Vi snackar alltså om att rädda ett liv. Per definition betyder det att om jag inte sätter mig bakom ratten dör en person med säg förslagsvis 90% sannolikhet.
Antag vidare att jag har druckit fem öl. Hur stor är sannolikheten att jag dör och eller dödar någon annan på bilfärden till sjukhuset? Vad är din kvalificerade gissning? En på tusen? En på tio tusen? En på miljonen?
Du kan dikta ihop 1000, 10 000 eller en miljon scenario. Min kvalificerade gissning är att jag inte en enda gång kommer att kunna övertyga det minsta lilla om att det kan vara en god idé att invänta ambulans.
Två glas vin eller fem öl är inget mått på berusning, inte ens under angiven tid, då det är ganska individuellt. Det som gäller är naturligtvis alkoholkoncentrationen i kroppen för tillfället.
Om ni slutar att fåna er med he-manactionhjältestordåd ni skulle utföra om utifall att.., kan ni kanske tänka lite på era senaste bravader. Hur ni fick sätta er en stund när ni fick ett dödsbud på telefon, hur skakis och svettiga ni blev när farsan fick åka in akut, hur fippliga och orationella ni var när ni verkligen behövde använda brandsläckaren osv osv, alla har sina egna storys.
Man tappar lätt fokus då va?
Kasta sen in eran halvdöda unge i baksätet och fyllkör till akuten.... det är inte riktigt samma som att ta bilen några kvarter för att pizzasuget slog in efter ett par bier.
Jag hoppas att den röda cape'n skyddar omvärlden från er och inte tvärtom.