika med allt bagage i en attacheväska. Själv hade jag en ryggsäck, jag är inte lika bra på packa snålt.
Min KTM Super Adventure drog 0,55 l/mil till Nordkap T&R.
Normalt drar GS'n lite mindre trots mer last så strax över 0,5 gissar jag.
Vi åkte sällan 130 men första dan låg snittet en bit över 100 och då låg jag på 0,59.
Tror inte medelhastigheten var särskilt hög.
Kan titta senare om jag hittar något.
Titta bara.Helt korrekt!
0,51 Autobahn 130 km/h.
Mvh
Det är en marknadsföringsgrej. Reklam kan vara informationkampanj eller för att lura på folk skit dom inte behöver alt sånt som dom inte visste att dom behöver. En del blir lite pålurade och är nöjda. Vissa hävdar att de inte påverkas av reklam. Jag är en av dom. En annan diskussion.Varför namnet Äventyrshojar ? Är det ett äventyr att köra 130 - 140 km/h på motorväg med dessa hojar så måste det ju bero på som jag ser det katastrofala vägegenskaper. !?
Mest bagage vinner ?
Träffade 1977 i Afrika en man som reste genom Afrika med allt bagage i en attacheväska. Själv hade jag en ryggsäck, jag är inte lika bra på packa snålt.
Sporttouring var ju något som Bike höll på med. Det svalde alla direkt såklart. Coolt dessutom. Minns deras resor till Rom mfl. Bara hotell. I like.För att touring redan var upptaget, och marknadsföring måste ju göra något för pengarna.
Men sedan tycker jag väl att om det blir mil körda och ägaren är nöjd så söker det ingen roll om det är på en pansargris eller en skrevraket.
Folket som drar på långtur ner till södra Italien och tar autobahn ner för att de redan kört småvägarna i Tyskland inte är mindre hojfolk än oss muppar som packar ryggan och snittar 180 ner till Nürburgring för att köra samma väg om och om igen i några dagar.![]()
Var det denna early adopter? Hålla på och växla när man ska på långresa?Varför namnet Äventyrshojar ? Är det ett äventyr att köra 130 - 140 km/h på motorväg med dessa hojar så måste det ju bero på som jag ser det katastrofala vägegenskaper. !?
Mest bagage vinner ?
![]() |
Motorcykelns dag firas 3 maj
Den 3 maj 2025 fi... |
![]() |
Sex nya mc-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Triumph redo för terrängen
Inför 2025 lanserar Triumph... |
![]() |
Dags för hjälmbytarvecka
En mc-hjälm är färskvara oc... |
![]() |
ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget
Som svar på USA:s beslut at... |
![]() |
Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?
John är snart på väg till S... |
![]() |
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr
I vår lanseras offroadträni... |
Distinguished Gentleman’s Ride 18/5
Screenshot I maj är det ... |
|
![]() |
Indian-träff i Cornwall i augusti
Andra veckan i augusti håll... |
![]() |
Var femte mc-förare byter hjälm för sällan