Ktm 625

Kall3

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Ch Racing WSM 125-05,KTM 625 SMC-05
Har 625 ingen kylarfläkt?,min blir väldigt varm och börjar läcka vatten ganska snabbt när man kör långsamt eller står still.
 

Scrop

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
nkpg
Hoj
KTM 625 SMC
Har 625 ingen kylarfläkt?,min blir väldigt varm och börjar läcka vatten ganska snabbt när man kör långsamt eller står still.

jodå, sitter på vänster kylare. iaf på min 06:a (ska va likadan som -05).

vart precis klar med att ställa ventilerna för första gången, tog bara 6 timmar för en amatör som mej :näsblod.
skulle bara dit med ventilkåpan så va allt klart, tro fan att de gick gängpajj på 2 av 3 skruvar (som jag förövrigt inte hann dra ordentligt ens, helt sjukt...) :huvet...

så då vart de bara o plocka bort ventil kåpan o i med heli-coil gängor eller nåt sånt. frågan är vad behöver man ta bort innan man lyfter av den? har inte en jävla aning om hur allt sitter ihop innanför med kamaxlar o grejjer:confused:

ska leta lite sprängskisser men vore trevligt om nån kunnig kunde förklara vad som behöver tas bort.
 

Kall3

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Ch Racing WSM 125-05,KTM 625 SMC-05
Då är det något som är paj då? Eller är fläkten bara dålig?

Körde krypkörningsbanan idag (vanliga slalom) man kunde köra den ca 4-6 gångar innan den började släppa ut kylarvatten.

Samma sak om den står länge på tomgång(5-10min).

När man kör är det inga problem så fartvinden kyler ju.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Då är det något som är paj då? Eller är fläkten bara dålig?

Körde krypkörningsbanan idag (vanliga slalom) man kunde köra den ca 4-6 gångar innan den började släppa ut kylarvatten.

Samma sak om den står länge på tomgång(5-10min).

När man kör är det inga problem så fart vinden kyler ju.

Det är helt normalt, ingen mc skall stå på tomgång 10min
 

Kall3

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Ch Racing WSM 125-05,KTM 625 SMC-05
Var antagligen inte 10 men mer än 5 och jag antog att det var för lång tomgång som lågbakom första gången,det jag hakade upp mig på var att den inte går att köra långsamt någon längre tid heller innan övertrycket öppnar.

Men det är säkert bara jag som nojjar för att jag är rädd att den ska gå i sönder innan uppkörningen.
Men det är bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite:tummenupp
 

Scrop

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
nkpg
Hoj
KTM 625 SMC
va ska de va för packning mellan top och ventilkåpa? någon slags silicon packningsmassa eller liknande?

om jag kollar på sprängskissen står de bara "three-bond gasket", vafan betyder de?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vad är det för skillnader på smc och sxc förutom det uppenbara att sxc kom med crosshjul som standard.
Det är 2003 i detta fall.

SXC: 2-kolvsok, 43mm gaffel istället för 48mm på SMC, Annan sving. Jag skulle ta en SXC om du skall konvertera till motard lätare då du slipper fippla m 4-kolvsoket på SMC.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
va ska de va för packning mellan top och ventilkåpa? någon slags silicon packningsmassa eller liknande?

om jag kollar på sprängskissen står de bara "three-bond gasket", vafan betyder de?

Three Bond är en packningsmassa, visst du kan använda någon annan packningsmassa men jag skulle köra Three Bond. Stämmer eftersom vattenpumpen bla sitter mellan ventilkåpan & topplocket & spåren i ventilkåpan trycker på kamaxellagringen så använder KTM packningsmassa. Det brukar snåla med det ifrån fabriken därav läckage.
 

Scrop

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
nkpg
Hoj
KTM 625 SMC
Three Bond är en packningsmassa, visst du kan använda någon annan packningsmassa men jag skulle köra Three Bond. Stämmer eftersom vattenpumpen bla sitter mellan ventilkåpan & topplocket & spåren i ventilkåpan trycker på kamaxellagringen så använder KTM packningsmassa. Det brukar snåla med det ifrån fabriken därav läckage.

ok, tack för svaret. hittade three bond på lelles ktmshop, men den kostar fan över 700 spänn :3freak. kan man hitta de nån annanstans till lite humanare pris? annar får de nog bli nåt biltema skit imellan istället, funkar säkert de me :tungan
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Du väljer själv men köper du nåt skit så är risken att du får riva ventilkåpan igen & det är ju inte jätteroligt. Var noga med att inte ta för mkt!!!!
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
ok, tack för svaret. hittade three bond på lelles ktmshop, men den kostar fan över 700 spänn :3freak. kan man hitta de nån annanstans till lite humanare pris? annar får de nog bli nåt biltema skit imellan istället, funkar säkert de me :tungan

Jag köpte på OK/Q8 har jag för mig. Funkade bra, läckte inget och var billigare.
 

Över1

Bannad
Gick med
2 Mar 2012
Ort
Mellan benen
Hoj
Din fru
Höjde styret med biltemas kit. Decompwire blev såklart lite för kort oavsett hur jag drar den. Hur åtgärdar man enklast detta problem?

:hej
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Klarar man besiktningen med slipon? Om inte, hur får man tyst på den? :gnissla
Har ju hört om diskbollar som man sätter fast med ståltråd, men då måste man hålla på och öppna dämparen. Sen vet jag inte om de kommer sitta kvar för det vädrar ganska fint..
 
Last edited:

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Klarar man besiktningen med slipon? Om inte, hur får man tyst på den? :gnissla
Har ju hört om diskbollar som man sätter fast med ståltråd, men då måste man hålla på och öppna dämparen. Sen vet jag inte om de kommer sitta kvar för det vädrar ganska fint..

Vad har du för blås på den? Har lite olika dBkillers liggande hemma i olika dimentioner som kanske kan passa och fungera.
 

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Nån som vet om muttern som håller fast framdrevet är "normalt" gängad eller tvärt om? Något att tänka på vid byte eller är det bara loss med muttern o sen av med drevet?


Sent from my iPhone using Tapatalk

EDIT: Den var normalt gängad! =)
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top