Ktm 625

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Gjorde det idiotiska misstaget att lita på en momentdragare idag när jag bytte olja och lyckades dra sönder gängorna till den mindre dräneringspluggen :huvet Någon mer som klantat sig och vet om de går att åtgärda???

Ska lämna in den på Bike i Trollhättan snarast men det lär ju inte bli billigt antar jag....

// Klanten


Helicoil?
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Ja har inga verktyg till detta men antar att dom kommer göra något sådant på bike, lär ju bli dyrt dom måste ju få ut skiten ur motorn sen, vet inte om dom suger ut spånorna kanske?

Jag gjorde precis samma sak med min första cykel. Jag pajade iofs den stora oljepluggen och det var drygt, eftersom stigningen på gängorna på KTM's oljepluggar är lite ovanliga. Jag fick beställa en recoil-sats och den var svindyr.
 

nusse

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2009
Ort
GBG
Hoj
Yamaha XJ6 Diversion F 2010, Tidigare cyklar: Suzuki gs 500 1985, Ktm 625 2005, Yamaha Fzr 600 1989.
Årsmodell?
På de flesta 625 sitter det oftast samma strypning som 660 dvs trottelstopp på FCR41 samt annan nål & munstycke. Så kan du inte mer än hälften så sitter stoppet kvar alt fel munstycke. Kolla på stiftet hur det ser ut!

Tack! Skall kolla detta.
 

sele

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2006
Ort
grästorp
Hoj
KTM 625
Jag gjorde precis samma sak med min första cykel. Jag pajade iofs den stora oljepluggen och det var drygt, eftersom stigningen på gängorna på KTM's oljepluggar är lite ovanliga. Jag fick beställa en recoil-sats och den var svindyr.

Ok fick du borra upp hålet och gänga, sen skruva i en recoil samt skruva i en orginalplugg eller hur gick du tillväga?

Vart köpte du recoil satsen?

Finns det nån bra Ktm mek som man kan ringa och rådfråga? Mina lokala mc mekaniker vill inte ta i det :mad:
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Ok fick du borra upp hålet och gänga, sen skruva i en recoil samt skruva i en orginalplugg eller hur gick du tillväga?

Vart köpte du recoil satsen?

Finns det nån bra Ktm mek som man kan ringa och rådfråga? Mina lokala mc mekaniker vill inte ta i det :mad:

Jag? nä nä nä ... jag lämnade in skiten. :D
Jag köpte grejerna genom en polare som jobbar på en verktygsbutik. Sen lämnade jag hoj och recoil-sats till en lokal mc-mek. Tror han tog typ 400 för jobbet. Så det var väl ok. Men satsen jag köpte (med rabatt) gick på över 600kr. Helt sjukt.
 

sele

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2006
Ort
grästorp
Hoj
KTM 625
Jag? nä nä nä ... jag lämnade in skiten. :D
Jag köpte grejerna genom en polare som jobbar på en verktygsbutik. Sen lämnade jag hoj och recoil-sats till en lokal mc-mek. Tror han tog typ 400 för jobbet. Så det var väl ok. Men satsen jag köpte (med rabatt) gick på över 600kr. Helt sjukt.

Då kom du ändå undan billigt :banana jag pratade med en firma som sa att dom eventuellt skulle behöva klyva motorn och för att vara säkra på att få ut alla spånor, ca: pris 15 000 :tummenupp

Så jag ringde vidare tills jag hittade någon som tänkte att skölja ur motorn med några omgångar motorolja efter gängningen, det borde rensa bort den mesta skiten :yoparty

Men två veckors väntetid blir ju döden!!! Ja vill ut och slanga!
 

D4lmas

meklubba
Gick med
3 Feb 2009
Ort
Old Mastchop
Hoj
KTM625sm/400exc-02:or
Hur funkar 625 på crossbana, nån som har testat?

Jag har kört några varv tyckte det gick hyfsat. Klart att man känner att den är lite tung och klumpig.

Går det att hoppa eller är det inte att tänka på? Själv vågade jag inte riktigt, dels för att jag är ovan och att jag inte vet om det går, gjorde bara några små skutt.

Funderar på att köpa/byta till mig en 200/250, genom att den känns lite för stor för enduro och crossbana

Personligen tycker jag den är på tok för tung och nervös iaf för Enduro. Brötade i skogen några ggr med min innan jag köpte en "riktig" enduro, vilken skillnad det blev. Mjukare fjädring och mycke snällare motorgång. På crossbanan kanske den funkar bättre men den är nog fortfarande väl bänglig. Om du vill köra gata, grus, skog, cross funkar nog en 450 eller 525/530 bättre då de är mycke smidigare men fortfarande har dugligt me kräm, 400:an är i klenaste laget för grus å gata. Man tröttnar dock fort på att byta fälgar så sätt på motardhjulen på 625:an och skaffa dig en mer renodlad skogsmaskin för enduro/cross. Behöver inte bli mycke dyrare om man skaffar sig lite äldre hojjar, försäkringen fixar man sen via bilsport-mc så blir hoj#2 nästan gratis.
 

Bjorkander

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Ort
Visby
Hoj
Kawa z750; Yamaha Chappy lb80
Är bakramen likadan på en sxc-05 och en smc-05? då är det väl egentligen bara att köpa smc plasten och skruva på det?
 

TELG.biz

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Bor? skogen...
Hoj
Kawasaki z750 -07, Honda Crf450 -08, Kawasaki ZX6R BanHoj -08
Db

Tjo, ser inte ut att bli en Husaberg utan en KTM 625 Smc....Frågan är bara, jag har tänkt köra på bana. Hur ligger db på denna hoj? Motard brukar ju alltid ha lite problem, någon som har erfarenheter av olika rör, eller andra erfarenheter ang. bankörning på just denna maskin....?

// Tobias:yoparty
 
Last edited:

prissma

Medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Tjo, ser inte ut att bli en Husaberg utan en KTM 625 Smc....Frågan är bara, jag har tänkt köra på bana. Hur ligger db på denna hoj? Motard brukar ju alltid ha lite problem, någon som har erfarenheter av olika rör, eller andra erfarenheter ang. bankörning på just denna maskin....?

// Tobias:yoparty

Sxc org dämpare e iaf mkt tyst
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Tjo, ser inte ut att bli en Husaberg utan en KTM 625 Smc....Frågan är bara, jag har tänkt köra på bana. Hur ligger db på denna hoj? Motard brukar ju alltid ha lite problem, någon som har erfarenheter av olika rör, eller andra erfarenheter ang. bankörning på just denna maskin....?

// Tobias:yoparty

Original funkar alltid.
Jag körde på Kinnekulle med Akra-pipor med db-killers och det var inga som helst problem.
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
jag hittar inte svaret antar att jag är dålig på att söka...

men jag behöver byta oljefilter, BÅDA.

Vilka är det jag ska köpa på biltema, nån som vet på rak arm?

KTM 625 smc -06
 

sele

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2006
Ort
grästorp
Hoj
KTM 625
Hej!

Min hastighetsmätare har lagt av, den går igång om man trycker på den men visar ingen fart. Någon som vet vad det kan vara?
Hur mycket spel ska det vara mellan givaren i bromsskivan och mottagaren?

// David
 

the_dreamer

Beroende
Gick med
8 Nov 2009
Ort
Norrland 2/3 av Sverige
Hoj
2006 KTM 625smc
Hej!

Min hastighetsmätare har lagt av, den går igång om man trycker på den men visar ingen fart. Någon som vet vad det kan vara?
Hur mycket spel ska det vara mellan givaren i bromsskivan och mottagaren?

// David



men har den fungerat innan så borde det inte vara fel på avståndet.

Testa summra givare koppla in multimeten över dom två kablarna som kommer från givare och ställ den på resistans/summer . Testa sedan snurra på framhjulet har du den på summer så kommer du höra en "tacho" frekvens om allt är som det ska.

Kolla även att magneten i bromskivan är på plats. :tummenupp
 

sele

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2006
Ort
grästorp
Hoj
KTM 625
men har den fungerat innan så borde det inte vara fel på avståndet.

Testa summra givare koppla in multimeten över dom två kablarna som kommer från givare och ställ den på resistans/summer . Testa sedan snurra på framhjulet har du den på summer så kommer du höra en "tacho" frekvens om allt är som det ska.

Kolla även att magneten i bromskivan är på plats. :tummenupp

Tack för svaret!
Ska prova detta så fort jag får tillgång till en multimeter, om jag inte får frekvens så är det brott på kabel eller fel på givaren antar jag, då blir det väl till att beställa nytt :)
Magneten är på plats men det ser ut som det vart åverkan på den, det är jack i den precis som om givaren slagit emot den???

Vet du vad avståndet skall vara? Idag är det ca: 5-7 mm skulle jag gissa.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tack för svaret!
Ska prova detta så fort jag får tillgång till en multimeter, om jag inte får frekvens så är det brott på kabel eller fel på givaren antar jag, då blir det väl till att beställa nytt :)
Magneten är på plats men det ser ut som det vart åverkan på den, det är jack i den precis som om givaren slagit emot den???

Vet du vad avståndet skall vara? Idag är det ca: 5-7 mm skulle jag gissa.

Avståndet är inte jättekritiskt men kabelbrott och/eller åverkan på magneten är vanligt. Ny sensor köper man INTE från KTM då de kostar svin, samma pryl finns på elfa för en hundring.
 

sele

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2006
Ort
grästorp
Hoj
KTM 625
Avståndet är inte jättekritiskt men kabelbrott och/eller åverkan på magneten är vanligt. Ny sensor köper man INTE från KTM då de kostar svin, samma pryl finns på elfa för en hundring.

Letade runt på elfas hemsidas men det är ju en djungel, vad är det man behöver? Finns ju hur många sorters sensorer som helst :huvet
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top