Kommer KTM överleva?

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
En av dom schnyggare presentationer av vad som måste vara en "Chapter 11" - dvs man får lite tid på att få ordning på finanserna, vid att ingå olika avtal med kreditorer och sannolikt ny likviditet som säkerställer fortsatt drift i ett nytt läge.
Flera har var varit i samma sits, en känd lokal aktör är tex Northvolt..

Hoppas det går bra för kompisarna från Österrike - dom gör ruskigt roliga motorcyklar..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja kollade här
Och hittade
4 KTM i MotoGP av totalt 22, Inte värre än när Suzuki försvann, 18 kvar
2 KTM i Moto2 av totalt 30, märks inte om de försvinner
16 KTM av totalt 24 (26) i Moto3, blir 8 (10) hojar kvar om KTM inte kan leverera motorer. :rodnar
(2 st TBA (to be annonced?)
Eller kan Honda då snabbt få fram fler Moto3 motorer ? :)

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag kan inget om företagsekonomi men jag antar att de MC-intresserade gamarna cirklar runt KTM nu och att de kommer få en deal där deras arslen tänjs maximalt men troligen finnas kvar. Å andra sidan skulle jag kunna hålla kurser i hur man blir rik på börsen, det är bara kolla hur jag gör och sedan göra något helt annat.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En av dom schnyggare presentationer av vad som måste vara en "Chapter 11" - dvs man får lite tid på att få ordning på finanserna, vid att ingå olika avtal med kreditorer och sannolikt ny likviditet som säkerställer fortsatt drift i ett nytt läge.
Flera har var varit i samma sits, en känd lokal aktör är tex Northvolt..

Hoppas det går bra för kompisarna från Österrike - dom gör ruskigt roliga motorcyklar..
Problemet är med andra ord bristen på folk som köper en KTM för få sig ett gott skratt.

Last edited:

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Skulle nog skrivit i mitt tidigare inlägg att jag tror felet är att tekniker har blivit utbytta mot ekonomer
Det brukar vara ett bra recept på att saker å ting ballar ur

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Skjutsat nån på en KTM vilkens Honda eller Yamaha gått sönder, nu var du rolig 😅
Har hänt. Jag skjutsade på min 640 -05 en kamrat vars vfr 750 -97 hade slutat ladda batteriet.

Den obekvämaste resan hittills från Järna till Salem. 2 vuxna och litet lätt gravitationsöverkompenserade män på huliganmoped är icke att rekommendera.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Optimisten i mig säger köpläge!

Den verkar gå att handla via Nordnet, men hos Avanza hittar jag inte den.
Har inte kollat ifall man kan blanka den men jag ska testa under dagen ifall man kan lägga säljorder på den.

Sen är jag inte så säker på att du har rätt, jag ser inte så mycket ljusning i närtid just i sak även om ktm nu faktiskt verkar börja ta ansvar för kamaxelproblemen på 790/890.

Det är ett dyrt och tidsödande arbete att återställa ett förlorat kundförtroende retroaktivt när man väl skrämt bort sina kunder.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
"Problem" är väl att ta i. Dåliga tider har väl alla företag periodvis. Vad jag förstår är KTM en tillverkare av motorcyklar, då gör dom bäst i att hålla sig till det annars kan dom lika gärna sälja av allt till kineserna och bli ett holdingbolag, som man brukar göra när man har slut på ideer eller har så mycket pengar att man tröttnat på att utveckla produkter.

Ett riktigt problem skulle jag i så fall säga är när man inte fattar att man blivit för stora och tror att det går lika bra att driva klumpedunset som man gjorde tidigare när man bara hade en fabrik. Att dom har skulder är heller inte konstigare än att dom lånat för mycket pengar. Är det svår matte eller? Är man rädd om sitt företag så får man lära sig hushålla, det fattar en femåring.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Skulle nog skrivit i mitt tidigare inlägg att jag tror felet är att tekniker har blivit utbytta mot ekonomer
Det brukar vara ett bra recept på att saker å ting ballar ur

Om man lever i verkligheten så är väl KTM’s problem snarare det motsatta…? En redan från början orealistisk affärside som ändå skall tvingas igenom med hjälp av entusiastiska ingenjörer. Fullt fokus på ny och oprövad teknik istället för fokus på långsiktighet och ingen som helst vilja att lära sig av eller att ens stå för sina egna misstag. Kombinera sedan detta med lika delar storhetsvansinne och tveksamt modellprogram så har du en autobahn mot Chapter 11…

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Om man lever i verkligheten så är väl KTM’s problem snarare det motsatta…? En redan från början orealistisk affärside som ändå skall tvingas igenom med hjälp av entusiastiska ingenjörer. Fullt fokus på ny och oprövad teknik istället för fokus på långsiktighet och ingen som helst vilja att lära sig av eller att ens stå för sina egna misstag. Kombinera sedan detta med lika delar storhetsvansinne och tveksamt modellprogram så har du en autobahn mot Chapter 11…
Jag grundar min uppfattning på det jag skrev i mitt första inlägg
Kan lägga till att när dom lade ner husaberg slutade dom i princip direkt att hålla med div modellspecefika reservdelar
Samt bemötande mot kunder och handlare vad det gäller garantier och dylikt
Typiskt räkne nissar

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende