Hur är det med BMW är det helt skilda bolag med bara namnet gemensamt mellan mc och bil? Samma ägare?
Det kan man ju hoppas att de håller sig lite förbannat långt ifrån att göra.Hörde häromdagen att det ryktades (trust me bro, jag vet) att BMW var intresserade av att köpa KTM men jag har trots internettrålning inte lyckats hitta ens ett fragment av detta. Så det var nog inte ens ett rykte när allt kommer omkring.
Men OM det visar sig vara så, kom ihåg var ni hörde det först!
Mvh
Baader Meinhof väl?Hm det är olika bolag men det är väl samma ägare?
BMW Motorrad har ju alltid byggt motorcyklarna i Berlin, bilarna däremot i München.
Mvh
Blatte Motor Wagen blev det några årtionden efter 80'taletBaader Meinhof väl?
Baader Meinhof Wagen
korrektHm det är olika bolag men det är väl samma ägare?
BMW Motorrad har ju alltid byggt motorcyklarna i Berlin, bilarna däremot i München.
Mvh
Huvva!
Ser inte fram emot en super adventure som tjockat på sig 50kg och målats i trettinitton nyanser av svart så man slipper se hur den egentligen ser ut.![]()
Haha nä det var som när KTM och BMW ställde upp mot varandra i skönhetstävlingen; ingen vann!
Viktmässigt så talar verkligheten ett annat språk, dvs när man väger körklar hoj och inte uppgivna siffror från tillverkaren…
Så kanske KTM får lite hjälp med att banta sina tunga hojar i så fall…
![]()
Mvh
Inte så svårt att byta till en mindre bränsletank.
Helt sant, det är sådant som de gjort för att kunna säga att den är lättare än föregångaren. Inget centralstöd. Bakre handtag i plast. Osv.
Men en annan kul grej då:
Du som är ingenjör kan förstås utläsa mer ur tabellerna. Skillnaden i vikt är ett kilo till BMW-s fördel. KTM har större tank och därigenom 30 km längre räckvidd.
30km*0,47 l/mil innebär att BMW behöver bära med sig 1,41 liter extra bensin för att få samma räckvidd som KTM. Bensin väger 0,75 kilo per liter så den extra vikten blir 1,05 kilo och så en liters plastflaska som väger 50 gram så det blir 1,1 kilo precis.
Med bränsle för samma räckvidd väger alltså KTM 100gram mindre. Ordningen är återställd!
En annan fördel med KTM är att ju längre man kör desto större blir viktskillnaden till dess fördel eftersom den drar mer bensin.
Mvh
Kan baraHelt sant, det är sådant som de gjort för att kunna säga att den är lättare än föregångaren. Inget centralstöd. Bakre handtag i plast. Osv.
......
En annan fördel med KTM är att ju längre man kör desto större blir viktskillnaden till dess fördel eftersom den drar mer bensin.
Mvh
Tror torrvikt på min -15 var 229 och motsvarande gsa ca 20(?)kg till.
Båda 30l i tanken.
125(?) kusar I bumsen och 160 i min.
Märktes vikt och hästar i "verkligheten"? Hell yeah!
Valet var oerhört enkelt!![]()
19L i GS är åt helvete för litet
Min gamla S hade 24L.
Har GS någonsin haft 30L? eller är det GSA som menas?
Det gjorde fan min dagAllvarligt...? Har ni en catfight om vilken av världens två tyngsta äventyrslok som är lättast...? På ett sporthojsforum...?
Ungefär som att diskutera vilken av Nissan Micra och Toyota Prius som är snabbast...på ett forum för Top Fuel dragracing...
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |