Ktm 640

s3an

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
Speed Triple-00såld Ducati750ss-95såld Honda cb750k6 cafe
Duke!

Tja! Köper en Duke -02 i veckan. Var kan jag köpa nya munstycken till originalförgasaren?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike

Funderar gör man ju ibland :). Men tror inte det blir nåt av på 640:n i alla fall. Blir nog att byta hoj nästa sommar senast då jag vill kunna ta hojen dom 50 mil jag har hem. Och så kommer man ju lite kortare på en tank etanol. Vilket iof inte spelar nån roll på en 640 då den inte är nån tourer. :gnissla

Tja! Köper en Duke -02 i veckan. Var kan jag köpa nya munstycken till originalförgasaren?

KTM/MC handlaren borde väl ha. :tummenupp

Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Panik!
Var köper jag nya skruvar till min 640 -02a??
Skulle skuva av framhjulet idag för att byta däck, då ser jag att ena skruven till bromsoket (som måste tas bort) är helt runddragen... lyckades inte få bort den på något sätt, så nu blir det att svetsa fast en mutter i den och få bort den på det sättet.... :huvet

Men var hittar jag skruvar som passar? Finns det typ "skruv-kit"... vill byta så många skruvar som möjligt på hojen nu... En del är nämigen lite rostiga också.

Tacksam för snabba svar.

//Magnus

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Panik!
Var köper jag nya skruvar till min 640 -02a??
Skulle skuva av framhjulet idag för att byta däck, då ser jag att ena skruven till bromsoket (som måste tas bort) är helt runddragen... lyckades inte få bort den på något sätt, så nu blir det att svetsa fast en mutter i den och få bort den på det sättet.... :huvet

Men var hittar jag skruvar som passar? Finns det typ "skruv-kit"... vill byta så många skruvar som möjligt på hojen nu... En del är nämigen lite rostiga också.

Tacksam för snabba svar.

//Magnus

Har ni ingen järnhandel hos er?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
haha... jo visst har vi det. Men jag tänkte om man kunde köpa en hög med orginalskruvar... äh... får bli "kopior"... :D
0015080353 heter originalskruvarna.6,84:- styck:)På Karlströms finns skruvkit med "orignalutseende" om du vill ha det.

Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
0015080353 heter originalskruvarna.6,84:- styck:)På Karlströms finns skruvkit med "orignalutseende" om du vill ha det.

Oj... tack så mycket!! :D

Får ta kontakt med dem då...

(btw... Jag vet att jag sett alla produktnummer till hojen här på forumet, men vart finns länken? )

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Grymt.
Tack så mycket!.... bara en massa "good-people" på det här forumet. Hoppas man själv kan hjälpa någon i framtiden... :D

ok "good-people", nu behöver jag hjälp igen... :huvet
Skulle lossa framhjulet idag, men jag kunde inte få ut "pinnen" som löper genom hjulet. Provade på alla sätt jag kunde komma på. Kan det vara så att den här pinnen har krökt sig när tidigare ägare slagit dit? Vad beror det på att den kilats fast stenhårt? Har ni problem att ta ut den?

Tack på för hand...

//Mr. Noob

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
ok "good-people", nu behöver jag hjälp igen... :huvet
Skulle lossa framhjulet idag, men jag kunde inte få ut "pinnen" som löper genom hjulet. Provade på alla sätt jag kunde komma på. Kan det vara så att den här pinnen har krökt sig när tidigare ägare slagit dit? Vad beror det på att den kilats fast stenhårt? Har ni problem att ta ut den?

Tack på för hand...

//Mr. Noob

Menar du hjulaxlen ?

Har du tagit av mutternskallen och släppt alla insexskruvar i gaffelbenen ?

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Menar du hjulaxlen ?

Har du tagit av mutternskallen och släppt alla insexskruvar i gaffelbenen ?

hjulaxel... så var det... kom inte på namnet... :D
Jag skruvade av mutterskallen och de två skruvar som sitter längst ner på varje gaffelben. (fast de var inte insex...utan 8, eller 9mm har jag för mig)...

Fattar inte vad jag gör för fel, eller om jag nu gör det...

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
hjulaxel... så var det... kom inte på namnet... :D
Jag skruvade av mutterskallen och de två skruvar som sitter längst ner på varje gaffelben. (fast de var inte insex...utan 8, eller 9mm har jag för mig)...

Fattar inte vad jag gör för fel, eller om jag nu gör det...

Då skall det vara löst,har du otur så har det rostat/ärgat fast.

Prova att sätta i mutterskallen och dra iden nästan i botten så du får lite mellanrum mellan skallen och gaffelbenet och knacka (försiktigt) på den så brukar det lossa.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Då skall det vara löst,har du otur så har det rostat/ärgat fast.

Prova att sätta i mutterskallen och dra iden nästan i botten så du får lite mellanrum mellan skallen och gaffelbenet och knacka (försiktigt) på den så brukar det lossa.

mm... det är bl.a. så jag har försökt göra. sen ville jag inte banka för hårt, för jag ville inte pajja axeln. I värsta fall får det bli stora släggan o sen köpa en ny axel... ca. 300kr på Karlströms... men det är ju inget annat att göra. Måste verkligen få bort hjulet... besiktning om nån månad o jag MÅsTE byta mitt blankslitna framdäck... :mad:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
mm... det är bl.a. så jag har försökt göra. sen ville jag inte banka för hårt, för jag ville inte pajja axeln. I värsta fall får det bli stora släggan o sen köpa en ny axel... ca. 300kr på Karlströms... men det är ju inget annat att göra. Måste verkligen få bort hjulet... besiktning om nån månad o jag MÅsTE byta mitt blankslitna framdäck... :mad:

Värm lite försiktigt med värmepistol på fästet för hjulaxeln så expanderar du alu lite.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Värm lite försiktigt med värmepistol på fästet för hjulaxeln så expanderar du alu lite.

Problemet verkar vara att den sitter fast i lagren. Den släpper fint på gaffelbenen. Så frågan är om jag kan värma?!

Hur tror ni det klarar sig om jag tar en träbit imellan och sopar till med något stort... typ en mindre slägga el. dyl.? Det här med att knacka försiktigt gick ju sådär..

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
GSX1000R K2
muttern är väl i aluminium?? alltså ryker den före axeln.. bara att sopa på ordentligt, finns inget annat att göra,,precis som du säger så sitter axeln fast ärgad i lagren och hylsan mellan lagren,tidigare ägare har inte smort in axeln vid montering..

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha