Kränkt-of-the-day

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
epen66l.jpg

Om jag någonsin ska byta avatar....

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Varför utgår du ifrån att ditt sätt att se på detta är så moget och korrekt??
Studerar du moralfilosofi eller moralutveckling är du ju helt ute och cyklar. Ett liv är alltid mer värt än en lag. Sedan är det givet att ett liv som räddas med en högre sannolikhet än du tar ett annat är enligt samma moral försvarbart. Så om sannolikheten är större att jag räddar ett liv än tar ett liv så är valet moraliskt försvarbart. Vare sig det är olagligt eller inte! Detta är min ståndpunkt, du får iofs gärna ha en annan men utgå inte ifrån att din är så bra eller moralsikt överlägsen.

Jag skulle för övrigt tagit eventuella straff för mitt handlande utan minsta klagomål om jag åkte fast!

En lag är bara en lag, inte ett facit till vad som är moraliskt försvarbart. Det är t.ex. inte olagligt att vara otrogen men det betyder knappast att det är rätt bara för den sakens skull.
Ditt resonemang skiljer sig rätt lite från de som är religiöst bokstavstrogna och dem skulle du knappast beskriva som kloka, moraliska eller föredömen på annat sätt.

En del föräldrar har lagt märke till att man inte kan fuska i spel för att en femåring ska vinna eftersom femåringar resonerar "Regler är regler!":7peta

Det enda som fattas för att den här tråden ska vara komplett där bonny+stuff+skäggo ryggdunkar varandra för sina fyllekörningsåsikter är att Markus stolpar in och plussar er alla, inklusive sannolikhetsprofessor Bonny (jag hade visserligen för mig att du var knasdoktor men jag kan ju ha missuppfattat alla dina tidigare inlägg om brott/straff/"vård"). Det hade minsann varit något att skärmdumpa för kommande generationer.

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det enda som fattas för att den här tråden ska vara komplett där bonny+stuff+skäggo ryggdunkar varandra för sina fyllekörningsåsikter är att Markus stolpar in och plussar er alla, inklusive sannolikhetsprofessor Bonny (jag hade visserligen för mig att du var knasdoktor men jag kan ju ha missuppfattat alla dina tidigare inlägg om brott/straff/"vård"). Det hade minsann varit något att skärmdumpa för kommande generationer.

Större delen av världen lär "ryggdunka" varandra i just detta avseende.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Du kunde ju också argumentera för din åsikt istället för att publicera dina spekulationer om mig, skäggo eller stuff...
Jag hävdar att liv är viktigare än lag och att ett potentiellt räddat liv är viktigare än ett osannolikt förlorat liv, speciellt om det räddade livet dessutom skulle vara mitt barns.

Det är moralen bakom mitt val, vilken är din?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Du kunde ju också argumentera för din åsikt istället för att publicera dina spekulationer om mig, skäggo eller stuff...
Jag hävdar att liv är viktigare än lag och att ett potentiellt räddat liv är viktigare än ett osannolikt förlorat liv, speciellt om det räddade livet dessutom skulle vara mitt barns.

Det är moralen bakom mitt val, vilken är din?

Du har rätt, du vet allt :tummenupp Statistikprofessor Bonny for president.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Vad är det där då?

Skall vi se det som ditt sätt att säga att du hade fel och vi tillsammans med den fungerande delen av mänskligheten hade rätt?

Naturligtvis har jag alltid fel och du+bonny alltid rätt. Skäggo for vicepresident, ni blir ett dreamteam :tummenupp

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Knivskarpa argument! Nu förstår jag äntligen hur du tänkte när du menade att lagar är viktigare än liv! I stand corrected!

När sa jag det?

Ärligt talat trodde jag du var högutbildad, men det är kanske dags att reklamera din brevkurs i psykologi (eller vad det nu är du har "studerat") hos Skånemejerier.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
När sa jag det?

Ärligt talat trodde jag du var högutbildad, men det är kanske dags att reklamera din brevkurs i psykologi (eller vad det nu är du har "studerat") hos Skånemejerier.
Jag kan skicka in den tillsammans med din charmkurs!
Du har iofs rätt i att du inte ville att man skulle döda TUSENTALS andra trafikanter. Sett mot den risken skulle jag inte heller sätta mig i bilen, nykter eller onykter. Så på det sättet är vi eniga.
Vi skiljer oss däremot på hur vi bedömer risken för att detta ska ske eller intelligensen och moralen hos de som skulle göra vad som helst för att försöka rädda sina barn. Längre än så kommer vi nog inte! God helg!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Det är så klockrent att man kunde hänga upp det på väggen i glas och ram!

Problemet är att den som är så knallad att det är olämpligt att han/hon kör knappast kommer att inse det. Den som har en måttlig halt kan, men behöver inte, utgöra en risk för andra. Hur farlig är man efter dålig nattsömn, med mobilen i näven eller efter en flottig pyttipanna på tradarfiket?

Den som ligger på en promillehalt där man inser att man faktiskt är påverkad men utan att vara omedelbart farlig, (gamla tiders tillåtna nivåer + moms cirka), kommer förhoppningsvis och högst troligen att göra sitt yttersta för att rädda sitt barn.

När det gäller de som är packade kan vi bara hoppas på det gamla talesättet, som säger att; "Gud är barn och dårars beskyddare". Här finns bägge kategorierna isf representerade jag tror att alla skulle köra i det läget, om man nu inte regerar med att sätta sig ner och apatiskt vänta på att allt är över. Hur många kan med säkerhet säga hur de reagerar i en svår situation som dessutom involverar en nära anhörig? Några har upplevt det och vet, hjälten kommer kanske berätta men om man inte reagerar med "dagens bragd-manér", hur blir det då?

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Nu har jag inte läst de sista 15 sidorna, men det låter som om vissa är lite kRenGKtA!!! :D

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Jag kan skicka in den tillsammans med din charmkurs!
Du har iofs rätt i att du inte ville att man skulle döda TUSENTALS andra trafikanter. Sett mot den risken skulle jag inte heller sätta mig i bilen, nykter eller onykter. Så på det sättet är vi eniga.
Vi skiljer oss däremot på hur vi bedömer risken för att detta ska ske eller intelligensen och moralen hos de som skulle göra vad som helst för att försöka rädda sina barn. Längre än så kommer vi nog inte! God helg!

Vi skiljer oss åt på många sätt, tack och lov. Och, ja, begåvningsmässigt är ett av sätten. Fast kanske inte på det sätt som du tror... :arsele

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati