Ktm 625

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Någon som kan tipsa mig om hur man får av tändhatten? har försökt i 20min men får f*n inte av den:va står inget i handboken heller.
Dra rakt uppåt bara.Har du tillgång till tryckluft så sätter du munstycket i dräneringshålet och blåser.Då lossnar den garanterat.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Någon som kan tipsa mig om hur man får av tändhatten? har försökt i 20min men får f*n inte av den:va står inget i handboken heller.

Höll också på med det första gången och kände mig jävligt dum. Man vågar ju heller inte ta i för mycket då man är rädd och paja grejerna. Brukar köra med en polygrip för att få bättre grepp.
 

Jocke med saxen

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
2006 KTM 625 SMC
Några frågor från mig:

Är på jakt efter endurohjul till min hoj. Nån som har några liggandes till en bra slant? Om inte, vilka dimentioner gäller? Strul med ok, kedja osv?
625 sxc -04 om det nu är nån skillnad på årsmodellerna.

Jagar även ca 30 mm styrhöjare. kan man ha högre??

Någon som vet hur mycket en tajtning av gaffel och bakfjädring kostar hos springzz, eller ngn annan?
Även hur man stiffar upp orginalfjädringen på max?
Beskrivning "for dummies" uppskattas.... :Bugar

Tackar ödmjukast för en mycket bra tråd....:tummenupp skall läsa igenom hela rasket.
Inte så lätt att hitta det man söker med sökfunktionen, tyvärr...

Återförsäljare i Sthlm, är det han i Märsta och S-tälje som gäller (enl KTM hemsida)

Hej, jag har ett par helshysta endurohjul 21" fram o 19" bak. Även om jag har offroad däck på mina motard fälgar så är det otrolig stor skillnad, helt annan kontroll på riktigt snabba grusvägar!
Det är ett par fina Excel fälgar som ser ut som nya. Däcker fram är i princip nytt, bak så är det tokslut..

KTM 625 har den större axeln fram från årsmodell -03 o framåt. Dessa fälgar som jag har satt / sitter på en 625 SMC -05. Det är alltså motard varianten jag har vilket betyder att det är den stora skivan fram. Det som behövs göras i så fall är att man tar o fasar av bromsoket mot ekrarna i hjulet för att det ska passa. Kan skicka bild på det om intressant. Alternativt så köper man en SXC adapter o den mindre skivan o monterar (om det inte är den maskinen man har vill säga). Kontentan, köp mina hjul o du monterar på dem på 20 minuter o har en helt annan typ av maskin!

Kom med ett bra prisförslag, annars sparar jag dem till vinter för lite vinteråka :tummenupp
 

Jocke med saxen

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
2006 KTM 625 SMC
Inte SXC,men det går att använda hjulen om man gör nya distanser.

O fan, inte på -04 SXC heller? Det är vad jag fått berättat för mig. Tackar för infon i så fall.

Hacke, vad har du för diameter på framaxeln, vet du det? Eller ngn anna som vet. Svarva nya distanser är säkert inte svårt, men för min egen del så har jag inga maskiner för det. Hakke, om du fortfarande är intresserad så är det ju i vart fall enklare att göra distanser för en mindre axel än vice versa.
 

Hakke

Bromspump köpes!
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 SXC - 04
O fan, inte på -04 SXC heller? Det är vad jag fått berättat för mig. Tackar för infon i så fall.

Hacke, vad har du för diameter på framaxeln, vet du det? Eller ngn anna som vet. Svarva nya distanser är säkert inte svårt, men för min egen del så har jag inga maskiner för det. Hakke, om du fortfarande är intresserad så är det ju i vart fall enklare att göra distanser för en mindre axel än vice versa.

Du har PM
 

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
Bänkpapper har jag,men ingen scanner däremot...
Mätte kamaxlarna också när jag bytte till FR-kammen men var dom uppgifterna tagit vägen vete sjutton.Kamlyftet är ~7mm original och ett par tiondelar högre på FR-kammen om nu det är till någon hjälp.Nockvinkel och duration minns jag inte tyvärr.
Edit....Vem behöver scanner?Det blev ju minst lika bra med kameran också:crash

Är detta bakhjulseffekt eller omräknat till veven?
 

Hakke

Bromspump köpes!
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 SXC - 04
Vet inte om denna fråga tillhör nån mektråd eller så....


Vilka verktyg är ett måste som 625 ägare?

Vissa saker är ju självklara,
en större hylsnyckelsats (märkte att framaxeln behövde en 22:a bl.a)

Antingen är mina bultar dåliga eller så blandar KTM tum och mm. Vissa passar bättre med tum hylsor, vilket verkar vara mycket konstigt.


En annan sak. Hur många klick skall det vara i framgaffeln? räknade till 35?
 

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
2003, KTM 625SXC
Ang KTM 625 köp

Hejsan, funderar lite på att köpa en KTM 625.
Har lite funderingar ang, denna hoj.

Om man jämför den med 525 så är den inte lika "mekig" om jag förstår det rätt

Går det bra att åka långa sträckor på denna motorcykel? vi säger 10 mil.
Har hört att bland annat 525 har problem med det.
Hur långa serviceintervaller har den? oljebyte / justering av ventiler.

Undrar även om det finns några "kända" fel? har kikat på en 2004a.

Tacksam för svar.
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Hejsan, funderar lite på att köpa en KTM 625.
Har lite funderingar ang, denna hoj.

Om man jämför den med 525 så är den inte lika "mekig" om jag förstår det rätt

Går det bra att åka långa sträckor på denna motorcykel? vi säger 10 mil.
Har hört att bland annat 525 har problem med det.
Hur långa serviceintervaller har den? oljebyte / justering av ventiler.

Undrar även om det finns några "kända" fel? har kikat på en 2004a.

Tacksam för svar.
Helt rätt så är den inte alls lika meckig som en tex 525a, tror att man enligt boken ska ställa ventiler och byta olja var 500ade mil eller något i den stilen, men sen är den ju inte alls lika "hetsig" som en sådan heller..
Det går alldelles utmärkt att åka längre sträckor än 10 mil ja! För ett par veckor sen så klämde jag av en 46 mil på en dag:) Men visst, man var väl lite öm sen:D
 

Hakke

Bromspump köpes!
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 SXC - 04
Upptäckte ett mindre oljeläckage idag på en 16 mila tur i farter upp till 170!? enligt mätaren.... Visste inte att den gick så fort....

Det läckte lite olja antingen från oljepluggen uppe vid styret eller från den slang ovanför pluggen. Slangen var inte riktigt tajt mot nippeln. Skall dra in en najtråd för att utesluta läckage den vägen.

Är detta vanligt, nåt att oroa sig för?
 

RobRas

Guest
Hejsan, funderar lite på att köpa en KTM 625.
Har lite funderingar ang, denna hoj.

Om man jämför den med 525 så är den inte lika "mekig" om jag förstår det rätt

Går det bra att åka långa sträckor på denna motorcykel? vi säger 10 mil.
Har hört att bland annat 525 har problem med det.
Hur långa serviceintervaller har den? oljebyte / justering av ventiler.

Undrar även om det finns några "kända" fel? har kikat på en 2004a.

Tacksam för svar.

Det är en -04a? Serviceintervall på 250 mil olja, filter och ventiler. Årsmodeller från 2005 har 500 mils intervall. Lite andra tips är väll att kolla på bakfälgen om den är oljig. Om den är det så är det troligtvis packboxen bakom framdrevet som är kasst, billigt och lätt att åtgärda.. Sen kan du kika lite extra runt ventilkåpan om den "svettas" olja. Det är vanliga fel som jag har förstått det..

Nu har jag en fråga med.. Vad kör ni med för någon viskositet och märke på motoroljan? Motorex är ju fan rena rånet.. Biltema ligger långt bort från mig så deras olja är uteslutet.
 
Last edited:

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Bytte olja idag, men tror att jag gick lite för fort fram.. Skall det sitta en kopparpackning på skruven i "bil" oljefiltret? Den skruven man skruvar ut för att tömma ramen på olja?
 

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
2003, KTM 625SXC
Ok, tack för svaret.
Någon skillnad på 04 och 05+ då det är olika intervaller, annan motor eller hur är det? EN fråga till, ser att grenröret har 2 utlopp ifrån motorn. Varför är det så när det är en enkelcylinder? ( säkert en dum fråga men...)
Är det stora skillnader mellan en sådan och en 660 t.ex?
Får man skjutsa folk på 625an?


Det är en -04a? Serviceintervall på 250 mil olja, filter och ventiler. Årsmodeller från 2005 har 500 mils intervall. Lite andra tips är väll att kolla på bakfälgen om den är oljig. Om den är det så är det troligtvis packboxen bakom framdrevet som är kasst, billigt och lätt att åtgärda.. Sen kan du kika lite extra runt ventilkåpan om den "svettas" olja. Det är vanliga fel som jag har förstått det..

Nu har jag en fråga med.. Vad kör ni med för någon viskositet och märke på motoroljan? Motorex är ju fan rena rånet.. Biltema ligger långt bort från mig så deras olja är uteslutet.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top