Ktm 625

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Vit supermoppe
Du vet att 15-40 är nästa samma som 16-42 :D:D:D:D

yepp butt i like it!
Känns lite annorlunda faktiskt med 15/40 tyckte jag det varvade väldigt mycket på 3an i ca 50 och att 4an va för hög.
Nu där i mot med 16/42 är 3an klockren i 50 och 4an perfekt i 70.
En kugg fram ska ju motsvara 3 kugg bak som jag förstått det.
Dvs 16/43 är samma som 15/40. så nu är min drevning lite "snällare"

15/42!!!!! är klockrent!

Det är säkert nice, men jag gick i från 15 drev fram då jag ville ha bort lite belastning från utgående axel. Nu vet jag inte hur stor avlastning det gör med en tand upp.
Hade gärna prövat 16/44 eller 45.
 
Last edited:

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
yepp butt i like it!
Känns lite annorlunda faktiskt med 15/40 tyckte jag det varvade väldigt mycket på 3an i ca 50 och att 4an va för hög.
Nu där i mot med 16/42 är 3an klockren i 50 och 4an perfekt i 70.
En kugg fram ska ju motsvara 3 kugg bak som jag förstått det.
Dvs 16/43 är samma som 15/40. så nu är min drevning lite "snällare"



Det är säkert nice, men jag gick i från 15 drev fram då jag ville ha bort lite belastning från utgående axel. Nu vet jag inte hur stor avlastning det gör med en tand upp.
Hade gärna prövat 16/44 eller 45.

får väl bli den förste då som testar blir antingen 44 eller 45
 

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Vit supermoppe
så sant vad är det vi har 525 ? ngn som vet hur lång org är ?

520 kedja har vi är nog 110 länkar original. jag köpte en 118 länkars och fick kapa den till 110 med 16/42.
Så det känns som att du borde klara dig på en 118, är ju bara tre kugg till.
Sen vet jag inte hur långt fram du har din axel, men man kan vända på juster brickorna/distanserna som hjulaxeln ligger i så kommer axeln närmare framdrevet så att säga.
Fast det kanske du redan sett.

Lycka till!
 
Last edited:

enrundfyrkant

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2009
Ort
.
Hoj
.
Har precis blivit ägare till en 625a :yoparty

Den har stått oanvänd under vintern så det känns bäst att byta olja och filter innan man börjar köra. Trottelstoppet måste även monteras på igen. Priset hos en verkstad i Malmö blir runt 1700:- , är det värt det eller kan jag, som aldrig meckat med en hoj, fixa detta själv genom att kolla i instruktionsboken?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har precis blivit ägare till en 625a :yoparty

Den har stått oanvänd under vintern så det känns bäst att byta olja och filter innan man börjar köra. Trottelstoppet måste även monteras på igen. Priset hos en verkstad i Malmö blir runt 1700:- , är det värt det eller kan jag, som aldrig meckat med en hoj, fixa detta själv genom att kolla i instruktionsboken?

Det är inte raketforskning men första gången bör man ha någon van vid sin sida. En kontroll av ventiler och allmän genomgång skadar nog inte heller...
 

enrundfyrkant

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2009
Ort
.
Hoj
.
Kommer det vara en rolig cykel trots att jag tvingas strypa den? Eller kommer accelerationen + topfarten vara såpass dålig att jag ångrar köpet av min första mc? :(
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kommer det vara en rolig cykel trots att jag tvingas strypa den? Eller kommer accelerationen + topfarten vara såpass dålig att jag ångrar köpet av min första mc? :(

Tack vare sin låga vikt är det en av de bättre 25kw upplevelserna men cykeln går skit med strypningarna i.
 

superpeppe

The one and only
Gick med
28 Sep 2006
Ort
karlshamn
Hoj
En orange, och det är inte ktm!
Måste bara flika in här lite:rolleyes: En 625 väger 150kg och kan därför inte ha en strypning på 25kw för då blir viktförhållandet 0,16xxxxx, för att 625 ska vara laglig så måste den vara reggad på 24kw..=)
 

ktmforum.se

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
ktmforum.se
Hoj
KTM
Måste bara flika in här lite:rolleyes: En 625 väger 150kg och kan därför inte ha en strypning på 25kw för då blir viktförhållandet 0,16xxxxx, för att 625 ska vara laglig så måste den vara reggad på 24kw..=)

Måste bara flika in med att de tidiga årsmodellerna av 625 väger betydligt mindre än 150 kg. 2002:an väger tex. 130 kg.
 

enrundfyrkant

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2009
Ort
.
Hoj
.
Har bestämt mig för att Inte vända mig till en verkstad utan istället göra oljebytet + strypningen hemma. Känns dumt att betala 1800 kronor när man istället kan få göra det själv och på så sätt lära sig något om motorer för en gångs skull. Har dessutom en vän som inte gör något annat än att meckar med sin cykel och han har för övrigt precis blivit ägare till en 640 :tummenupp

När det kommer till strypningen så har jag bara en fråga: var ska fjädern och den guldfärgade ringen sitta i förhållande till själva skruven? Undertill? (Se bild http://i2.photobucket.com/albums/y7/hazy420/KTM/100_0551.jpg)

När det kommer till oljor har jag förstått att det råder delade meningar om Vad och Var man ska handla. Har ni i den här delen av forumet något åsikt som kan vara till min hjälp vid val av olja? 10W/50 går ju bara att hitta om man köper det märke som KTM förespråkar :va

Sist men inte minst vill jag veta var man kan köpa oljefilter + passande packningar till ett bra pris. Har beställt hem ett oljefilterkit för att vara på den säkra sidan första gången men det känns som om det går att komma undan mycket billigare genom att handla på till exempel biltema?


Om någon har tänkt svara "använd sökfunktionen" på någon av mina frågor kan ni väl vara så snälla att länka till ett svar istället. Har inte gjort något annat än att söka idag och trots det har jag fortfarande dessa frågor! :huvet
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top