Uppdatering.
Hojen har varit hos verkstan, korgen är bytt, lamellerna är bytta och jag ville även få växelstjärnan bytt i samband med detta, så det har också gjorts.
Felet på korgen är ett glapp mellan kuggkransen som går runt korgen och själva korgen själv. Detta har gjort att det slagit i korgen och bultarna mellan tryckplatta och korg blivit skeva. Det har även gjort skada på tryckplattan.
Jag fick inte se lamellerna men verkstan sa att lamellerna var brända.
Här är drevet med glapp mot korgen inringat.
Priset för allt detta landade på 10500kr,
begagnad korg, 4800kr, 800mil
lameller 1200kr, ska vara barnetts men står inte på kvittot.
clutch cover-packning 210kr
växelstjärna 1690kr
arbete 2685kr
Det känns skäligt, tror jag.
När jag kör nu upplever jag mindre vibrationer i högerfoten än tidigare och slacket har definitivt blivit bättre, det är också lättare att få i neutralen nu. Även om det är något svårt kan jag få i neutralen från ettan, något som var närmast omöjligt tidigare. Jag tror även att det är mindre skrammel/slammer när man står på tomgång.
Men nu till det sura, problemet är fortfarande inte helt löst. Efter att ha varmkört och bränt runt lite så ökar fortfarande slacket mer än vad jag tycker det borde göra. Verkstan hade råkat ha sönder fjädern som hjälper till att dra tillbaka kopplingen, men både jag och verkstan är tveksamma till om det faktiskt är hela problemet.
Prövade att ställa in slacket rätt när den är kall, varmkörd blir det alldeles för mycket. Sen när den kallnat är det inget slack alls.
Har lämnat in hojen igen, så får de fixa en ny fjäder och så får vi se om det kan vara något annat.
En bild på fjädern som är sönder. (inte bild från min hoj, men identiskt).
Nej, vajern är inte bytt än. Påpekade det i samband med att jag lämnade in både denna gången och första, men det trodde inte verkstan.