Kommer KTM överleva?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är en marknadsföringsgrej. Reklam kan vara informationkampanj eller för att lura på folk skit dom inte behöver alt sånt som dom inte visste att dom behöver. En del blir lite pålurade och är nöjda. Vissa hävdar att de inte påverkas av reklam. Jag är en av dom. En annan diskussion.
Det är ’klarlagt’ att äventyrshojar har en skön upprätt körställning. Hojåkare blir äldre. Äldre människor får problem med nacke, axlar, handleder, rygg, knän och något mer säkert. Prostata och urinblåsa. Täta stopp. Lugn, elhojar kommer för er också.
Nu föredrar många äldre hotell före fricamping. Jag vet inte vad som finns i dessa jättepackningar. Jag har kollat en massa på tuben vad folk packar. De har inte så där enorm packning. Är det en AI-bild?
Till mitt försvar, kläder för 7-10 dagar. Jag visste inte hur tillgången på tvättmaskiner var. Inne i städer, på hotell, på större campingplatser? Det finns på de flesta campingar. Att tvätta var 5e dag räcker gott. De har oftast torktumlare också.

Min rant om äventyrshojar är väl över. För stunden. Jag provocerar väl för dåligt.
En bekväm hoj med fjädringsväg (det gillar jag) och packmöjligheter. Assymetriska packväskor och högt liggande ljuddämpare är för att locka som som vill se ut som äventyrare. De kör ändå svårare sektioner än där jag skulle kunna köra flakmoppe.
Att folk åker omkring hemma med sina tre aluminiumväskor är ju lite fånigt. De håller sig i köerna till och från jobbet. Har haft sådana kollegor. ”Jag var till Öland. Frun tog bilen med ungarna.”

Äventyr? Jag skrev den godkända förklaringen häromveckan. Ingen dom printade ut den?
Linn Rissved, vår OS-medaljör på MTB hade ett program på tv tillsammans med en kvinna som är ävertyrscyklist. Cyklar jorden runt hela tiden. Såg ni det så minns ni säkert hennes efternamn. I programmet cyklade de runt halva Mälaren bara

Äventyr är att utmana sig själv att kliva utanför sin comfort zone. Att lösa uppgifter vartefter de kommer. Att våga. Kanske möta andra människor och andra kulturer. Lite osäker på den sociala biten om det ingår i utmaningen. Det sociala är en bonus när man reser. Även för mig. Ingen har någonsin hör mig yttra ”spännande möten med andra människor”, något som jag hört och sett till leda.
Däremot är det kul att prata med folk, jag tourar alltid ensam.

Så man behöver inte en äventyrshoj för att uppleva äventyr. Vill du se ut som en äventyrare så är det rätt. Andra på sin R1a tänker gubbe. Kroppen som säger ifrån?

Jag sa att det inte var ett äventyr att åka själv till Gibraltar och sedan Rom. Det kanske man kan säga att det var. Jag använder inte ordet av principiella skäl.

Marc Travels är i Kina nu med sin eldrivna landsvägshoj. Det skulle jag lätt kalla äventyr. Han besöker länder långt utanför min comfort zone.

Kategorierna för olika hojar är flytande. Caferäser, älta, vad är en sporthoj. Inga tydliga svar. En KLR 650 är nu en Adventure bike. Inte offroad alltså. DR650, sista versionen vad är den? Bara offroad trots användningsområdet?
Ska vi ändra i historieböckerna, tyskarna på sina XT500 som de drog till Nordkap med, Afrika, Indien? Äventyr på offroadhoj resp äventyr på KLR650 Adventure.
Nya generationer kräver nya ord, begrepp och kategoriseringar. Boooooomer!

Netikett är att formulera sig kort.
Jag vet att mina packlådor räcker till 12 dagars Nordkaps resa...
...eller till ett hotell två nätter med frun. 🫣

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag vet att mina packlådor räcker till 12 dagars Nordkaps resa...
...eller till ett hotell två nätter med frun. 🫣

Sedan är en del av grejen att man efter att ha bränt 250 mil framkörning kan ägna en vecka åt att köra små oasfalterade bergsvägar och ta sig till ställen man har svårt att ta sig med andra fordon. Dvs kombinationen. Den tyska benämningen ”Reise-enduro” är ganska träffande.

Mvh

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Sedan är en del av grejen att man efter att ha bränt 250 mil framkörning kan ägna en vecka åt att köra små oasfalterade bergsvägar och ta sig till ställen man har svårt att ta sig med andra fordon. Dvs kombinationen. Den tyska benämningen ”Reise-enduro” är ganska träffande.

Mvh
Du är så typisk. 😄

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Beträffande hur stora korvlådor man behöver.
Jag använder samma principer som vid fjällvandring t ex.
Skriv en lista.
Lägg ut allt på listan på sängen eller golvet.
Sålla bort överflödet.
Skriv om listan.
Sålla en gång till.
Lägg till det jag glömt.
Skriv om listan.
Gör resan / vandringen.
Uppdatera listen efter hemkomsten med vad som inte användes och vad som saknades.

Jag har fått mina mindre erfarna kollegor att använda principen på våra tjänsteresor till platser där man förväntas klara sig själv. Efter ett par resor börjar det fatta.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Beträffande hus stora korvlådor man behöver.
Skriv en lista.
Sålla bort överflödet.
Skriv om listan.
Sålla en gång till.
Lägg till det jag glömt.
Skriv om listan.
Gör resan / vandringen.
Uppdatera listen efter hemkomsten med vad som inte användes och vad som saknades.

Jag har fått mina mindre erfarna kollegor att använda principen på våra tjänsteresor till platser där man förväntas klara sig själv. Efter ett par resor börjar det fatta.
Listor är mycket bra. Man slipper fundera så mycket.
Nu har jag två olika listor beroende på hoj. Inte så mycket beroende på vart jag ska utan vilka väskor jag har till hojarna.
Det är väl kläder som varierar och improviseras oavsett vad som står på listorna.

R18_Lasse

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2025
Hoj
BMW
Beträffande hur stora korvlådor man behöver.
Skriv en lista.
Sålla bort överflödet.
Skriv om listan.
Sålla en gång till.
Lägg till det jag glömt.
Skriv om listan.
Gör resan / vandringen.

Gör mig nyfiken att fråga vad det är för tjänsteresor. Låter mycket professionellt.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Gör mig nyfiken att fråga vad det är för tjänsteresor. Låter mycket professionellt.
Det är inte jättespännande men inte för allmän info heller.
I princip så behöver beredskapen vara för lite längre strömavbrott, dåligt vatten inkl hygien , påfrestande miljö ibland och sånt.
Jag har inte gröna kläder, annat än möjligen kalsongerna ibland.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Listor är mycket bra. Man slipper fundera så mycket.
Nu har jag två olika listor beroende på hoj. Inte så mycket beroende på vart jag ska utan vilka väskor jag har till hojarna.
Det är väl kläder som varierar och improviseras oavsett vad som står på listorna.
Det bästa med listorna är genomgången efter hemkomsten.
Oanvända underkläder men slut på Y3 t ex. Vilket är packeffektivast? Y3!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det bästa med listorna är genomgången efter hemkomsten.
Oanvända underkläder men slut på Y3 t ex. Vilket är packeffektivast? Y3!

Y3 är bra men jag har upptäckt ett ännu bättre tvättmedel: En bit av den vanliga handtvålen. (Japp jag kör med Barnängens vanliga tvål). Då behöver man inte ens ha med sig särskilt tvättmedel… :)

Det finns såna där små tvättmedelsflikar i en liten ask också. Tar knappt någon plats alls. Sea to summit.

Mvh

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
En klassiker förr. Jag visste inte att Y3 fortfarande finns. Tog med lite av mitt vanliga.
Måste erkänna att jag på senare tid använt något annat handtvättmedel som jag inte kommer ihåg vad det heter. Men Y3-principen gäller ändå.
Beträffande tvålbitar så är olivtvål rysligt bra. Har en bit kvar sedan barnen var små, 30+ år sedan. Använder det till alla xxx-Tex kläder då det inte har tensider som kan dra in skit i membranet.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Vilket tvättmedel ska man använda på en KTM för att få bort de spyfula frampartiet?
.
.
.
.
Ja, jag har tråkigt.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...