Kostnad att ta hojkort ?

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Så det ska bli knepigare nästa år?!!

På vilket sätt då? :va

Hade tänkt ta teorin o övningsköra nu i höst o övningsköra lite mer o sen ta uppkörningen
 

AddE <TM>

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Stocktown
Hoj
f.d. apriliaägare, Bytte den mot ett mellankort
Tog mitt Lätt mc-kort för ca 5-7000

Efter ett par hundra mils körning och erfaranheter så tog jag i förrgår Mellankortet, som gick på 2st körlektioner á 1200:- plus afgift för uppkörning. b :tummenupp :tummenupp
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Allt beror hur man kör, samt hur trafikskolan är inställd till just dig, det finns ex trafikskolor som SUGER ur pengar bokstavligen ur en, sen finns det andra som tar hänsyn till individen.

Mitt kort gick på ca 7400 kronor, men det man MÅSTE ha är

Körkortstillstånd= 180 kr
uppkörning= 840 kr
teoriprov(om du inte redan har) 180 kr
körkortstillverkning=120 kr
Hyra av mc vid uppkörning(om du inte har) ca 500 kr

Vet en som tog kortet i början av Juni som privatist o klarade sig första gången, han hade hoj hans körkortskostnad blev ynka 1320 kronor FATTA DET!!! :tummenupp
 

oakhammer

Carpe Diem
Gick med
12 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Fireblade
Lämpa ca 1200:-

8st dubbel lektioner 8X1200:- 9600:-

två uppkörningar ca 1600:-

två hyra hoj 1400:-

ställ hjälm...m.m 15000:-

hoj 37000:-

soppa 250mil = 2000:-

Fortkörning 1:a dagen = 1600:-

ca 70.000:- från 11/5 tills 29/7

Och jag lovar dig att det är den bästa investering jag gjort..... :)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
84superbee skrev:
Så det ska bli knepigare nästa år?!!

På vilket sätt då? :va

Hade tänkt ta teorin o övningsköra nu i höst o övningsköra lite mer o sen ta uppkörningen

Snarare lättare...det som blir eller är på tal om är att ta bort garagevändningen och ersätta den med en "bana" där man skall krypköra på tid( får väl inte gå för fort där!)
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
kle1991 skrev:
Snarare lättare...det som blir eller är på tal om är att ta bort garagevändningen och ersätta den med en "bana" där man skall krypköra på tid( får väl inte gå för fort där!)


jasså jasså låter bra :)

Men dom jävlarna lär väl hitta på nåt nytt som gör det svårt för en :kocko
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
8500... men jag missade en uppkörning opch en teori.. så det borde väl gå att ta det på 5000 om man kör mycket själv.. jag tog 5 lektioner med körskola a 950
 

uzibabe

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Ort
kungsgården
Hoj
Yamaha yzf thundercat -97
Be skrev:
Har letat runt här på forumet men kan inte hitta någon liknande tråd.
Det är så att jag funderar på att ta MC-kort, tänkte höra vad man kan tänkas få betala för ett sådant kalas ?, vad har ni betalat för ert kort ?
Om man gämför med att ta körkort för bil, hur ligger kostnaderna för lektioner mm ? Givetvis beror ju kostnaden mycket på hur mycket MC man kört ! Har
B-körkort, hur skilljer sig teorin ?

Jag bokade 8 körlektioner och hade kört ca 100 mil privat med handledare innan. Körlektionerna på min skola kostade 800 kr för 70 min och trots att jag inte kört så mkt hoj innan så räckte det med de inbokade lektionerna.

Teorin betalade jag 1050 för då de hade specialpris på min skola om man redan hade B körkort.

Lycka till med kortet :yoparty

/Sussi
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Harmon Rabb skrev:
Håller med. Man kunde haft en bandag med liknande upplägg som SMC använder sig av inkluderat i utbildningen. Det hade nog gjort att det lossnat lite för många nybörjare att köra utan broms genom kurvorna på en bankörning sakta för att sedan öka tempot något. Frågan är hur många som är beredd att betala för det. Det hade nog ökat utbildningskostnaderna en del.
Visst ökar det kostnaden en del, men jag har inte hört så många klagomål över den obligatoriska
halkkörningen som krävs för B-behörighet, detta kunde ha ungefär samma stuk.
Jag har stött på flera hojåkare, som tagit kortet via körskola, som ser ut som fågelholkar om man
nämner motstyrning, det är inget bra betyg för körskolorna. :rolleyes:

Om man på egen hand ska komma på att det finns något som kallas motstyrning, och vad det
går ut på, är det inte så konstigt att många hojar "oförklarligt" hamnar ute i bushen.

/A
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Rundningsmärke skrev:
Visst ökar det kostnaden en del

/A

Jag föreslog faktiskt för min trafikskolelärare när jag stötte på honom på stan för en tid sedan efter att jag varit ute och kört på en av SMCs kurser på Knutstorp i våras att man borde haft liknande moment i utbildningen. Talade om för denne att jag fick ut mer på en dag på banan än hela föregående säsong på gata. Han pekade dock på att just kostnaderna hade blivit för höga om man inkluderat ett sådant moment i utbildningen och att alla inte var lika mycket entusiast som jag själv och hade därmed inte varit beredd att ta den ökade kostnaden.

En dag på Knutstorp med SMC kostar 950 kr och då ingår ingen MC. Man får ta med sin egen. Det innebär att man får ge sig ut med körskolornas MC på banan. Skydds utrustningen körskolan tillhandahåller lämnar en del att önska. Undra hur mycket i realiteten utbildingen hade ökat i pris? Det vore rätt intressant att veta. Själv hade jag nog varit beredd att betala ett par tusenlappar mer för utbildningen med ett sådant moment inkluderat.
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Tycker man tänker fel om man ska komma undan så billigt som möjligt. Ens personliga säkerhet är rimligtvis värd några tusenlappar. Vill inte ens tänka på hur kass jag varit om jag inte kört bana i trafikskolan tills jag började få viss rutin. Mitt kort gick på ca 10k med intensivkurs för 8,5k. Hade kortet i hand inom en månad efter kursstart.

Jag tog mitt kort på Västerås Bil&MC-skola som anordnar intensivkurser under sommarhalvåret. Man kör INTENSIVT under fem dagar varav det mesta på bana och med "egen" hoj. Det är upp till en själv om man vill nöta eller fika. Jag körde så mycket bana att mina händer inte fungerade normalt på flera veckor. Kunde inte öppna en pet-flaska efter allt kopplingsslirande. Fick också en hel del ute i trafiken, de kör tills man har en god chans att klara sig. Förra året var statistiken Sveriges bästa, 6% kugg :yoparty

Teorin ska vara klar sen förut och uppkörningen bokas innan man börjar (för att komma så tätt inpå kör-veckan som möjligt). Teorin är ju lika lätt som för bil, kostade inte mig en spänn (Bonniers trafik-CD).
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Driving Standard Agency uttalar sig i senaste Engelska Bike (aug) att man under 2008 kommer att ha en standardiserad uppkörning i EU. "The requirements for additional high-speed manoevers means training centers must have large areas of private land for new tests. Man har på förslag att bygga fler "multi purpose centers" i England av DSA.

Det återstår att se vad det innebär för oss i Sverige. Vi är ju en del av EU trots allt.
 

frasseman

Hit PayDirt with K-Dirt!
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
Snart...
Kan meddela att garagevändningen kommer att ersättas av ett svårare manöverprov som täcker kryp och balans. Fixar man inte "garagen" så lär man inte fixa det nya provet heller. Bara å öva...
 

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Ingen än......
Vad tror ni, är det för sent att ta kortet i år om man inte hunnit börja än.... ?
har ju ett heltidsjobb att sköta också !?
 

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1150R
Nej det tror jag inte .

Jag började senare när jag tog mitt och hann.
Boka tid för teori på en gång och jobba på.

vägverket brukar ha sista uppkörningarna runt mitten av oktober, hänger
lite på var i landet man bor iofs.
 

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Ingen än......
Fasen, blir ju en del utlägg i så fall, måste väll ha full utrustning eller (där lär man väll få räkna med en runt 15.000 kr) ?
antar att man inte kan låna av körskola eller ?
 

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Ingen än......
Pommes skrev:
Kör du på körskola får du såklart låna deras härligt svettiga kläder.


Hehe, man får väll försöka intala sig om att det är en snygg :tuttar som haft dom innan.... eller nåt.... om nu det kan funka

Fy fasen, hinner aldrig fixa kortet i år, måste fixa lämpet (eller vad det heter) + att första skrivningstiden jusst nu finns v.36, men men, den som väntar på något gott... väntal alltid för länge, eller hur det nu var :va
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top