Kränkt-of-the-day

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Vänstern känner sig kränkta av stora stygga USA. :tummenupp

Bifogat

• snyft.gif
    snyft.gif
    24.2 KB · Visningar: 75

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Om det skall vara så in åt helvete viktigt med det där vinet får hon väl för fan sitta hemma o kröka. :näsblod

Puckade päron verkar det finnas gott om. :rolleyes:

Varför skall någon djävla bartender leka moralpolis?!
SJälvfallet skall man inte servera en berusad småbarnsmorsa men där räcker ju befintliga regler som säger att man inte får servera de som är packade.

Frågan är varför någon moralpolis skall avgöra vem som får ta något glas vin?!
Det ärt ju sedan länge bevisat att alkohol INTE förs över till barn via amning och det är heller knappast något glas vin på ett etablisemang som orsakar de sociala problemen för barn.

Jag antar att du även förespråkar hastighetslås på hojar så vi inte kan bryta mot lagen? För vi bryter mot lagen när vi kör för fort och vi moralpoliser måste ju ta ansvar för att se till att styra vilka möjligheter och friheter folk har efter vår moral och än viktigare, lag.
En mamma som ammar och tar ett glas bryter vare sig mot någon lag eller överför något som kan skada barnet.

Det enda hon gör sig skyldig till är ett beteende som sticker i ögonen på er moralpoliser som vill bestämma över andras leverne utan någon egentlig motivering eller saklig grund annat än:
- "det ser ju risigt ut med någon som dricker vin och sen ammar!"

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
SJälvfallet skall man inte servera en berusad småbarnsmorsa men där räcker ju befintliga regler som säger att man inte får servera de som är packade.

Det ärt ju sedan länge bevisat att alkohol INTE förs över till barn via amning och det är heller knappast något glas vin på ett etablisemang som orsakar de sociala problemen för barn.

Jag antar att du även förespråkar hastighetslås på hojar så vi inte kan bryta mot lagen? För vi bryter mot lagen när vi kör för fort och vi moralpoliser måste ju ta ansvar för att se till att styra vilka möjligheter och friheter folk har efter vår moral och än viktigare, lag.
En mamma som ammar och tar ett glas bryter vare sig mot någon lag eller överför något som kan skada barnet.

Det enda hon gör sig skyldig till är ett beteende som sticker i ögonen på er moralpoliser som vill bestämma över andras leverne utan någon egentlig motivering eller saklig grund annat än:

Game set and match:tummenupp

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(

Jag antar att du även förespråkar hastighetslås på hojar så vi inte kan bryta mot lagen? Det enda hon gör sig skyldig till är ett beteende som sticker i ögonen på er moralpoliser som vill bestämma över andras leverne utan någon egentlig motivering eller saklig grund annat än:

Nää...men säg om ungen skulle bli sjuk och hon skulle behöva åka till sjukhus eller allmänt bara vara körduglig. Kanske hon kunde ha väntat tills farsan fanns i närheten. Folk får amma och dricka och göra bäst dom vill.

Men en sak VET jag. Och det är att alldeles för många barn ser sina föräldrar drängfulla. Det tycker inte jag är OK. Det räcker med sunt förnuft för att fatta det utan att vara moralpolis.

Hastighetslås skulle vara ett skämt då jag själv är en förbrytare varje gång jag sätter mig i bilen. :rolleyes:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nää...men säg om ungen skulle bli sjuk och hon skulle behöva åka till sjukhus eller allmänt bara vara körduglig...

Och det är att alldeles för många barn ser sina föräldrar drängfulla.

Ja, men drängfulla människor är det redan olagligt att servera... Här handlar det inte om att bartendern följer några lagar och regler utan drivs av ambitionen att pracka på andra sin egna moral.

Vad jag än tycker om väldigt tjocka människor så skulle inte jag tycka att det är ok om en McD-anställd vägrade servera Burgare till fettisar med förklaringen:
- "Min moral gör att jag inte vill servera tjockisar eftersom de inte mår bra av fler burgare!"

....Och menar du på allvar att hela tillvaron skall planeras efter möjligheten att ett barn måste köras akut till sjukhus?

Är man på en restaurang i Sthlm finns det en uppsjö med transportalternativ som går snabbare än en egen bil. Väldigt många har f.ö. ingen bil med sig då de "gör stan" så de kan ha noll promille och vara lika strandsatta ändå om bilen står i garaget i Vallentuna eller ens i Älvsjö.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
...
Det ärt ju sedan länge bevisat att alkohol INTE förs över till barn via amning och ...

Totalt OT, men är det verkligen det? Googlar jag så hittar jag en massa artiklar som hävdar att det definitivt kan föras över, t.ex.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Alkoholberoende/

Dock kanske just ett glas vin inte ger skadliga nivåer... men det känns konstigt att det inte skulle föras över något...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Dock kanske just ett glas vin inte ger skadliga nivåer... ..

Ok, jag får omformulera.
Alkohol kan spåras i mjölken när man ammar. Däremot har man visat att ett glas läsk kan ge lika höga nivåer som ett glas vin. Halterna är således så låga att de i praktiken är ointressanta ur ett hälsoperspektiv då vi pratar promille och inte procent.
http://www.systembolaget.se/Alkohol-och-halsa/Fakta-och-forskning/Alkohol-och-amning/
Livsmedelsverkets m.fl som avråder från amning gör det inte för att alkoholen skadar det ammande barnet utan snarare för att alkohol kan få folk att bli farliga för barnet genom olyckor & försummelse. Man har helt enkelt nolltolerans för att "gråzoner" kan få folk att tänja på gränserna.

Jag kan ha viss förståelse för synsättet och ser givetvis helst att ingen spädbarnsförälder dricker alkohol men oavsett min åsikt i frågan är det inte min sak att leka moralpolis när en vuxen människa tar något glas vin på ett etablissemang under sansade former.

..massa artiklar som hävdar att det definitivt kan föras över, t.ex....

Att dricka när man är gravid är däremot helt förkastligt då det ger helt andra nivåer hos fostret.

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Om du ammar och dricker alkohol överförs alkohol i modersmjölken i motsvarande koncentrationer som i ditt blod. Barnet påverkas, blir trött och dåsigt. Det är svårt att sätta en säker gräns för hur mycket alkohol en ammande mamma kan dricka, därför är det bäst att avstå.

Fan vad det måste supas för att ungen skall kunna bli dåsig av en morsas mjölk.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Om det gällde mitt barns liv och det skulle ta för lång tid med ambulans så skulle jag köra även om jag var onykter.

Du borde omedelbart anmäla dig till en modern körkortsutbildning då. Det där var bland det dummaste jag läst på länge.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När jag var pappaledig brukade jag ta bussen och barnvagnen ner på stan, gå på biblioteket och låna en barnbok och sedan på puben och ta en öl, sonen fick äppeljuice.

Dom enda efterverkningar det fick var att sonen kunde läsa själv när han var fem år gammal :D

Eftersom jag inte hade någon bil så hade jag hur som helst inte kunnat köra någonstans.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Verkar sunt :rolleyes:
Din morsa smakade gärna starkt under ammningen va?

Var drar du gränsen då, vid fortkörning, brott mot väjningsplikt, ej stannat vid stoppskylt, rödljuskörning osv. osv.?

Här är något riktigt otäckt, jag hade kört full om det hade räddat livet på en vilt främmande människa, gissa vad jag hade gjort för att rädda mitt barns?

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO