Kränkt-of-the-day

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Korrekt, och det är fullständigt självklart för alla människor med något som påminner om minsta lilla trafikvett. Fast det är i och för sig lite fel forum för en sådan diskussion...
Frågan är om man är ett moraliskt orakel eller en komplett idiot om man väljer att riskera sitt barns liv före att sätta sig bakom ratten onykter. Jag väljer nog det senare.
Genom att sätta dig bakom ratten onykter riskerar du inte bara ditt barns liv på eget bevåg, utan dessutom tusentals andra människors liv.
Beskriv gärna scenariot hur man kan riskera tusentals andra människors liv genom att köra onykter :rofl

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Parallellerna är högst relevanta. En moralpredikant hade fräst åt alkismorsan, medans en moralpredikanthatare hade stirrat på sina egna skor och gått i den riktning som näsan f.n. pekade åt.
Vilken av dem är du?
Begriper du inte parallellerna så kanske jag ska be min 3årige son rita en bild åt dig?

Vänta! Vänta! Jag spaltar upp det åt dig!:
Alkismorsa på krog = Alkismorsa på perrong
Barn som inte tas hand om på ett bra sätt = barn som inte tas hand om på ett bra sätt

Bonus!:
Jag tar den andra parallellen också.
Korvgubbe som tycker att man ska sköta sitt och hålla käften när barn far illa = Korvgubbe som tycker att man ska sköta sitt och hålla käften när någon blir våldtagen (och far illa)

Ta i nu Korvis. Jag vet att du kan begripa du oxå!

Eftersom det tydligen (utav vad jag läst) är lika mycket alkohol i juice som i bröstmjölken när en kvinna dricker ett eller två glas vin, så är det ingen fara för barnet. Faran som kan uppstå är ifall modern blir dyngrak, men då inte så mycket amningen som att hon kanske snubblar och tappar barnet. Alltså ofarligt för barnet om modern dricker ett glas vin och inte blir askalasfull.

Modern med barnet som leker på perrongen bör ha ordentlig uppsikt, men inte strypkoppel på barnet. Så om modern i detta fallet är riktigt toppad och snubblar på utspottade tuggummin, då är det inte bra. Har hon druckit ett eller två glas vin och har koll, då har hon koll.

Våldtäkt är både olagligt och moraliskt fel, så där ingriper man.

Parallellen du drog har ingen likhet överhuvudtaget och är hyfsat irrelevant. Jämför våldtäkten med att en mamma står och slår sitt barn gult och blått. Jag tror Korvgubbe ingripit i båda fallen. Jag hade i alla fall gjort det.

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Tur att mina barn inte har dig till far :näsblod

Det är det kanske, men jag hoppas och tror att dom är nöjda med den far dom har :tummenupp

Men skulle du nån gång vackla i din uppfostran av dina små så kan du alltid rådfråga eliten på SH. Här finns t.ex. kunskapen om hur mycket alkohol du kan bärga (nån tidsrymd anges aldrig) innan bilkörning vid ett visst mått av nödsituation. (tabell någon?)

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Frågan är om man är ett moraliskt orakel eller en komplett idiot om man väljer att riskera sitt barns liv före att sätta sig bakom ratten onykter. Jag väljer nog det senare.

Oj, jag borde läst längre innan jag citerade...
Ämnar du ge dina avkommor ett drägligt liv med sunda värderingar kan jag ta över dom till sommarn. PM'a vid intresse.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag tror Korvgubbe ingripit i båda fallen. Jag hade i alla fall gjort det.

Jävla moralkärringar.

Eftersom det tydligen (utav vad jag läst) är lika mycket alkohol i juice som i bröstmjölken när en kvinna dricker ett eller två glas vin, så är det ingen fara för barnet. Faran som kan uppstå är ifall modern blir dyngrak, men då inte så mycket amningen som att hon kanske snubblar och tappar barnet. Alltså ofarligt för barnet om modern dricker ett glas vin och inte blir askalasfull.

Eftersom varken du eller bartendern har en aning om hur mycket alkohol den morsan på krogen inmundigat så får vi väl helt enkelt lita på bartenderns omdöme?

Det som ni dessutom bägge två glömmer är som sagt: Det finns ingen serveringsplikt i en bar. Bartendern kanske helt enkelt var mån om sin krogs rykte, och det ser ju inte så jävla normalt ut med nån som sitter och ammar och pimplar samtidigt. Han väljer väl själv vem han serverar. Sluta gnäll.

Last edited:

Stuff

Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Oj, jag borde läst längre innan jag citerade...
Ämnar du ge dina avkommor ett drägligt liv med sunda värderingar kan jag ta över dom till sommarn. PM'a vid intresse.
- Du förstår lilla killen. Nu ska jag ta några öl, så om du sätter något i halsen och kippar efter andan måste jag tyvärr låta dig kvävas.

- Men kan du inte köra mig till doktorn då?

- Nej, nu ska du lyssna på mig pojk. Man får ALDRIG köra bil efter öldrickande. Så tänk dig för nu innan du tar det där äpplet...

Nä, jag tror nog att jag avvaktar med det där PM:et...

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
1. Frågan är om man är ett moraliskt orakel eller en komplett idiot om man väljer att riskera sitt barns liv före att sätta sig bakom ratten onykter. Jag väljer nog det senare.

2. Beskriv gärna scenariot hur man kan riskera tusentals andra människors liv genom att köra onykter :rofl

1. Komplett idiot är man om man sätter sig bakom ratten onykter.

2. Om du inte förstår det själv är det dags att lämna in ditt körkort.

Dessutom upprepar jag min frågeställning: Vad tror du egentligen pågår i ambulansen på väg mot dig? Ett parti poker bland sjukvårdspersonalen?

Stuff

Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
1. Komplett idiot är man om man sätter sig bakom ratten onykter.
Fast poängen med hela diskussionen är ju om man skulle sätta sig bakom ratten onykter för att rädda sitt barns liv. Men det skulle inte du?

Dessutom upprepar jag min frågeställning: Vad tror du egentligen pågår i ambulansen på väg mot dig? Ett parti poker bland sjukvårdspersonalen?
Det spelar väl ingen roll om teamet består av världens främsta kirurger. Hinner de inte i tid så hinner de inte i tid.

Dessutom är jag fortfarande nyfiken på det där scenariot där en rattonykter kan meja ner tusentals personer.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
1. Fast poängen med hela diskussionen är ju om man skulle sätta sig bakom ratten onykter för att rädda sitt barns liv. Men det skulle inte du?

2. Det spelar väl ingen roll om teamet består av världens främsta kirurger. Hinner de inte i tid så hinner de inte i tid.

3. Dessutom är jag fortfarande nyfiken på det där scenariot där en rattonykter kan meja ner tusentals personer.

1. Det tar längre tid för mig att ta mig till sjukvård än vad det tar för sjukvården att komma till mig även om ambulanser dröjer.

2. Se 1.

3. Läs vad jag skriver istället för att lägga in egna tolkningar och definition. Det var inte vad jag påstod.
Hur många personer, som du i ditt fulla affekttillstånd inte ser och lägger märke till på rätt sätt, passerar du under din onyktra framfart till sjukan? Varenda en av dessa har du utsatt för stora risker. Att köra bil onykter är illa nog, lägg därtill stress, upprördhet, rädsla för att något ska hända ditt barn osv så är det lätt att inse att det är större risk att släppa ut dig på vägen än att invänta ambulans, även om den inte är här på två röda.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
1. Det tar längre tid för mig att ta mig till sjukvård än vad det tar för sjukvården att komma till mig även om ambulanser dröjer.

2. Se 1.

3. Läs vad jag skriver istället för att lägga in egna tolkningar och definition. Det var inte vad jag påstod.
Hur många personer, som du i ditt fulla affekttillstånd inte ser och lägger märke till på rätt sätt, passerar du under din onyktra framfart till sjukan? Varenda en av dessa har du utsatt för stora risker. Att köra bil onykter är illa nog, lägg därtill stress, upprördhet, rädsla för att något ska hända ditt barn osv så är det lätt att inse att det är större risk att släppa ut dig på vägen än att invänta ambulans, även om den inte är här på två röda.

Kul att man med sådan säkerhet kan ge utfall på rena hypoteser.:lol

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Man åker i värsta fall och möter upp ambulansen. Hur svårt ska det vara egentligen?

Är man dyngrak gör man det inte. Annars åker man.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver

Aha. Du kör fortare på fyllan till sjukhuset än ambulansen kör till dig?
Jo, det verkar ju sunt....:huvet

Någon refererade till att halvera tiden, vet inte om det var du eller någon annan. Men vederbörande verkar jämföra fylleresan till sjukan med ambulansens färd tur/retur till dig. Detta är naturligtvis ett rent feltänk. Sjukvården börjar när ambulansen anländer till dig, inte till sjukhuset. Påståendet om att halvera restiden är rent nonsens.

Last edited:

Stuff

Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Aha. Du kör fortare på fyllan till sjukhuset än ambulansen kör till dig? Jo, det verkar ju sunt....:huvet
Om jag upplever att en ambulans inte kommer och mitt barns liv är i fara tar jag bilen. PunKt! För övrigt har jag har tre kilometer till sjukhuset, så jag behöver inte ens trycka särskilt hårt på gasen för att vara där snabbt.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Om jag upplever att en ambulans inte kommer och mitt barns liv är i fara tar jag bilen. PunKt! För övrigt har jag har tre kilometer till sjukhuset, så jag behöver inte ens trycka särskilt hårt på gasen för att vara där snabbt.

Det kräver ändå att du kör fortare till sjukan än vad ambulansen kör till dig. Du är säkert en jättebra och trafiksäker förare på fyllan då som inte är den minsta risk för varken dig, ditt barn, eller någon annan i närheten. Andra skulle kanske säga att du utsätter ditt barn för en större risk genom att köra själv jämfört med att invänta sjukvårdskunnig blåljuspersonal, men vad vet jag.

Tror inte vi blir så mycket klokare här. Du tycker det är OK att köra på fyllan om vissa kriterier är uppfyllda och jag tycker det inte.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati