Krock med bilist ikväll 2013-06-25

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Är det inte så att man blir av med kortet om man är vållande till denna typen av olycka under prövotiden!?
Har för mig att jag hört det. En testperiod om två år eller liknande då inget får hända?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det inte så att man blir av med kortet om man är vållande till denna typen av olycka under prövotiden!?
Har för mig att jag hört det. En testperiod om två år eller liknande då inget får hända?

Det kan ju hända rätt mycket utan att man blir av med kortet under prövoperioden, men i det här fallet hade det nog varit fullt möjligt pga vinglandet över heldraget.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Enligt texten verkar du ha gjort allt precis rätt, det är så lätt att man panikbromsar med stela, raka armar med följden att man har mindre kontroll. Ibland är det oundvikligt att det sker en olycka vad man än gör. Skönt att du är i ett stycke.

jetson

Guest
Bonnläpp + nytaget körkort + Stockholm = fail

Grabben har nog aldrig sett en korsning i hela sitt liv, uppkörning i Borlänge lär ju vara rondell rondell rondell sen tillbaka till vägverket :D

Tur i oturen iaf, anmäl ungen för vårdslöshet i trafik, kör han sådär 1 månad efter uppkörning kommer han garanterat smälla igen.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Skönt att du är så oskadd! Och jävligt bra manövrerat! Fy fan rent ut sagt för denna blinka-ej titta-ej sväng plötsligt kulturen!!:huvet Precis som hände dig nu så vet man ju inte vad fanskapet hittar på om exakt en sekund. In med trafikpolisresurser och hårdkör kampanjer á la spola kröken från 80-talet!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vilken 18-åring har råd att köpa en sportbil på 700 hk sen lyckas få det att gä runt med driftkostnaderna?
Lite att jämföra äpplen med päron..

Nu var antagligen 700 häst en överdriven siffra, men en 18-åring kan utan problem lösa ekonomin i att skaffa en bil med 350-400 hästar. (Lika gärna som samma 18-åring kan skaffa en hoj med 160 hästar). Visst, bilen är tröttare än en sporthoj, men är den tröttare än en hoj på 35 kw?

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Tack för alla underhållande inlägg det hjälper nu när annat inte är lika kul! :tummenupp

Alla papper är inskickade till försäkringsbolag, tyvärr var det ingen av de andra bilarna som stannade i korsningen, så det finns inga vittnen, ingen polis kom heller till platsen, endast en bil från trafikverket med varningsljus.

Nu i efterhand borde man ha ringt polisen, men det är ju inte ofta man vill se polisen så tyvärr tänker man inte på dom i första hand! :rolleyes:

Här kommer lite bilder på skadorna (några repor fanns tidigare, men nu är det mycket värre):
Det som gör att jag inte kan köra hojen nu är:
Avbruten fotpinne, samt fotbroms
Avbrutet frambromshandtag
Trasig blinkers

Resten är kosmetiskt

Bifogat

• IMG_5398.jpg
    IMG_5398.jpg
    109.5 KB · Visningar: 404
  • IMG_5403.jpg
    IMG_5403.jpg
    122.5 KB · Visningar: 422
  • IMG_5405.jpg
    IMG_5405.jpg
    198.1 KB · Visningar: 442
  • IMG_5409.jpg
    IMG_5409.jpg
    188.7 KB · Visningar: 470

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
men nu när du vet om att du kommer krocka ikväll kanske du kan undvika det på något sätt, antar att smällen va så kraftig att den skickade dig och hojen tillbaka i tiden ;)

tur det gick relativt bra med dig :krama

Haha fyndigt, jag menade självklart natten till den 25:e eller "tidig" morgon den 25:e :tungan

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Hoj
KTM 660 SMC -04
Tack för alla underhållande inlägg det hjälper nu när annat inte är lika kul! :tummenupp:

Gött att du klarade dig undan med så pass lite skador. Att smälla in i vänstersvängande bilar kan få otäcka följder.

Jag var med om en nästan identisk sak för två veckor sedan, fast det var inte i en korsning och bilen kom från vägkanten i mitt fall.
Eftersom ingen av oss hade papper på oss så ringde jag efter en polisbil som fick komma ut och hjälpa oss. Det var sjukt tur att jag gjorde för gubben jag krockade med blåste positivt, och det hade han kanske kommit undan om vi haft papper på oss och kunnat klara ut det på egen hand.

Vänta dig däremot inte att det går speciellt snabbt för försäkringsbolagen att ordna med sakerna, min hoj står fortfarande i garaget och jag väntar på ett samtal från motpartens försäkringsbolag angående vilken verkstad den ska skickas till.
Det har visserligen skickats mycket papper via vanlig snigelpost så det tog ju ett litet tag innan alla papper hamnade där de skulle.

Det jobbiga är att alla skador är kosmetiska skador, som jag egentligen kan köra med i väntan på att allt ska bli klart. Alla skador utom två, det är två skador som jag vill checka med en verkstad för att se om det behöver åtgärdas. Men jag fick inte göra det på egen hand, inte ens om jag sparade kvitton. Med risk för att jag tar den till en verkstad som försäkringsbolaget inte accepterar.

Nåväl, det är tur att farsans hoj bara står, den har jag kunnat åka på när suget blir allt för stort.

Nu ska jag ringa till mitt försäkringsbolag och tjata lite igen!

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Var lite ödmjuka nu.
Gläd er år att eV1Te klarade sig lindrigt undan olyckan. Motorcyklar kam man alltid laga eller köpa nya.

Ynglingen från Borlänge har nog lärt sig läxan och kommer antagligen bli en bättre bilförare i framtiden ....
Det är av misstagen man lär sig . Han kanske blir en väldigt bra bilförare med lite erfarehet.

Tyvärr är det en stor del av bilisterna (många så kallat erfarna) som kör så jävla illa, så någon borde ta kortet från dem.

Plockar man kortet från de 10% sämsta förarna så hade olyckorna minska med 90%

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Gött att du klarade dig undan med så pass lite skador. Att smälla in i vänstersvängande bilar kan få otäcka följder.

Det jobbiga är att alla skador är kosmetiska skador, som jag egentligen kan köra med i väntan på att allt ska bli klart. Alla skador utom två, det är två skador som jag vill checka med en verkstad för att se om det behöver åtgärdas. Men jag fick inte göra det på egen hand, inte ens om jag sparade kvitton. Med risk för att jag tar den till en verkstad som försäkringsbolaget inte accepterar.

Nåväl, det är tur att farsans hoj bara står, den har jag kunnat åka på när suget blir allt för stort.

Nu ska jag ringa till mitt försäkringsbolag och tjata lite igen!

Håller givetvis med om det första, lite förvånad över hur lugnt och sakligt TS lägger fram en såpass allvarlig händelse.

Tänkte bara föreslå att du borde väl kunna få skadorna dokumenterade av den verkstad som kommer att ta jobbet för att sen tejpa duktigt, köra och vara glad. Den lösningen verkar inte ovanlig. Lycka till!

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Vänta dig däremot inte att det går speciellt snabbt för försäkringsbolagen att ordna med sakerna, min hoj står fortfarande i garaget och jag väntar på ett samtal från motpartens försäkringsbolag angående vilken verkstad den ska skickas till.

Det är exakt det jag inte hoppas på, lyckligtvis var det en hyrbil från Statoil. Så med lite tur vill de också få alla papper fixade så snabbt som möjligt, så de kan hyra ut den igen.

lite förvånad över hur lugnt och sakligt TS lägger fram en såpass allvarlig händelse.

När det gäller allvarliga saker så hjälper det inte att slänga ur sig ogenomtänkta fraser... det har jag lärt mig tidigare :tummenupp

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Hoj
KTM 660 SMC -04
Håller givetvis med om det första, lite förvånad över hur lugnt och sakligt TS lägger fram en såpass allvarlig händelse.

Tänkte bara föreslå att du borde väl kunna få skadorna dokumenterade av den verkstad som kommer att ta jobbet för att sen tejpa duktigt, köra och vara glad. Den lösningen verkar inte ovanlig. Lycka till!

Mjo, men framhjulet pekar snett, så jag vill först höra med verkstad och se om det är något som tagit skada (styre, styrkrona, framgaffel eller hjulet.) som man inte bör köra på. Eller om det bara är att sparka till hjulet så det är rakt och sedan köra.

Men när jag ringde och frågade så ville mitt försäkringsbolag inte att jag skulle göra det då de inte visste ifall motpartens försäkringsbolag bara godkände att vissa verkstäder fick laga hojen.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Bonnläpp + nytaget körkort + Stockholm = fail

Grabben har nog aldrig sett en korsning i hela sitt liv, uppkörning i Borlänge lär ju vara rondell rondell rondell sen tillbaka till vägverket :D

Tur i oturen iaf, anmäl ungen för vårdslöshet i trafik, kör han sådär 1 månad efter uppkörning kommer han garanterat smälla igen.

Om uttrycket bonnläpp står för att personen i detta fall inte kunde köra bil eller var lite efter så finns det hur många infödda Stockholmare som helst som passar på den definitionen :)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Mjo, men framhjulet pekar snett, så jag vill först höra med verkstad och se om det är något som tagit skada (styre, styrkrona, framgaffel eller hjulet.) som man inte bör köra på. Eller om det bara är att sparka till hjulet så det är rakt och sedan köra.

Men när jag ringde och frågade så ville mitt försäkringsbolag inte att jag skulle göra det då de inte visste ifall motpartens försäkringsbolag bara godkände att vissa verkstäder fick laga hojen.

Klassar du det du beskriver som enbart kosmetiska skador?

Kanske kan lämplig verkstad hjälpa dig med kommunikationen om de vill ha jobbet? Känns lite vanskligt att ge råd i det här, lite lösa trådar så jag backar.

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Hoj
KTM 660 SMC -04
Klassar du det du beskriver som enbart kosmetiska skador?

Kanske kan lämplig verkstad hjälpa dig med kommunikationen om de vill ha jobbet? Känns lite vanskligt att ge råd i det här, lite lösa trådar så jag backar.
Haha nej jag var kanske otydlig. Vad jag menade var att alla skador utom två var kosmetiska, och det störde mig att hojen blev tvungen att stå så länge på grund av dessa två skador, när jag hade kunnat åka som vanligt om det inte vore för det med framhjulet.

Angående att kontakta en verkstad så hade jag gjort det för länge sedan om det inte vore för att mitt försäkringsbolag avråder mig från att göra det. Ifall jag skulle kontakta en verkstad som motpartens försäkringsbolag inte vill att jag ska reparera hojen hos så får jag inte reparationerna betald. Så jag känner mig rätt maktlös, det enda jag kan göra är att ringa en gång om dagen och tjata.

Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Sporthojs nya! Skulle behövas läggas till en snyftavd i forumet för alla som har blivit ledsna pga. bilisternas framfart:rolleyes:

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år