Kommer KTM överleva?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Från catfight om vikten på kolosser till tvättråd?
Det här måste vara Alatalos favorit-tråd. 😅

Ja, den här tråden innehåller minst sagt allt som inte har med sporthojar att göra. Så jag kan med gott samvete lägga till mitt eget resetips som fungerar alldeles utmärkt framförallt på tjänsteresor - ta fram en våg och spendera ett packningstillfälle med att väga allt som ska med…

Jag har gjort detta och vet därför att ett par kallingar väger 42 gram, att en t-shirt väger 80 gram, att vår gamla raceskjorta väger nästan 200 gram och att vissa tegelstenar till datorladdare nuddar ett kilo.

Använd sedan denna information för att sålla, eller för att räkna ut hur många kallingar, tischor, tandborstar och deo som får följa med utifrån en given maxvikt. En absolut förutsättning för att bli han som (nästan) har rest världen runt utan att (nästan) behövt checka in en enda resväska. Bör fungera minst lika bra för den som vill hålla vikten på sin adventure-koloss till ett minimum, eller kanske bara lasta så att tyngdpunkten hamnar vettigt…?
 
Last edited:

notrightrider

Happiness in the homeland.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, den här tråden innehåller minst sagt allt som inte har med sporthojar att göra. Så jag kan med gott samvete lägga till mitt eget resetips som fungerar alldeles utmärkt framförallt på tjänsteresor - ta fram en våg och spendera ett packningstillfälle med att väga allt som ska med…

Jag har gjort detta och vet därför att ett par kallingar väger 42 gram, att en t-shirt väger 80 gram, att vår gamla raceskjorta väger nästan 200 gram och att vissa tegelstenar till datorladdare nuddar ett kilo..,

Använd sedan denna information för att sålla, eller för att räkna ut hur många kallingar, tischor, tandborstar och deo som får följa med utifrån en given maxvikt. En absolut förutsättning för att bli han som (nästan) har rest världen runt utan att (nästan) behövt checka in en enda resväska. Bör fungera minst lika bra för den som vill hålla vikten på sin adventure-koloss till ett minimum, eller kanske bara lasta så att tyngdpunkten hamnar vettigt…?


Ett annat är att ta sig tid och verkligen analysera vad man har med sig hem igen efter avslutad resa. Alltså vad man har haft nytta av och vad som kommer med hem oanvänt.

Smutstvätt? Så onödigt. Under året kan man sortera undan kallingar som tappat stinget, strumpor som börjar bli tunnslitna och t-shirts som fått trista fläckar eller annat. Samla i en plastback märkt "nästa resa" och släng längs vägen.
"Total loss"-konceptet omvandlat till sådant du inte vill ha på dig längre.

Det är en speciell känsla att köra lätt packad...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
"Total loss"-konceptet omvandlat till sådant du inte vill ha på dig längre.

Utan tvekan, och talar man tjänsteresor med flyg så är det faktiskt ganska lätt att räkna på vad som blir billigast och effektivast. Att släpa med sig tjugo kilo kläder är varken billigt eller effektivt med dagens flygbiljetter, saftiga tillägg för incheckade väskor och långa köer vid bagageband. Samtidigt går hotelltvätt fetbort. De flesta brukar vilja ha runt en femtiolapp för att blöta ner ett par kallingar och minst en hundring för en skjorta som ska strykas...

Samtidigt finns det - hör och häpna - butiker även utanför landets gränser som säljer underkläder, tandkräm och deo. Kommer man bara åt dessa så är den billigaste och absolut mest effektiva lösningen ofta att resa lätt och sedan utrusta sig med nya saker på plats...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, den här tråden innehåller minst sagt allt som inte har med sporthojar att göra. Så jag kan med gott samvete lägga till mitt eget resetips som fungerar alldeles utmärkt framförallt på tjänsteresor - ta fram en våg och spendera ett packningstillfälle med att väga allt som ska med…

Jag har gjort detta och vet därför att ett par kallingar väger 42 gram, att en t-shirt väger 80 gram, att vår gamla raceskjorta väger nästan 200 gram och att vissa tegelstenar till datorladdare nuddar ett kilo.

Använd sedan denna information för att sålla, eller för att räkna ut hur många kallingar, tischor, tandborstar och deo som får följa med utifrån en given maxvikt. En absolut förutsättning för att bli han som (nästan) har rest världen runt utan att (nästan) behövt checka in en enda resväska. Bör fungera minst lika bra för den som vill hålla vikten på sin adventure-koloss till ett minimum, eller kanske bara lasta så att tyngdpunkten hamnar vettigt…?
Normalt sett brukar jag uppleva att det är volymen, snarare än vikten, som är "av vikt".
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag vet inte om bilden med hela Lone Rider-kitet var fejk eller bara gjord i reklamsyfte för att delas och spridas.
Deras jättetält ovanpå topboxen, alla väskor och kille i jeans och gympadojor. Stället nerbackat? Var är det extra bakdäcket, vanliga reservdelar för kommande servicar?

IMG_1374.jpeg
Bara en kamera? Drönare och laddare nerpackat?

Jag fick några bilder från Filippinerna igår.
Vet inget mer, varför, vart ska dom, var har dom varit, hur länge?


IMG_1380.jpeg

IMG_1379.jpeg

IMG_1377.jpeg

Packutrymme behövs. Även tomt utrymme till mat och öl mm, Kläder/ställ för kyla, värme och regn. Olika handskar. Av och på.
Mer eller mindre utrustning beroende på hotell, stuga, fricamping eller campingplats.
Matlagning, vatten, vattenfilter, stol, bord, kök, bränsle.
Större och tyngre tre- eller två- eller enmanstält. Tarp eller hängmatta.
Punkalagningssats ska med, pump eller patroner, verktyg, lampor.
Ryggsäck är smidigt när man ska handla.

Drönarfilmer har vi ju sett. All utrustning tar plats, väger och ska laddas. En laptop för redigering är inte nödvändig.

Jacka till kvällen, skor, tofflor, sandaler för att lalla runt eller promenad.

En testrepa till Norge. Vägde packningen för balans och för skojs skull. Inkl väskor, exkl pakethållare.
34 kilo. Kanske mycket. Inte viktminimerat.
Ingen passagerare. De kan väga över 70 kilo fullt påklädda vet jag.
Tankväskan var för stor. Komprimer- och expanderbar.

Hotell är skönt om det regnar. Att stå i receptionen och fråga om rum medan vattnet rinner ner på golvet. Ut i regnet och hämta packning. Gå två gånger. Till hissen. Två gånger från hiss till rummet. Ner och parkera hojen. På med kapellet. Lås.
På campingen tar du av det du behöver. I lugn och ro. Hämta mer vartefter.

IMG_0439.jpeg
Inkl 5 liter 98 oktan, kedjespray och 1 liter olja

IMG_2564.jpeg
Parkerat i München, hotellet låg på andra sidan av kvarteret. Parkeringsförbud utanför hotellet.

Lite av detta är applicerbart på en ny KTM. Vilka reservdelar som ska packas ner vet jag inte.
 

notrightrider

Happiness in the homeland.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag vet inte om bilden med hela Lone Rider-kitet var fejk eller bara gjord i reklamsyfte för att delas och spridas.
Deras jättetält ovanpå topboxen, alla väskor och kille i jeans och gympadojor. Stället nerbackat? Var är det extra bakdäcket, vanliga reservdelar för kommande servicar?

View attachment 510330
Bara en kamera? Drönare och laddare nerpackat?

Jag fick några bilder från Filippinerna igår.
Vet inget mer, varför, vart ska dom, var har dom varit, hur länge?


View attachment 510331

View attachment 510332

View attachment 510333

Packutrymme behövs. Även tomt utrymme till mat och öl mm, Kläder/ställ för kyla, värme och regn. Olika handskar. Av och på.
Mer eller mindre utrustning beroende på hotell, stuga, fricamping eller campingplats.
Matlagning, vatten, vattenfilter, stol, bord, kök, bränsle.
Större och tyngre tre- eller två- eller enmanstält. Tarp eller hängmatta.
Punkalagningssats ska med, pump eller patroner, verktyg, lampor.
Ryggsäck är smidigt när man ska handla.

Drönarfilmer har vi ju sett. All utrustning tar plats, väger och ska laddas. En laptop för redigering är inte nödvändig.

Jacka till kvällen, skor, tofflor, sandaler för att lalla runt eller promenad.

En testrepa till Norge. Vägde packningen för balans och för skojs skull. Inkl väskor, exkl pakethållare.
34 kilo. Kanske mycket. Inte viktminimerat.
Ingen passagerare. De kan väga över 70 kilo fullt påklädda vet jag.
Tankväskan var för stor. Komprimer- och expanderbar.

Hotell är skönt om det regnar. Att stå i receptionen och fråga om rum medan vattnet rinner ner på golvet. Ut i regnet och hämta packning. Gå två gånger. Till hissen. Två gånger från hiss till rummet. Ner och parkera hojen. På med kapellet. Lås.
På campingen tar du av det du behöver. I lugn och ro. Hämta mer vartefter.

View attachment 510335
Inkl 5 liter 98 oktan, kedjespray och 1 liter olja

View attachment 510336
Parkerat i München, hotellet låg på andra sidan av kvarteret. Parkeringsförbud utanför hotellet.

Lite av detta är applicerbart på en ny KTM. Vilka reservdelar som ska packas ner vet jag inte.


Han har varit ute länge på resa!
Varken hunnit köpa nya 1300 eller ens 1250in...



Det är märkligt. I apparnas tidevarv så frågar man sig om det verkligen är rimligt att trycka en tegelsten som Touratechkatalogen varje år.

Somliga menar att det är bättre känsla i att kunna bläddra rent fysiskt.

Andra verkar vilja ha hela sortimentet irl...



Japp.
Tråden om KTMs fortlevnad.
Chippa gärna in om ni har något nytt att komma med.
Annars får man se det nuvarande pladdret som lite pausunderhållning.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Han har varit ute länge på resa!
Varken hunnit köpa nya 1300 eller ens 1250in...



Det är märkligt. I apparnas tidevarv så frågar man sig om det verkligen är rimligt att trycka en tegelsten som Touratechkatalogen varje år.

Somliga menar att det är bättre känsla i att kunna bläddra rent fysiskt.

Andra verkar vilja ha hela sortimentet irl...



Japp.
Tråden om KTMs fortlevnad.
Chippa gärna in om ni har något nytt att komma med.
Annars får man se det nuvarande pladdret som lite pausunderhållning.
Tidningar är sist med det nya. Snabbare på nätet. Nya nyheter, hojannonser och tävlingsresultat.
Kataloger har inget sökfält. Ett register möjligen. Nya produkter kom inte med. På nätet är det bara att lägga till, ändra och komplettera.
Vissa fysiska butiker har ett lagersaldo. Är det slut i den ena butiken så kollar man i någon av de andra. Inköpslistan uppdateras när man byter butik i appen.
Handelsboden frågar om man verkligen vill ha den fysiska katalogen i fortsättningen. Ingen tegelsten iofs.

Moderatorerna kör väldigt sällan med trådsplit. Å andra sidan har ot uppskattats här så länge jag kan minnas.
I you can’t beat them, join them.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Normalt sett brukar jag uppleva att det är volymen, snarare än vikten, som är "av vikt".

Man kan ju enkelt slå fast att ALL packning du ens kan komma på att släpa med dig är lättare än en passagerare på hojen. Och en passagerare brukar ju funka ganska Ok på de flesta hojar. Så vikten är egentligen aldrig ett problem på DET viset.

Med det sagt så är det som andra säger mindre och mindre som följer med på varje tur. I alla fall ut - hem har man därför plats för tex några flarror vin, en 5L dunk med olivolja osv osv.

Underkläder - hallå, två par kallingar, två par tunna ylleT-shirts, två tunna merinounderställ, två par tunna yllesockor. Thats it. Handtvätta emellanåt, torka på hojen. Shorts, långbrallor, sandaler/gympadojor, kortärmad skjorta, långärmad dito, keps, solbrillor. Necessär. Ryms i en liten väska. Det räcker absolut för en månadslång tur.


Mvh
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
IMG_3605.jpeg
Hängt tvätt i Frankrike. Inte torrt på morgonen.
IMG_3626.jpeg
På kvällen slogs tältet upp i duggregn. Enda gången i regn. När det slutade hängdes den fuktiga tvätten upp igen.
På morgonen duggade det. Packade ner tältet i duggregn. Enda gången i regn. Tvätten likaså.
Den kvällen slogs tältet upp i Tyskland. Otroligt varmt och kvavt. Vädrade den fuktiga tishan och drog på mig den efter en kall dusch. Asskönt. Ett par kalla öl från en lokal butik på det. Jag vinner jämnt. 😁😁😁

Chilenare i Stockholm.
IMG_3471.jpeg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
67796aca5d9f93b42b481e0289b9d45c.jpg


De här grabbarna (hemska livsfarliga muslimer) hade kört från förenade Arabemiraten ända till Geiranger, detta är den 6 juni.

Har ni kört själva hela vägen? Jajamen, vi startade i april! De skulle till Nordkap, tokstollarna.

Packning ungefär lika mycket som de flesta andra.


Mvh
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ja, såklart. Hur gör du för att få ner frun i tre lådor? :va
Räcker med två lådor (hon e smal och fin) och om jag har tre lådor så får det ju plats med bira också, fast iom att jag bara kör sporthoj så har jag inga lådor eller packning. :tummenupp
(Btw, jag frågade på Lövsta ÅVC om var jag skulle dumpa henne och de svarade att de inte tog emot riskavfall)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Surahammar mars 2017.
Till vänster utanför bild har kommunen ställt upp sina återvinningskärl.
En bilist dumpade en kvinna där. Det var långt efter att jag lämnat stan. (1 aug.)

IMG_0761.jpeg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tänker att i denna tråden kan man diskutera KTMs uppgång och fall och så kan man posta reseberättelser och foton på fleshlights i någon av de många andra trådarna som finns för det.

Jag inser såklart vilken radikal tanke detta är.
Hallå, det här är sporthoj! :7peta

Vill du diskutera KTM får du starta en tråd som heter "Posta resebilder och tvättmedel".
(lovar att detta är sista OT i denna tråd från mig.)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tänker att i denna tråden kan man diskutera KTMs uppgång och fall och så kan man posta reseberättelser och foton på fleshlights i någon av de många andra trådarna som finns för det.

Jag inser såklart vilken radikal tanke detta är.
Jag, som startade tråden, tycker också att man kan hålla det någorlunda relaterat till ämnet.
Innan jag beställer en ny Super Adventure vill jag ju veta om de kommer tillverka den...
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top