KTM 1190 Adventure

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Satan i gatan va den hojen går! :skrämd
Gasa inte ens fullt på trean men höll på att ramla av. :rodnar
Tyvärr börja den läcka kylarvätska så det blev lite kort tur.
Annars grymt lättkörd och trevlig. :)
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Tjena,

Fått tillbaka hojjen efter service + garantiåtgärder. Hojjen startar fortfarande inte när det är 1-3 plus ute. Är det varmt ute går den igång utan problem. Är det någon annan som har detta problem? Verkstaden har ingen lösnming på problemet än så länge.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Fan vad skumt... Har inte det problemet. Vilken verkstad?

DinMC i Sollentuna/Upplands Väsby
De har varit toppen och fixat allt på hojjen, men de vet inte varför den inte startar när det är svinkallt ute... Var mest nyfiken på om andra hade detta problem.
Jag ahde iaf. inget problem med luftfiltret etc. så det har itne kommit in något skräp osv.
Kul äventyrshoj, du får endast åka på äventyr när det är över 5+, skinande sol och medvind haha :D
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
De har varit toppen och fixat allt på hojjen

Mjoo, en ny cykel inne på verkstad och inte hel ännu - jag tycker det är riktigt illa.

Jag har alltid kört japanskt. Min KTM har jag nu ägt å brukat en månad, tycker kvalitén är kass - jämförelsevis.
Personalen på verkstäderna är även undermåliga, de finns ingen som kan KTM ens.

Jag har massa fel och buggar på min bike, bl.a lagret i kopplingskorgen är kass (oljud) på 1400 mil.
Jag har även mycket buggar i elektroniken, och det är det som är felet på din kallstart, den klarar inte ge
rätt bränsleluft-blandning vid låg temp.

När jag startar min i 4-5 grader får den alldeles för mycket bränsle,
det stinker oförbränd soppa om skiten.. så djävla dåligt!
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag provkörde en 1190 förra året och säger som alla andra, jäkligt go cykel att köra och fint klipp i motorn.

Så jag bestämde mig för att ha en sådan till i år. Men hoppade efter läst här o på andra ställen om massa små fel och har en kompis som köpte en ny 1190 förra året och den var på verkstaden hela förra året med en massa olika lustiga fel.
Det känns som att modellen behöver lite mer tid ute så KTM får bort alla barnsjukdomar.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Tjena,

Fått tillbaka hojjen efter service + garantiåtgärder. Hojjen startar fortfarande inte när det är 1-3 plus ute. Är det varmt ute går den igång utan problem. Är det någon annan som har detta problem? Verkstaden har ingen lösnming på problemet än så länge.

Min har alltid startat när det var kallt, samt jag har haft kall garage. Köpte min på hösten och körde lite när det var 3-5 grader ute. Väldigt tråkigt dock att en ny hoj krånglar:/
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Min KTM har jag nu ägt å brukat en månad, tycker kvalitén är kass - jämförelsevis.
Det är ju alltid lurigt med en ny modell, igentligen ska man ju vänta 1-2 år. Men det finns ju ingen direkt konkurrent till ktm i denna klassen. Bmw:n känns ju som en stridsvagn och inte alls lika rolig att köra, samt dom andra känns inte lika tilltalande. Jag har inte haft några problem med min, så det kan ju ha lite med uppfattningen att göra.

Personalen på verkstäderna är även undermåliga, de finns ingen som kan KTM ens.
Detta är väl iofs ett lokalt problem, så att dra alla över en kant är väl lite hårt. Jag servade min i Väring och dom är duktiga och trevliga.
 

Tolvis

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2014
Ort
Nynäs
Hoj
2014 KTM 1190 Adv
Jag har en 2014 och har visserligen precis kört in den men har inte haft några problem alls, så här långt.
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Detta är väl iofs ett lokalt problem, så att dra alla över en kant är väl lite hårt. Jag servade min i Väring och dom är duktiga och trevliga.

??
Hallo vakna att du serva din cykel utan problem tvivlar jag inte alls på, men byta olja filter, smörja, titta lite här å där klarar vem som helst.

Jag pratar om att lösa "oförutsedda problem", lite mer avancerat än att tappa en oljeplugg.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
??
Hallo vakna att du serva din cykel utan problem tvivlar jag inte alls på, men byta olja filter, smörja, titta lite här å där klarar vem som helst.

Jag pratar om att lösa "oförutsedda problem", lite mer avancerat än att tappa en oljeplugg.
Jag formulera mig fel då, jag menar att dom i Väring är kunniga som gäller andra saker med.
 

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Ort
Hässelby
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
Jag åker 1190 adv. 550 mil utan problem och kommer att serva den nedåt i landet, men min tidigare 990 a fungerade bra till 1000 mila servisen sedan var det bara problem. Jag fick min Skottlandssemester delvis förstörd på grund av den dåliga servisen
frågan är hur mycket man ska stå ut med för att få en stämpel i häftet
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
kommer att serva den nedåt i landet,
frågan är hur mycket man ska stå ut med för att få en stämpel i häftet

Haha jodu, neråt landet? Jag hade inne cykeln för "recalls" på ett av deras företag, de har (två i västra götaland)
På det ena stället skulle de byta tanklock-ventilation, när det väl fick grejerna märkte dom att packningen svällt, och cykeln skulle bli ståendes i tre veckor till, jag åkte ner och satte ihop locket själv. När man byter detta, tar man inte hem hela kittet med tillhörande packning då? Givetvis, djävla amatörer!

Därefter tyckte jag tomgången var för hög, då fick jag telenummer till en kille på det andra stället, med vitsorden:
"Det han inte vet om KTM är inte värt att veta" -Sure baby, det lät ju bra, tänkte jag.

När jag ringde denne Jöns, så visste inte han utan lova och återkomma, jag fick ringa 3 ggr, till slut slängde fjanten ur sej:
-"Det gaar inte att sanka tumgangen, for oljepumpen tappar trycket då fööörståår dyy" - sa denne på bonndialekt. :D

Okej tänkte jag, men trodde han inte till 100.
Efter jag ägt cykeln en vecka fatta jag varför. Den måste ha hög tomgång, annars DÖR DEN!
Och detta blir då ganska naturligt, då motorn är av twinformat, "högkompression" och framförallt saknar svängmassa (vikt på svänghjulet) - så förefaller detta ganska naturligt.

På 80-talet när jag körde bana och i skogen, så var det bara kufar som åkte KTM, alla vi andra 95% körde japanskt.
Idag 30 år senare är man en kuf själv :dummer
och inte nog med det, även mekarna verkar vara de största kufarna, haha.

jaja, jag skall inte klaga, jag har provat många cyklar, och jag ångrar inte köpet, den sticker ut som sagt var.
Frågan är bara hur fattig man skall bli efter garantitiden gått ut?!
 
Last edited:

Tolvis

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2014
Ort
Nynäs
Hoj
2014 KTM 1190 Adv
Man blir ju onekligen en smula oroad när man läser om problemen här.
Följer även trådarna på advrider och där har rapporterats om skit i luftburken även på 2014 trots nytt utformande från KTM. Kanske borde man investera i Unifilter trots allt för att vara på den säkra sidan.
Mycket folk på Rosenhill idag och jag kom i samspråk med en trevlig kille som ägde en 2013 och kört 1500 mil och ännu inte upplevt några som helst problem. Alltid något positivt.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Mycket hårda ord från Mario, konstigt att det är vissa personer som råkar ut för allt och alltid får tag på de sämsta mekanikerna :rolleyes:

Jag har gjort mina recalls och inte haft några andra problem vad jag kommer ihåg. Ha i åtanke att det går säkert 1st missnöjd kund som basunerar ut sin åsikt på 20st nöjda kunder, missnöjet låter värre och skrämmer mer. Jag tycker att det är den bästa hoj jag haft och den är så jäkla skön. Hojen har gått med packning upp till nordnorge, resa på 480mil på 8 dagar, den har gått hårt på grusväg och även i terräng utan att krångla, den har gått på slingerbulten och den har körts aktivt utan protest, Min förra 990 likaså, inte det minsta problem.

Tror problemet är samma på advrider, de som råkar ut för missöden är de som hörs mest, givetvis för att man blir besviken på att en ny hoj har problem och då vill man tala om det. Visst existerar det barnsjukdomar och problem, men inte så mkt värre än någon annan ny modell (möjligtvis att själslösa jappsar byggt mer på tillförsikt än körupplevelse).

Verkstaden jag lämnar till är Hojcenter i Länna och dom är suveräna, man har en bra dialog med dem och delar finns givetvis beställda och hemma när hojen skall lämnas in. Köpte hojen på mc-kompaniet i Väring och även där var bemötandet i topp och kunskapen och hjälpsamheten stor.

Som sagt, bästa hojen jag ägt trots lite barnsjukdomar!
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Hojjen är grym men jag stör mig så in i helvete på att den inte går igång när det är kallt. Ny hoj för 140' och mekanikern har inte en aning om varför den beter sig som den gör.
Mekanikern skulle ringa KTM i måndags, han har inte återkommit till mig.

I övrigt har cykeln varit toppen, bra kvalité och mycket rolig attt köra! Antagligen behöver den en ny kallstarts-mappning då den surar igen när det är kallt.
 
Last edited:

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Hojjen är grym men jag stör mig så in i helvete på att den inte går igång när det är kallt. Ny hoj för 140' och mekanikern har inte en aning om varför den beter sig som den gör.
Mekanikern skulle ringa KTM i måndags, han har inte återkommit till mig.

I övrigt har cykeln varit toppen, bra kvalité och mycket rolig attt köra! Antagligen behöver den en ny kallstarts-mappning då den surar igen när det är kallt.

Jag ringde direkt till KTM i Örebro och frågade vad jag skulle göra med luftburken... han berättade ärligt vad problemet var och hur jag skulle göra för att få det åtgärdat på bästa sätt, om nu inte handlaren skulle veta hur han skulle handskas med problemet så var de välkomna att ringa till KTM direkt. Men eftersom jag har valt handlare med omsorg så visste de så klart vad problemet var...

med andra ord, ring direkt till KTM och kolla upp. De borde veta vad problemet är`! :tummenupp
 

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Orange.
Hojjen startar fortfarande inte när det är 1-3 plus ute. Är det varmt ute går den igång utan problem. Är det någon annan som har detta problem?
Jag servar också på DinMC och har haft liknande problem. Nu efter senaste mjukvaruuppdateringen så startar den, men den visar sitt missnöje först.

Jag ringde direkt till KTM i Örebro /../ med andra ord, ring direkt till KTM :tummenupp
Du har inte ett namn och ett nummer möjligtvis? på ktm.se står bara handlarna med. Ursäkta min usla internetvana :yoparty
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Haha jodu, neråt landet? Jag hade inne cykeln för "recalls" på ett av deras företag, de har (två i västra götaland)
På det ena stället skulle de byta tanklock-ventilation, när det väl fick grejerna märkte dom att packningen svällt, och cykeln skulle bli ståendes i tre veckor till, jag åkte ner och satte ihop locket själv. När man byter detta, tar man inte hem hela kittet med tillhörande packning då? Givetvis, djävla amatörer!

Därefter tyckte jag tomgången var för hög, då fick jag telenummer till en kille på det andra stället, med vitsorden:
"Det han inte vet om KTM är inte värt att veta" -Sure baby, det lät ju bra, tänkte jag.

När jag ringde denne Jöns, så visste inte han utan lova och återkomma, jag fick ringa 3 ggr, till slut slängde fjanten ur sej:
-"Det gaar inte att sanka tumgangen, for oljepumpen tappar trycket då fööörståår dyy" - sa denne på bonndialekt. :D

Okej tänkte jag, men trodde han inte till 100.
Efter jag ägt cykeln en vecka fatta jag varför. Den måste ha hög tomgång, annars DÖR DEN!
Och detta blir då ganska naturligt, då motorn är av twinformat, "högkompression" och framförallt saknar svängmassa (vikt på svänghjulet) - så förefaller detta ganska naturligt.

På 80-talet när jag körde bana och i skogen, så var det bara kufar som åkte KTM, alla vi andra 95% körde japanskt.
Idag 30 år senare är man en kuf själv :dummer
och inte nog med det, även mekarna verkar vara de största kufarna, haha.

jaja, jag skall inte klaga, jag har provat många cyklar, och jag ångrar inte köpet, den sticker ut som sagt var.
Frågan är bara hur fattig man skall bli efter garantitiden gått ut?!


OJ!!
Jag var och testade både R:en och den andra igår och blev mycket positivt överraskad av dom bägge,R:en kändes lite större och skulle nog passa mig bäst.

Men, om man läser ditt inlägg så verkar det som OM jag köper en KTM så blir man jävligt gnällig och tjurig :3freak och det vill jag inte bli, så jag får nog ta en fundering till :D
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top