Ktm 640

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
muttern är väl i aluminium?? alltså ryker den före axeln.. bara att sopa på ordentligt, finns inget annat att göra,,precis som du säger så sitter axeln fast ärgad i lagren och hylsan mellan lagren,tidigare ägare har inte smort in axeln vid montering..

jo visst är den i aluminium. Så den tänker jag inte banka på.

det får bli "the hard way" på den här jävla axeln!!

sen smörjer jag skiten som aldrig förr... :D
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
btw... går det att lossa framhjulet utan att plocka bort oket? I instruktionsboken står det att man ska ta bort oket först, men behövs verkligen det?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
btw... går det att lossa framhjulet utan att plocka bort oket? I instruktionsboken står det att man ska ta bort oket först, men behövs verkligen det?


Ska inte behövas om du bara kör med orig oket dvs 2-kolvsoket om jag minns rätt.
 
Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Ska inte behövas om du bara kör med orig oket dvs 2-kolvsoket om jag minns rätt.

ok... jag misstänkte detta... Men boken säger att man måste det, så det var därför jag undrade...

Tack ännu en gång alla hjälpsamma!!

//Magnus
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Ännu en fråga...
Jag kan inte plocka bort bromsoket eftersom att den övre bulten är runddragen. Min fråga är då; Kan jag sätta en större mutter över den runddragna bulten och svetsa fast den i den stora muttern utan att paja oket. Det jag är orolig för är att oket är i aluminium vilket betyder att det kanske smälter... Om man svetsar snabt, kyler med vatten, svetsar lite till, och på med vatten... tror ni oket klarar sig då?
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Ännu en fråga...
Jag kan inte plocka bort bromsoket eftersom att den övre bulten är runddragen. Min fråga är då; Kan jag sätta en större mutter över den runddragna bulten och svetsa fast den i den stora muttern utan att paja oket. Det jag är orolig för är att oket är i aluminium vilket betyder att det kanske smälter... Om man svetsar snabt, kyler med vatten, svetsar lite till, och på med vatten... tror ni oket klarar sig då?

Räcker ju med 2-3 punkter. och blåser du lite med tryckluft efter så är det ingen fara. Oket kommer inte att smälta.
 

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Jag slinker in i er tråd litegrann. Har en 620sc, och vet inte riktigt i vilken av trådarna jag ska skriva. Pallar inte dra igång en ny för just 620!
Det är såhär att jag har ett litet oljeläckage vid ventilkåpan/huset. Precis ovanför där avgasrören går in i toppen (precis vid nr 2 på bifogad bild).
Min fråga lyder, är det lätt att skruva loss ventilkåpan och lyfta upp den en bit så att jag kommer åt att lägga ny tätningspasta, eller är det krångligt med tanke på kammen, vattenpumpsaxeln osv osv? Vågar inte riktigt öppna upp den utan att veta vad som kommer hända :D!

Mvh nybliven motardägare
 

Bifogat

  • http___www.ktm-parts.jpg
    http___www.ktm-parts.jpg
    88.1 KB · Visningar: 99

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nej lyft av hela kåpan & lägg på nytt hela vägen runt. Inga problem med vattenpumpen du inte ska montera bort den eller för kammen. Du kan ju ställa motorn i ÖD så nockarna på kammen pekar neråt dvs inte trycker på ventillyftarna. Jag rekommenderar Threebond som tätning. Kolla även enligt vissa rykten att ena skruven som kommer ifrån ena avgaskröken var skruv är inskruvad i toppen brukar det ibland kunna trycka ut olja ifrån. Men som sagt det är vanligt med läckage ifrån ventilkåpan. He he he du ska inte montera på rallykam när du änså håller på? Dock så kanske det inte spelar så stor roll då en del rekommenderar större ventiler då.
 

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Nej lyft av hela kåpan & lägg på nytt hela vägen runt. Inga problem med vattenpumpen du inte ska montera bort den eller för kammen. Du kan ju ställa motorn i ÖD så nockarna på kammen pekar neråt dvs inte trycker på ventillyftarna. Jag rekommenderar Threebond som tätning. Kolla även enligt vissa rykten att ena skruven som kommer ifrån ena avgaskröken var skruv är inskruvad i toppen brukar det ibland kunna trycka ut olja ifrån. Men som sagt det är vanligt med läckage ifrån ventilkåpan. He he he du ska inte montera på rallykam när du änså håller på? Dock så kanske det inte spelar så stor roll då en del rekommenderar större ventiler då.


Okej, det är inga andra packningar osv man måste ha koll på när man lyfter kåpan? Tänkte om det sitter packningar under som kan hoppa bort/gå sönder när jag gör lyftet. Om det inte är det så är det i stort sett bara att lossa alla 6/7 st insex runt om, och de 4 långa som sitter uppe på kåpan, och sen bara lyfta upp försiktigt? :D Ventiler och annat ligger kvar där de ska?

Nja, blir nog ingen rallykam just nu. Ska först och främst få allt tätt och sedan köra in mig ordentligt. Sen kanske det blir några större mods :)

Tack för infon!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hela ventilkåpan är tätad med packningsmassa. De kopparbrickorna som sitter ovanpå kåpan de 4st eller rättare sagt 5st skruva då den 5:e sitter vid tändstiftet om jag inte har helt fel skall kopparbrickorna bytas mot nya annars kan de bli fel när man momentdrar dem med gamla brickor. Gömma allt som du får för dig att bända upp kåpan med för ytan är uber känslig om det blir ett märke på ytan då håller packningsmassan tätt. Nej det är inga andra packningar.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Shit var jag full när jag skrev en del, dvs använd inga mejslar för att bända upp kåpan i minsta fall använd gummiklubba lite försiktigt. Alla kopparbrickorna skall bytas om man vill ha det rätt.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Har funderingar på att köpa en 640 o min undran är vilket f-bolag som är billigast enligt er.Ringde TH o dom vill ha 1000kr/månad i halvförsäkring,,helsjukt med tanke på att jag pröjsade lika mycket för min Gixxer-07:a.

Kolla http://www.bilsport-mc.com/

Jag pyntar ca.3800kr/år helförsäkrad. Då har jag offroad-försäkringen!
Jag är 25, bor mitt i stan...Har en 640sm -02

Du måste dock alltid ha full skyddsutrustning, vara minst 24år och alltid ha den inlåst på nätterna på din hemort...
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Tack för tipset !!
4758 halv/helår fick jag vilket e helt ok.Men kan man verkligen offroad försäkra den?? Blir det inget strul ifall nåt händer?Vet du om man kan ställa av eller måste man ha helårsförsäkring??
Lång kötid i telefon gör att jag frågar här istället.

Edit: Såg visst att 640 räknas som offroad på deras hemsida.

Precis.. en 640sm räknas som en offroad.

Nä du kan ha den avställd. Min är det för tillfälligt...
 

clayman

Banheiro MC
Gick med
17 May 2004
Ort
Falun
Hoj
MT-09
...Vet du om man kan ställa av eller måste man ha helårsförsäkring??
Lång kötid i telefon gör att jag frågar här istället.

Edit: Såg visst att 640 räknas som offroad på deras hemsida.

Visst kan du ställa av, men vad jag vet så kör dom bara årsförsäkringar så det enda du tjänar på det är väl att du slipper betala vägskatten som ju är hiskeliga 180kr/år om jag inte kommer ihåg fel.

Vad rekomenderar ni för däck? Jag kör bara på vägen.

Ha det gott i solen.

Förra säsongen körde jag på Maxxis Goldspeed, dom funka kanon bra både på gata och bana men bakdäcket höll typ 300mil. Till i år blir det Michelin PilotRoad2, får se hur det funkar. Jag har haft det på andra hojar förut och varit mycket nöjd med dom.

Kör snyggt!
 
Last edited:

Fidde S

Äntligen!!
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Värnamo
Hoj
KTM 950SM
Tjena!
Tänkte höra lite vad ni har för framlyktor på era 640?
Fick sten skott i dag och glaset gick sönder så det måste ju bytas och det kunde ju va kul med nått annat än orginal! Så jag e taksam för tips och länkar
Ta de lugnt på vägarna
MVH Fidde
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Tjena. Hade tänkt byta hoj till ev. en ktm 640/625 -04, det jag undrar är vad det är för serviceintervaller på en 640 -04?

Tack på förhand!
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Tjena. Hade tänkt byta hoj till ev. en ktm 640/625 -04, det jag undrar är vad det är för serviceintervaller på en 640 -04?

Tack på förhand!

500mil service intervall. På 625 tror jag att det är 250 fram till årsmodell 05 samma år fick man även börja skjutsa på den.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top