Kommer KTM överleva?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
BMW-forumet är ju stendött:död
Ber om ursäkt för närvaro här:Bugar
Man måste även vara medlem i klubben för att skriva där
vilket jag inte är!

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
BMW-forumet är ju stendött:död
Ber om ursäkt för närvaro här:Bugar
Man måste även vara medlem i klubben för att skriva där
vilket jag inte är!
Dom verkar inte vilja ha nya skribenter där (upptäckte jag när jag körde BMW). Men nu har jag ingen BMW längre, och kommer aldrig att köpa nån igen, så det kvittar mig lika. Forum som stänger ute nytt folk brukar alltid dö ut så småningom.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Allvarligt...? Har ni en catfight om vilken av världens två tyngsta äventyrslok som är lättast...? På ett sporthojsforum...?

Ungefär som att diskutera vilken av Nissan Micra och Toyota Prius som är snabbast...på ett forum för Top Fuel dragracing...

Precis! Och då har vi ännu inte kommit in på Triumph Explorer och Yamaha Super Tenere som får BMW/KTM att framstå som ultralight enduros.

Men det är ändå trevligt att det finns en och annan tråd som faktiskt handlar om motorcyklar när forumet alltmer verkar handla enbart om ”invandring”…

Mvh

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Jag gillar fortfarande min KTM 350 excf. Inget som KTM eller någon annan gör med företaget kommer ändra på det.

Bra saker med min KTM är:
* flera tillgängliga färger på plaster, delar och tillbehör
* många olika dekal-kits att välja av för att pimpa hojen
* bra skön motor som är läskigt känslig för hostattacker och nysningar
* underbart ljud med mitt nya avgassystem
* mycket stark för sin lätta vikt

Samt lyckan jag känner över att ha en väglaglig hoj med lampor, tuta osv, som även funkar perfekt i mycket varierad terräng.

Dåliga saker:
hmm... inte mycket, kanske att den är aningens ostabil på högre hastigheter på öppen väg, i synnerhet när det är blåsigt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ett lite större reportage i senaste Motorrad Magazin.

0579635658970c590062e7186efd37e0.png

70c8f7b25300cdb945274980978a473e.png

51ff9a2397f7c205423a8372135b2ce2.png

0be0cde73b4aa82c6cd7744aac4652b1.png

b0567a42349c20a318bd88625c36e202.png

843533369efb590e28c6606577bb53c4.png

Mvh

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Haha nä det var som när KTM och BMW ställde upp mot varandra i skönhetstävlingen; ingen vann!

Viktmässigt så talar verkligheten ett annat språk, dvs när man väger körklar hoj och inte uppgivna siffror från tillverkaren…

Så kanske KTM får lite hjälp med att banta sina tunga hojar i så fall… :va

c7e92e825f3596bfcfe5096bbd1d3482.png

Mvh
Kanske fel tråd men man/jag undrar vad dom där drar när dom är i sitt rätta element. På äventyr.
IMG_1374.jpeg
Här verkar det vara äventyr på asfalt.
Hur är soppaförbrukningen verkligheten vid ca 130-140 km/tim. Tänkte om man skulle räkna på räckvidd.

Jag var tvungen att zooma in för att se om han skippat väskor på kraschbågarna. Han har dom väskorna också.

En hoj drar ju mer när det är kallt om både rump- och handtagsvärmare är på. Kanske elvästen/arna också. Belysning i olika kombinationer lite extra beroende på.

Någon som har erfarenhet?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kanske fel tråd men man/jag undrar vad dom där drar när dom är i sitt rätta element. På äventyr.
View attachment 510293
Hur är soppaförbrukningen verkligheten vid ca 130-140 km/tim. Tänkte om man skulle räkna på räckvidd.

Jag var tvungen att zooma in för att se om han skippat väskor på kraschbågarna. Han har dom väskorna också.

En hoj drar ju mer när det är kallt om både rump- och handtagsvärmare är på. Kanske elvästen/arna också. Belysning i olika kombinationer lite extra beroende på.

Min KTM Super Adventure drog 0,55 l/mil till Nordkap T&R.
Normalt drar GS'n lite mindre trots mer last så strax över 0,5 gissar jag.

Vi åkte sällan 130 men första dan låg snittet en bit över 100 och då låg jag på 0,59.
Tror inte medelhastigheten var särskilt hög.
Kan titta senare om jag hittar något.

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
View attachment 510293

Han kompenserar med minst en Rotopax.

Speciellt tyskarna förvånar när dom rullar av färjorna. Har det varit en apokalyps i Tyskland som dom flyr från? Ett knippe GSar vinglar iland, lastade axelhögt med grejer, mat, dricka och utensilier för en månad.

...och sedan klagar dom att det är svårt att köra grus. :dummer

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Vi åkte sällan 130 men första dan låg snittet en bit över 100 och då låg jag på 0,59.

Helt korrekt!

0,51 Autobahn 130 km/h.

Mvh

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
View attachment 510293

Varför namnet Äventyrshojar ? Är det ett äventyr att köra 130 - 140 km/h på motorväg med dessa hojar så måste det ju bero på som jag ser det katastrofala vägegenskaper. !?
I och för sig inget konstigt med det bagaget. Varför sån mängd bagage ?
Mest bagage vinner ?
Träffade 1977 i Afrika en man som reste genom Afrika med allt bagage i en attacheväska. Själv hade jag en ryggsäck, jag är inte lika bra på packa snålt.

Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Min lite fellastade TDM höll jag 130-135 med på transportsträckorna. Minns inte exakt men 0,55-0,6 vilket jag tyckte var lite för mycket. Sydeuropa är inte bara motorväg. Men Picos de Europa-Madrid var det, i byig sidvid dessutom. Det var nästan roligare att tanka än att köra.
I Norge drar TDMen under 0,4! Kawan också. Kawan drog 0,456 t.o.r Trondheim 160. Kan ha legat nära 130 från Gävle.
Mera ot, 1982, Autobahn tre gasglada på hoj. Efter Schwedenstrasse och backarna runt Kassel så gasade vi mer och mer. Låg på femman mellan tankningarna hela tiden mellan 170-190. Efter några tankstopp snackade vi om vilka långtradare och husvagnar vi kört om två och tre gånger.
Tankstopp sänker snittfart och min Kawa drog 0,71-0,73. Tankrymd 17 liter. Soppatorsk på Autobahn var strängeligen förbjudet redan då. Vi gasade och tankade och hade kul. Autobahn var ett delmål.

IMG_3545.jpeg
Andra trippen i modern tid med lägre och lättare packning än förra gången. Senast ännu lättare.
Från polisbilen hörs Umf, umf, umf-dunk.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför namnet Äventyrshojar ? Är det ett äventyr att köra 130 - 140 km/h på motorväg med dessa hojar så måste det ju bero på som jag ser det katastrofala vägegenskaper. !?
Mest bagage vinner ?
Träffade 1977 i Afrika en man som reste genom Afrika med allt bagage i en attacheväska. Själv hade jag en ryggsäck, jag är inte lika bra på packa snålt.
För att touring redan var upptaget, och marknadsföring måste ju göra något för pengarna. :hihi
Men sedan tycker jag väl att om det blir mil körda och ägaren är nöjd så spelar det ingen roll om det är på en pansargris eller en skrevraket.
Folket som drar på långtur ner till södra Italien och tar autobahn ner för att de redan kört småvägarna i Tyskland inte är mindre hojfolk än oss muppar som packar ryggan och snittar 180 ner till Nürburgring för att köra samma väg om och om igen i några dagar. :hihi

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Helt korrekt!

0,51 Autobahn 130 km/h.

Mvh
Titta bara.
Riktiga hojar drar Minst en liter milen.
Och Minst två bakdäck på sträckan Nordkap T&R.
(Framhjulet använder man ändå bara när man parkerar)

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Mest bagage vinner ?
Det är en marknadsföringsgrej. Reklam kan vara informationkampanj eller för att lura på folk skit dom inte behöver alt sånt som dom inte visste att dom behöver. En del blir lite pålurade och är nöjda. Vissa hävdar att de inte påverkas av reklam. Jag är en av dom. En annan diskussion.
Det är ’klarlagt’ att äventyrshojar har en skön upprätt körställning. Hojåkare blir äldre. Äldre människor får problem med nacke, axlar, handleder, rygg, knän och något mer säkert. Prostata och urinblåsa. Täta stopp. Lugn, elhojar kommer för er också.
Nu föredrar många äldre hotell före fricamping. Jag vet inte vad som finns i dessa jättepackningar. Jag har kollat en massa på tuben vad folk packar. De har inte så där enorm packning. Är det en AI-bild?
Till mitt försvar, kläder för 7-10 dagar. Jag visste inte hur tillgången på tvättmaskiner var. Inne i städer, på hotell, på större campingplatser? Det finns på de flesta campingar. Att tvätta var 5e dag räcker gott. De har oftast torktumlare också.

Min rant om äventyrshojar är väl över. För stunden. Jag provocerar väl för dåligt.
En bekväm hoj med fjädringsväg (det gillar jag) och packmöjligheter. Assymetriska packväskor och högt liggande ljuddämpare är för att locka som som vill se ut som äventyrare. De kör ändå inte svårare sektioner än där jag skulle kunna köra flakmoppe.
Att folk åker omkring hemma med sina tre aluminiumväskor är ju lite fånigt. De håller sig i köerna till och från jobbet. Har haft sådana kollegor. ”Jag var till Öland. Frun tog bilen med ungarna.”

Äventyr? Jag skrev den godkända förklaringen häromveckan. Ingen dom printade ut den?
Jenny Rissved, vår OS-medaljör på MTB hade ett program på tv tillsammans med en kvinna som är äventyrscyklist. Cyklar jorden runt hela tiden. Såg ni det så minns ni säkert hennes efternamn. I programmet cyklade de runt halva Mälaren bara

Äventyr är att utmana sig själv att kliva utanför sin comfort zone. Att lösa uppgifter vartefter de kommer. Att våga. Kanske möta andra människor och andra kulturer. Lite osäker på den sociala biten om det ingår i utmaningen. Det sociala är en bonus när man reser. Även för mig. Ingen har någonsin hör mig yttra ”spännande möten med andra människor”, något som jag hört och sett till leda.
Däremot är det kul att prata med folk, jag tourar alltid ensam.

Så man behöver inte en äventyrshoj för att uppleva äventyr. Vill du se ut som en äventyrare så är det rätt. Andra på sin R1a tänker gubbe. Kroppen som säger ifrån?

Jag sa att det inte var ett äventyr att åka själv till Gibraltar och sedan Rom. Det kanske man kan säga att det var. Jag använder inte ordet av principiella skäl.

Marc Travels är i Kina nu med sin eldrivna landsvägshoj. Det skulle jag lätt kalla äventyr. Han besöker länder långt utanför min comfort zone.

Kategorierna för olika hojar är flytande. Caferäser, älta, vad är en sporthoj. Inga tydliga svar. En KLR 650 är nu en Adventure bike. Inte offroad alltså. DR650, sista versionen vad är den? Bara offroad trots användningsområdet?
Ska vi ändra i historieböckerna, tyskarna på sina XT500 som de drog till Nordkap med, Afrika, Indien? Äventyr på offroadhoj resp äventyr på KLR650 Adventure.
Nya generationer kräver nya ord, begrepp och kategoriseringar. Boooooomer!

Netikett är att formulera sig kort.

Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
För att touring redan var upptaget, och marknadsföring måste ju göra något för pengarna. :hihi
Men sedan tycker jag väl att om det blir mil körda och ägaren är nöjd så söker det ingen roll om det är på en pansargris eller en skrevraket.
Folket som drar på långtur ner till södra Italien och tar autobahn ner för att de redan kört småvägarna i Tyskland inte är mindre hojfolk än oss muppar som packar ryggan och snittar 180 ner till Nürburgring för att köra samma väg om och om igen i några dagar. :hihi
Sporttouring var ju något som Bike höll på med. Det svalde alla direkt såklart. Coolt dessutom. Minns deras resor till Rom mfl. Bara hotell. I like.
Såg fö en Honda Blackbird som gått 75.000 mil. Fejsbook.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Mest bagage vinner ?
Var det denna early adopter? Hålla på och växla när man ska på långresa?
Pass och dollar. Resten finns att köpa.
Om det regnar blir man blöt.

IMG_1180.jpeg

Nyheter
Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...