Ktm 625

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Kanske prata med ägaren, istället för att sitta och spåna här på forumet?!
Man ser ju på hojen om den gått lite eller mycket när man åker och tittar på den.
 

Brynad

Steechk
Gick med
14 May 2010
Ort
Västerås
Hoj
KTM 690 SMC -10, KTM 525 EXC -07, Yamaha WR 125 R -09
Kanske prata med ägaren, istället för att sitta och spåna här på forumet?!
Man ser ju på hojen om den gått lite eller mycket när man åker och tittar på den.

Det har du rätt i, problemet är bara att vi bor 40 mil ifrån varandra så lite svårt att åka dit och kolla bara.. Annars skulle jag självklart gjort det. Men det blir en resa ner dit och kolla på den och en 525a :)
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
snarare mer som dålig kontakt på batteripolerna, lossa, slipa lite med sandpapper på med kopparfett o ihop igen
 

superpeppe

The one and only
Gick med
28 Sep 2006
Ort
karlshamn
Hoj
En orange, och det är inte ktm!
Igår när jag skulle starta 625an i vanlig ordning, så klicka det bara när jag tryckte på el-starten. Ett klick, inget mer, motorn gick inte runt eller så.
Testa en gång till, samma resultat.
Testade ytterligare en gång och då gick startmotorn runt och hojen gick igång med en gång som vanligt. Då var klockan, tripp och allt nollställt på displayen (utom km-räknarn såklart).
Körde en sväng och tog en paus efter några mil och starta sedan med el-starten. Inga problem.

Tog en paus till efter x antal mil, men efter det klicka den bara när man försöka starta med hjälp av el-starten.

1. Är det batteriet som är kasst eftersom det inte laddar upp sig själv?
2. Är det skadligt att köra runt så här?(Kicka ist) Har ingen laddare för tillfället.


Min klickar också bara, men min startmotor går inte runt ens... jag har också testat att byta batteri utan framgång.. Fördelen är att jag har lärt mig att kicka igång den nu:)
 

enrundfyrkant

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2009
Ort
.
Hoj
.
Min 625a började även den klicka igår. Eller, det börjar med två-tre klick och övergår sedan till ett surr. Problemet uppstod efter att jag kört i trappor och därefter stängt av cykeln. När jag sedan skulle starta igen så bara surrade startreläet.

Tvingades kicka igång cykeln och det gick på bara 2-3 försök. Därefter körde jag hem utan några lampor igång och då var det aldrig nära att cykeln höll på att dö.

Laddade batteriet här hemma några timmar och monterade tillbaka det på kvällen innan jag stack ut och körde igen. El-starten funkade nu utmärkt!

Efter min runda stack jag för att tanka. Det var nu problemet återuppstod - Reläet bara surrade och jag tvingades försöka kicka igång cykeln framför en hel minibuss full av poliser som satt och åt vid bensinmacken. De skrattade säkert gott åt mig eftersom cykeln varken gick igång på första, andra, tredje eller 20e kicken.


Många som har samma problem tyckts ha löst det genom att sandpappra på diverse metallytor där batteriet ska få kontakt. Även jag har försökt med detta utan några framgångar. Batteriet ligger på laddning för att utesluta att det har blivit kasst.
När jag skruvade lite på startreläet märkte jag att en metallbricka tycks saknas.
- http://img248.imageshack.us/img248/4474/startrelay.jpg
Kan det ha något med mitt problem att göra?
 

cossie2

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2008
Ort
gbg
Hoj
KTM 625
Har haft samma problem som er med startmotorn, testade allt som hade med elektriska att göra men det var startmotoringreppet innanför svänghjulet som var kasst, har läst mig till att detta verkar vara ett standardfel. Men man kan mäta sig till om startmotorn får den spänning som behövs med denna beskrivning:


"Here's another sneaky way to check the cabling and relay:

Take your voltmeter (you have one, right?) and connect the negative lead to your + terminal on the battery. Take the positive (red) and connect it to the lug on the outside of the starter. Now try to start the bike and watch the voltmeter.

In a perfect world, the voltmeter would show zero volts but this world isn't perfect. I'd say 1-1.5 Volts while you're trying to crank the engine would be the limit.

Remember: you're not measuring system voltage in this case, you're measuring how much it's dropping from the terminal on your battery through all the wiring and starter relay, down to the starter. If it's losing more than 1.5 volts, I'd say you have cabling or relay issues. The good news is it probably won't be marginal: either you'll be showing a huge drop or you won't.

Do the same with the negative side: connect to the negative lead on the battery and the other voltmeter lead to bare metal on the starter case. That one should be nearly zero--MAYBE 0.5V when cranking but that would make me suspicious."
__________________
 

Isak

Åk ni i förväg så väntar jag där framme
Gick med
10 Jun 2008
Ort
lidköping
Hoj
Ktm 625,er6-n
Funderar på att förlänga säsongen genom att skaffa is/enduro däck till mim 625sc -02 men vill ha ett enkelt och relativt billigt sätt. Hur gör ni andra? Har kollat på blocket osv men blir inte klokare av det,vet inte vad som passar och tycker det mesta låter svindyrt. Finns det så man bara kan byta fälg och däck utan ingrepp?
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Läsa igenom lite trådar och kolla upp dom där milen... Sorry men hatar när folk ska blåsa en och 250mil hade den inte gått kom jag fram till.

Blåsa en?
Hur lång har min hoj gått då enligt din "undersökning"
Visst fine att jag skrivit 220 i någon tråd och 250 i en annan. Cirka mil kallas det...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur tar jag loss tändstiften?:huvet

Den långa svarta antar jag väl är tändhatten, ska den bara gå att lyfta av eller skruvar man av den? Hur jag än gjorde ville den inte lossna:mad:
Hade jag brukat lite mer våld hade jag säkert löst problemet på ena eller andra sättet men det känns inte som det ska behövas våld för att ta loss ett tändstift!

Den skall bara dras loss. Drag dock i backelitkroppen och inte i kabeln.....
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tryckluft och blåsmunstycket i dräneringshålet nedanför stiftet så lossnar garanterat tändhatten...
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Hur tar jag loss tändstiften?:huvet

Den långa svarta antar jag väl är tändhatten, ska den bara gå att lyfta av eller skruvar man av den? Hur jag än gjorde ville den inte lossna:mad:
Hade jag brukat lite mer våld hade jag säkert löst problemet på ena eller andra sättet men det känns inte som det ska behövas våld för att ta loss ett tändstift!

Själva tändhatten sitter inte med gängor. Den lirkar man upp om du inte kan dra upp skiten direkt (dra inte i kabeln bara!!!). Sen är det bara att ta en långhylsa och skruva bort stiftet. Så gjorde jag de femti-elva gångerna jag lossat ett stift på en LC4 iaf.
 

the_dreamer

Beroende
Gick med
8 Nov 2009
Ort
Norrland 2/3 av Sverige
Hoj
2006 KTM 625smc
Nu ska vi se om ni kan hjälpa mig att felsöka lite.
Skriver med så mycket jag kan, även om jag inte tror att allt har med mitt problem ett göra.

Som jag har skrivit tidigare är mitt batteri dött, batteriet bara "klicka" när man tryckte på elstarten(1 vecka sedan). Nu händer det ingenting när man trycker på elstarten, inte ens lampan tänds om jag vrider nyckeln 2 steg.

Batteriet har varit dött i ca en vecka nu, under denna veckan har jag alltså kickat igång hojen och kört. Men allt eftersom så har hojen blivit mer och mer svårstartad, både igår och idag har jag inte fått igång hojen.
Jag upplever även att kompet har blivit mindre, tycker inte det är lika tungt att kicka, idag när jag försökte starta den fick jag "slö-kicka" den ett antal gånger innan jag kände att jag hade något riktigt komp.

När dislpayen är igång lyser den som vanligt, men vrider jag på tändningen så halveras ungefär display-styrkan.

Oljevolymen har sjunkit en del på senare tid, från max-strecket till ungeför mitten. Detta efter att jag börja köra lite bakhjul, kör ca 200meter på bakan.


Det är 06 uttagen 07, batteri och tändstift skulle jag gissa på är original. Kanske dessa har sett sitt bäst före datum?.
Har inte tillgång till batteriladdare.

Vad tror ni kan vara orsak till att den inte startar?


Ingen expert men låter som att den har slutat ladda av någon anledning eller att batteriet slutat ta emot laddström. Testa byt batteri dör det efter ett tag undersök stator/laddregulator.

Batteriet lär vara dött om det varit djupt urladdad en längre tid.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Nu ska vi se om ni kan hjälpa mig att felsöka lite.
Skriver med så mycket jag kan, även om jag inte tror att allt har med mitt problem ett göra.

Som jag har skrivit tidigare är mitt batteri dött, batteriet bara "klicka" när man tryckte på elstarten(1 vecka sedan). Nu händer det ingenting när man trycker på elstarten, inte ens lampan tänds om jag vrider nyckeln 2 steg.

Batteriet har varit dött i ca en vecka nu, under denna veckan har jag alltså kickat igång hojen och kört. Men allt eftersom så har hojen blivit mer och mer svårstartad, både igår och idag har jag inte fått igång hojen.
Jag upplever även att kompet har blivit mindre, tycker inte det är lika tungt att kicka, idag när jag försökte starta den fick jag "slö-kicka" den ett antal gånger innan jag kände att jag hade något riktigt komp.

När dislpayen är igång lyser den som vanligt, men vrider jag på tändningen så halveras ungefär display-styrkan.

Oljevolymen har sjunkit en del på senare tid, från max-strecket till ungeför mitten. Detta efter att jag börja köra lite bakhjul, kör ca 200meter på bakan.


Det är 06 uttagen 07, batteri och tändstift skulle jag gissa på är original. Kanske dessa har sett sitt bäst före datum?.
Har inte tillgång till batteriladdare.

Vad tror ni kan vara orsak till att den inte startar?

Jag känner igen det där. Börja med att kolla alla kopplingarna under sadeln. Kolla så att jordkabeln är ok. Sandpappra och se till att det inte är nån skit på jordkabelns fästningar. Kolla också det startrelä som finns ovanför batteriet. Där hade min blivit lite dålig. Jag hade exakt samma grej som du (förutom oljan då :))
Jobba metodiskt och kolla varenda kabel och kontakt.

Lycka till

[edit] Min var också galet svårstartad på kicken, och i slutet gick det inte att kicka igång den. Det hade enbart med mina kontakter (vid startrelät) att göra.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Tack så mycket för tipset.

Kollade över lite kablar under sadeln. När man trycker på el-starten nu kommer det ett elektrisk ljud från startrelät. (Sånt ljud som är på filmer när el hoppar mellan 2 kablar, eller när någon blir skjuten av en elpistol haha:brinnerup) Haha dålig jämförelse men nu vet ni iallafall ungefär vad det är för ljud jag snackar om. Ljudet håller bara på i ca 1 sek, startmotorn går inte runt. Innan jag pilla med kablarna hände det inget alls när man tryckte på el-starten.



Kan du utveckla?
Tror att jag har ett liknande problem.
Hur löste du det?

Det låter som att du och jag hade exakt samma problem.
När jag hade gått igenom allt var det 2 grejer som felade på min hoj. Först var det en jordkabel som var dålig. Jag bytte ut den emot en tjock kabel och lödde dit kabelskor. Det andra var det att den ena av de två kontakterna i startreält (tror det heter så) inte var helt ok. Skruven hade åkt upp lite och det var ingen fin kontaktyta. Så jag sandpapprade lite och drog åt skruven ordentligt. Sen laddade jag upp mitt batteri... ta-da, sen funkade hojen perfa.
Först var jag orolig för startmotor och sånt, men skit i det till att börja med. Kolla först att ALLA kontakter är ok. Köp lite kontaktspray och spraya överallt :D

Good luck...
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
tja,

letar frustrerat efter en motard jag även kan köra enduro med, alltså byta hjulen på utan större problem och har helt snöat in mig på ktm. har sneglat på 690 smc då den är bra på många vis men fortfarande kostar en del och kollar därför andra alternativ. 660 smc ligger inte högt på listan då jag gärna vill ha elstart så nu glor jag lite på 640 och 625! Vad är fördelarna samt nackdelarna med 625:an? hk utan strypning? skillnad mellan exc och emc (förutom att det är enduro/motard)?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
tja,

letar frustrerat efter en motard jag även kan köra enduro med, alltså byta hjulen på utan större problem och har helt snöat in mig på ktm. har sneglat på 690 smc då den är bra på många vis men fortfarande kostar en del och kollar därför andra alternativ. 660 smc ligger inte högt på listan då jag gärna vill ha elstart så nu glor jag lite på 640 och 625! Vad är fördelarna samt nackdelarna med 625:an? hk utan strypning? skillnad mellan exc och emc (förutom att det är enduro/motard)?

625 heter SXC (enduro) eller SMC (motard)
längre fjädringsväg och annan utväxling på SXC
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top